|
کدخبر: 104632 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

۵ مورد که باید در خصوص استخراج شن و ماسه بدانید

اگر به موادی که از معدن استخراج شده‌اند فکر کنید احتمالاً اول از همه به طلا، زغال سنگ، فلزات پایه مانند نیکل و فلزات گران بها مانند نقره توجه می‌کنید. اصلا به فکر معدن شن نیستید، اما این غلات ریز بخش بزرگی از سنگین‌ترین کالای استخراج شده از کره زمین را تشکیل می‌دهند

معدن ۵ مورد که باید در خصوص استخراج شن و ماسه بدانید

حدود ۸۵٪ از موادی که از زمین استخراج می‌شود شامل ماسه، ماسه سنگ یا سایر مواد کلاهک است. شن و ماسه همچنین پرمصرف‌ترین ماده بعد از آب است که تقریباً در هر فرآیند ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی به عنوان ماده‌ای در خمیر دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ما در گسترش نیوز نگاهی انداخته ایم به این ماده معدنی مهم که در ادامه می توانید بخوانید:

در کل مصرف سالانه این ماده معدنی در سطح جهان تقریباً ۵۳ میلیارد تن است - معادل آن برای هر شخص روی زمین روزی ۲۰ کیلوگرم است که با توجه به سرعت جهان در شهرسازی و شهر نشینی، به ویژه با توجه به رشد اقتصادی در آسیای شرقی، تقاضا برای شن افزایش چشمگیری داشته است: از اوایل دهه ۲۰۰۰، بیشترین مصرف این ماده معدنی در چین است که بیشتر از ایالات متحده شن و ماسه در کل قرن بیستم استفاده کرده است.

شن و ماسه همه جا است، اما ما از آن بی‌اطلاع هستیم

سیاره ما پوشیده از شن است. صحرای سینا به تنهایی ۸ درصد مساحت زمین را در کره زمین پوشش می‌دهد و در ۹.۲ میلیون کیلومتر مربع تقریباً به اندازه چین است. تپه‌های شنی در صحرای خاکی می‌توانند تا ۱۸۰ متر ارتفاع داشته باشند.

مشکل شن‌های کویری این است که از نظر کاربردی بی‌فایده هستند. غلات توسط باد خیس شده‌اند و آنها را صاف و گرد می‌کنند که کابرد آن در بتن غیرممکن است که بیشتر قریب به اتفاق ماسه برداشت شده از آن استفاده می‌شود.

شن و ماسه مورد نیاز ما دانه‌های زاویه دار هستن که ممکن است در کنار رودخانه‌ها و ساحل‌ها، دریاچه‌ها و در امتداد ساحل پیدا کنید. اینجا در کنار ساحل است که ماسه سیلیسی را پیدا می‌کنید، که ذوب شده است تا شیشه‌های صفحه مانیتورها، شیشه جلوی صفحه نمایش و صفحه‌های هوشمند را تهیه کنید

دانشمندان تخمین می‌زنند که هوازدگی کوهها و صخره‌ها توسط رودخانه‌ها و یخچال‌های طبیعی سالانه ۱۲.۶ میلیارد تن رسوب به اقیانوس‌ها می‌دهد و ما اینگونه بیش از سه برابر سریعتر از آنکه طبیعت بتواند آن را دوباره پر کند، ماسه را استخراج می‌کنیم.

وقتی شن و ماسه باعث مرگ می‌شود

افسران پلیس کشته شده‌اند و روزنامه‌ها آتش گرفتند و به معترضان تیراندازی کردند. ماسه یک منبع حیاتی است و می‌تواند قیمت بالایی داشته باشد، بنابراین توجه دلالان را به خود جلب کرده است. مافیای به اصطلاح ماسه‌ای - معدنچیان ماسه غیرمجاز غیرقانونی گروه هایی هستند که ماسه‌های غیرقانونی را از مناطق ممنوعه حفر می‌کنند.

سنگاپور بزرگترین وارد‌کننده شن و ماسه

سنگاپور به دلیل فعالیتهای احیای اراضی این کشور که در ۴۰ سال اخیر رخ داده شاهد افزایش ۲۰٪ در سطح ساخت‌وساز بوده است به همین علت بزرگترین وارد‌کننده ماسه در جهان است. سنگاپور قبل از استفاده از این منابع از مالزی، ویتنام، اندونزی و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا ماسه وارد می‌کرده است..

صادرات ماسه اندونزی برای گسترش مساحت سنگاپور حداقل ۸۰ جزیره اندونزی را به دلیل استخراج شن در معرض ناپدید شدن قرار داده است.

بهترین راه‌حل فعلی، تجدید نظر در ساخت‌وساز است

در سال ۲۰۱۹، UNEP راه‌حل‌های موجود را ذکر کرد که می‌تواند برای کاهش خسارت به اکوسیستم‌ها و همچنین خطرات برای جوامع و کارگران در مورد استخراج ماسه‌ها به کار رود.

این گزارش خواستار بازنگری در نحوه طراحی و ساخت ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها برای کاهش تقاضای ماسه و ماسه سنگ است. یک راه برای این کار از طریق کاهش مصرف بی‌رویه ماسه است، برای کاهش مصرف شن و ماسه، ما نیاز به بازنگری اساسی در زیرساخت‌ها و پروژه‌های ساختمانی داریم و UNEP می‌گوید این تمرکز پایداری باید برای پروژه‌های آینده طراحی شود.

نوآوری می‌تواند مصرف شن را کاهش دهد

یکی از راه‌های کاهش استخراج شن، اجرای زیرساخت‌های بازیافت سخت تر و حرکت به سمت اقتصاد مدور برای بتن است. در امریکا، بیشتر بتن بازیافت شده به عنوان کل پایه در جاده استفاده می‌شود، و کمتر از یک چهارم برای تولید بتن جدید استفاده می‌شود.

بازیافت شیشه در ماسه‌های شیشه‌ای ویژگی هایی شبیه به ماسه طبیعی را نشان می‌دهد، بدون از بین رفتن قدرت. استفاده از ذرات بزرگتر شیشه خرد شده برای تولید بتن می‌تواند میزان انتشار CO۲ را تا ۱۸٪ کاهش دهد، مطالعات نشان داده‌اند که می‌توان از شیشه بازیافت شده برای جبران استخراج شن و ماسه از ساحل استفاده کرد

مترجم: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها