|
کدخبر: 103187 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس اکتشافات وزارت صمت مطرح شد:

زیر و بم واگذاری پهنه‌های اکتشافی

معدن و صنایع معدنی به عنوان جایگزینی برای صادرات نفت شناخته شده‌اند به همین علت باید در اکتشاف، صدور پروانه و استخراج و بهره‌برداری مورد توجه بیشتری قرار گیرند و به‌دست اهلیت آن اداره شوند.

معدن زیر و بم واگذاری پهنه‌های اکتشافی

آزادسازی پهنه‌های اکتشافی و واگذاری آنها به‌دست افراد صاحب اهلیت از جمله سیاست‌هایی است که با تغییر به وجود آمده در وزارت صمت در حوزه مدیریتی به طور جدی دنبال می‌شود. در واقع سرپرست وزارت صمت معتقد است که اگر روزی قرار باشد اقتصاد ایران به صورت تک‌محصولی اداره شود، معدن و صنایع معدنی است که می‌تواند بهترین جایگزین برای نفت به عنوان منبع درآمد و رشد اقتصادی کشور باشد به همین علت باید پهنه‌های معدنی به اهل آن واگذار شود در همین خصوص گفت‌وگویی انجام دادیم با کارشناس اکتشاف وزارت صنعت معدن و تجارت که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید:

آیدین-زینال-زاده

آیدین زینال زاده کارشناس اکتشاف وزارت صنعت معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره گفته‌های اخیر سرپرست وزارت صمت درباره واگذاری پهنه‌های اکتشافی به اهلیت آن گفت: اقای مدرس خیابانی دستوری صادر کرده‌اند مبنی بر اینکه پهنه‌ها بر اهل واگذار شود، حالا ما پیش از‌ این شرایطی تعیین کرده بودیم برای واگذاری پهنه که حتما باید شخصیت‌های حقوقی در آن شرکت کنند.

بخش خصوصی در دستور کار وزارت صمت

 وی درباره شرایط واگذاری این پهنه‌ها در گذشته گفت: این پهنه‌ها باید امتیاز لازم را می‌داشتند و این امتیازات هم کم نبود و در پهنه‌های مختلف بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ امتیاز نیاز بود که داشته باشند، این که سرپرست وزارت صمت گفته‌اند که پهنه‌ها باید به اهلش واگذار شود، حالا ما باید منتظر بمانیم که آیا شرایط دیگری اضافه بر این موضوع تعیین خواهند کرد یا خیر. ممکن است که نظرشان این باشد که بخش خصوصی را درگیر اکتشاف پهنه‌ها کنیم.

کارشناس اکتشاف وزارت صنعت معدن و تجارت افزود: پیش از این هم شاهد بودیم که بخش خصوصی در دستور کار واگذاری بوده است، بعضی از پهنه هایی که می‌بینید در اختیار شرکت‌ها دولتی وسازمان‌های دولتی مثل ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید بودند.

وی ادامه داد: اینها پهنه‌هایی بودند که ابتدا به مزایده گذاشتیم و بخش خصوصی تمایلی به حضور در این پهنه‌ها نداشت اما ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید و یا شرکت مس به علت دولتی بودن ریسک اکتشاف را قبول می‌کنند.

کارشناس اکتشاف وزارت صنعت معدن و تجارت در پایان اظهار کرد: حال این امید هست که شرایط مناسب‌تری برای غربال متقاضیان اکتشاف برای پهنه‌های اکتشافی وضع شود تا بخش خصوصی واقعی بتوانند علی رغم ریسک بسیار بالا وارد حوزه اکتشاف شوند.

بهره‌برداری از ۲۰۰ طرح صنعتی و معدنی تا شهریور ۱۴۰۰

پیش از این سرپرست وزارت صمت در نشستی با اعضای هیات‌مدیره خانه معدن، با تشریح سیاست‌های معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جهش تولید گفت: اگر قرار است به اقتصاد ایران، برچسب اقتصاد تک‌محصولی زده شود، بهتر است که این برچسب به نام معدن و صنایع معدنی باشد. سرپرست وزارت صنعت، معدن با اشاره به بهره‌برداری از ۲۰۰ طرح صنعتی و معدنی تا شهریور ۱۴۰۰ گفت: بخش عمده‌ای از این طرح‌ها در حوزه‌های معدن و صنایع معدنی قرار داشته و تا پایان سال جهش تولید، بخش عمده‌ای از آنها راه‌اندازی می‌شوند.

مدرس‌خیابانی افزود: از سال ۹۸ که اقتصاد ایران به نوعی از درآمدهای نفتی جدا شده، درآمدهای ارزی معدن و صنایع معدنی کمک زیادی به تامین نیازهای ارزی کشور کرده است و درحال‌حاضر با وجود شرایط سخت تحریمی، طرح‌های توسعه‌ای عظیمی در این بخش در حال راه‌اندازی است.

وی گفت: در حوزه معدن، برای افراد دارای اهلیت که کارنامه شفاف و قابل قبولی دارند، باید در صدور پروانه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری خط ویژه‌ای در ارائه خدمات تدارک دیده شود. وی به معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ماموریت داد که فهرستی از بهره‌برداران قدرتمند در حوزه معدن و صنایع معدنی را تهیه کرده تا نسبت به واگذاری پهنه‌های اکتشافی در معادن به اهل فن، اقدام کنند. طراحی سامانه‌هایی به منظور شفاف‌سازی فرآیند صدور مجوزهای معدنی در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حال پیگیری است.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها