|
کدخبر: 108150 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح شد؛

نابسامانی بازار فولاد با پایین‌ نگه‌داشتن قیمت شمش

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تعیین نرخ ۹۵ درصدی FOB در بورس اقدام خوبی است اما ابطال سقف عرضه کالا در بورس اقدام نامناسبی است چرا که این کار سبب می‌شود عطش بازار نسبت به محصول افزایش یابد.

معدن نابسامانی بازار فولاد با پایین‌ نگه‌داشتن قیمت شمش

پایین‌نگه داشتن قیمت شمش فولاد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی سبب شده تا مشکلاتی در زنجیره فولاد میان معدنی‌ها و فولادی‌ها بوجود آید چرا که این کاهش قیمت سبب شده تا ضرایبی که در قیمت‌گذاری تعیین شده، کفاف هزینه‌ زنجیره فولاد را نداده و تقاضاهایی از این طرف بوجود آورد. در همین ارتباط گفتگویی با سید رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند. با ما همراه شوید:

شهرستانی- انجمن-فولاد

ارز حاصل از صادرات باید به چرخه بازگردد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ارتباط با بازگشت ارز حاصل از صادرات فولاد گفت: ارز حاصل از صادرات می‌بایست به چرخه اقتصاد بازگردانده شود و در صورت عدم بازگرداندن می‌تواند موجب قطع صادرات شود. درحال‌حاضر از سوی وزارت صمت سعی بر این است تا به صورت تهاتری مابه‌التفاوت نرخ ارز زنجیره بالادستی از سوی زنجیره‌ای که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کند را تامین کند.

وی در ارتباط با نحوه قیمت‌گذاری در بورس گفت: تعیین نرخ ۹۵ درصدی FOB در بورس اقدام خوبی است اما ابطال سقف عرضه کالا در بورس اقدام نامناسبی است چرا که این کار سبب می‌شود عطش بازار نسبت به محصول افزایش یابد. نظر ما بر این است که با ایجاد مشوق‌ها شاهد عرضه بیشتر در بازار باشیم که همین عامل نیز سبب خواهد شد تا قیمت‌ها در بازار تنظیم شود اما متاسفانه وزارت صمت با ایجاد سیاست‌های غلط باعث شده تا شاهد وضع نابسامان در بازار باشیم.

شهرستانی در ادامه به عرضه یک میلیون تن محصولات فولادی در سه ماهه اول در بورس اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول سال یک میلیون تن عرضه صورت گرفت که متاسفانه ۳۰۰ هزار تن آن ابطال شد و همین اتفاق در بازار سبب می‌شود تا بازار تشنه بماند.

پایین‌نگه داشتن قیمت‌ها معضل زنجیره فولاد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ارتباط با تعیین ضرایب قیمتی در زنجیره فولاد گفت: متاسفانه معاونت معدنی وزارت صنعت و معدن با پایین‌نگه داشتن قیمت‌ها و ابطال در سقف عرضه سبب شد تا عواقب بدی برای زنجیره فولاد به‌وجود‌اید به این دلیل که نرخ ارز نیمایی ۲۰ درصد زیر نرخ ارز بازار بود و تقاضا برای آن با ۱۰ درصد زیر نرخ انجام می‌گرفت و به امضا می‌رسید و همچینن برای واسطه‌گران نیز ۳۰ درصد رانت به همراه داشت و کاهش ۳۰ درصدی نسبت به قیمت‌های بین‌المللی نیز سبب شد تا زنجیره فولاد دچار ضرر و زیان شود.

وی در ادامه گفت: اقدام آقای اسماعیلی در معاونت معدنی وزارت صمت در پایین‌ نگه‌داشتن شمش فولاد ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ بین‌المللی سبب شده تا ضرایب ۱۶ درصدی کفایت زنجیره فولاد را ندهد به همین دلیل است اعضای زنجیره به دنبال افزایش ضرایب هستند و در صورتی که وزارت صمت دخالتی در قیمت‌گذاری نداشته باشد عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا کرده و بازار متعادل می‌شود چنان‌که  در ۱۰ سال گذشته با ضرایب موجود هیچ مشکلی بوجود نیامده بود. بالا رفتن ضرایب سبب می‌شود تا ناچارا نرخ شمش داخلی از قیمت‌های بین‌المللی بالاتر رود چرا که با تغییر ضرایب صنایع پایین‌دستی نیز به دلیل گران‌ترشدن مواد اولیه دچار افزایش قیمت خواهند شد.

شهرستانی در پایان گفت: باید عرضه و تقاضا را به حال خود گذاشت و اجازه داد تا نرخ شمش به قیمت‌های بین‌المللی برسد و در این صورت است مشکلات زنجیره فولاد برطرف خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها