|
کدخبر: 104864

شرایط جایگزینی معدن به جای نفت

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان گفت: جایگزینی معادن به جای منابع نفتی با شعار تحقق پیدا نمی‌کند بلکه این ایده نیاز به عزم و اراده قوی، تلاش مدیران جسور و کارآمد بستگی دارد.

معدن شرایط جایگزینی معدن به جای نفت

ناصر تقی زاده روز سه شنبه در شورای مدیران چادرملو افزود: این واحد معدنی و صنعتی آمادگی دارد با سرمایه‌گذاری در معادن جدید همچنان نقش ارزشمند خود را در صنعت سنگ آهن و فولاد کشور حفظ کند و گام‌های عملی برای توسعه در این ارتباط بردارد.

وی با بیان اینکه امروز فولاد کالایی ارزشمند در بازار جهانی است و مشخص نیست همین روند تا چند سال آینده ادامه داشته باشد، تصریح کرد: بنابراین تا فرصت باقی است باید بهترین بهره‌برداری را از این صنعت ببیریم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یادآور شد: اگر به دنبال توسعه و تحقق جهش تولید هستیم هیچ راهی جز دستیابی به مواد اولیه جدید نداریم.

وی با گلایه از برخی تصمیم گیرندگان و دیوانسالاری موجود که موجب جلوگیری از بهره‌برداری ذخایر شناسایی شده گردید، هشدار دارد: چنانچه هرچه سریع تر نسبت به استخراج از ذخایر شناسایی شده و اکتشاف جدید معادن سنگ آهن اقدام نشود، بسیاری از واحدهای فعلی فولادسازی کشور در خطر تعطیلی و یا کاهش تولید قرار می‌گیرد.

 تقی زاده تاکید کرد: برای ما تولید‌کنندگان و مسوولان و متولیان کشور تکلیف است تا با اتخاذ تدابیر اثر بخش در تحقق توسعه همه جانبه کشور تلاش کنیم.

این فعال حوزه معدن در ادامه تاکید کرد: رفع مشکل کمبود آب اردکان با انتقال آب از خلیج‌فارس که در دست اجراست رفع می‌شود.

وی یادآور شد: در صورت ورود نیمی از حجم پیش‌بینی شده فاضلاب شهر اردکان به تاسیسات تصفیه خانه این شرکت، کمربند سبز مجتمع صنعتی چادرملو تا اردکان به طول ۲۵ کیلومتر از سوی این واحد اجرا می‌شود.

 وی در عین حال با اشاره به تعهدات شرکت در حفظ محیط‌زیست منطقه اضافه کرد: چادرملو با هزینه‌ای بسیار اقدام به اجرای طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر اردکان و انتقال آن کرده است.

تقی زاده تصریح کرد: آن گونه که انتظار می‌رود همکاری مناسبی برای اتصال انشعاب خانگی به شبکه انتقال به عمل نیامده است این در حالی است که جمع آوری فاضلاب‌های شهری امروزه یکی از مهم‌ترین اقدام بهداشتی در تمامی مناطق شهری است که این شرکت در راستای مسوولیت اجتماعی نسبت آن اقدام کرده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار کرد: موفقیت این طرح مستلزم همکاری شهروندان و مسوولان شهرستان اردکان است که نسبت به سلامت خود و عموم اهمیت قایل شوند.

شهرستان اردکان از لحاظ تنوع و ذخیره اندیس‌های معدنی در میان ۱۰ شهرستان استان یزد از جمله مناطق غنی است.

مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو اردکان در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهر یزد در حاشیه کویر ساغند قرار دارد.

معدن کانسار چادرملو در سال ۱۳۱۹ از سوی سبحانی یکی از مهندسان ایرانی با نظارت زمین‌شناس آلمانی به نام «کومل» کشف شد، پژوهش‌های نخستین زمین‌شناسی در بین سا ل‌های ۱۳۴۲ الی ۱۳۴۳ هجری شمسی، به حفر تونل‌های اکتشافی منجر شد. اکتشاف کلی منطقه و مغناطیس سنجی هوایی که از سال ۱۳۴۷ در مساحتی به وسعت ۴۰ هزار کیلومتر مربع آغاز شد منجر به ثبت ناهنجاری (Anomaly) مغناطیسی در کل منطقه بافق، ساغند و زرند کرمان شد.

اکتشافات تکمیلی در سال‌های ۱۳۵۷–۱۳۵۲ انجام شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کانسار چادرملو به عنوان یک طرح مستقل مورد توجه قرار گرفت.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از بزرگترین شرکت‌های تولید سنگ آهن کشور است که از سال گذشته با بهره‌برداری از واحدهای فولادی توانست زنجیره تولید را از سنگ آهن تا محصولات نهایی تکمیل کند.

این شرکت از پیشگامان بومی‌سازی و استفاده از فناوری‌های روز در ساخت قطعات صنعتی است و بر اساس اهداف و برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده در زمینه کاهش وابستگی به خارج از کشور گام‌های اساسی برداشته است

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر