|
کدخبر: 104491 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیرعامل شرکت فرآوری مواد معدنی ایران مطرح شد:

ادعای جدید درباره معدن انگوران

با توجه به کاهش عیار این معدن و به فراخور مشکلات به‌وجودآمده این شرکت انعطاف‌هایی در زمان‌های مقتضی داشته و به منظور استفاده از مواد کم‌عیار خودش را به روز کرده و امروز این شرکت با حداقل عیار مواد استخراج شده از معدن انگوران فعالیت می‌کند. این در صورتی است که در ابتدای راه‌اندازی با عیارهای بالاتر فعالیت داشته است.

معدن ادعای جدید درباره معدن انگوران

کاهش عیار معدن و بهره‌برداری از آن نیازمند به روز کردن آموزش‌ها در تمامی سطوح از کارگران تا رده مدیریتی است. یکی از شرکت‌هایی که در زمینه فرآوری فعالیت دارد شرکت فرآوری مواد معدنی ایران است که با توجه به مواد معدنی مصرفی این شرکت از معدن سرب و روی انگوران که اکنون با کاهش عیار مواجه شده است توانسته اقدامات مهمی را در جهت بهبود وضعیت خود بردارد. در همین ارتباط گفتگویی با حمید علاماتی، مدیرعامل شرکت فرآوری مواد معدنی ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

علاماتی-2

علاماتی با اشاره به اینکه شرکت فرآوری مواد معدنی ایران از قدیمی‌ترین شرکت‌ها و نخستین شرکتی است که تولید روی را در داخل کشور شروع کرده گفت: این شرکت در مراحل مختلف با ظرفیت‌های پایین شده کرده و امروز به تولید ظرفیت اسمی ۱۶ هزار تن در سال رسیده است.

کاهش عیار در معدن انگوران

وی با اشاره به اینکه خوراک دریافتی این شرکت از معدن انگوران تامین می‌شود گفت: با توجه به کاهش عیار این معدن و به فراخور مشکلات به‌وجودآمده این شرکت انعطاف‌هایی در زمان‌های مقتضی داشته و به منظور استفاده از مواد کم‌عیار خودش را به روز کرده و امروز این شرکت با حداقل عیاری مواد استخراج شده از معدن انگوران فعالیت می‌کند و این در صورتی است که در ابتدای راه‌اندازی با عیارهای بالاتر فعالیت داشته است.

وی درباره مشکلات کاهش عیار در معدن گفت: زمانی که عیار در ماده‌معدنی کاهش می‌یابد می‌بایست قابلیت‌های استفاده از سیستم را افزایش داد و به فراخور آن آموزش‌های لازم را از کارگران گرفته تا تکنسین و متخصصین و سرپرستان و مدیران فراهم کرد به همین منظور می‌بایست برای جلوگیری از توقف و افت تولید به فراخور شرایط و تهدیداتی که از بیرون متوجه شرکت است، توسعه را به صورت روزمره پیگیری و توسعه سالانه را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما جز مجموعه‌هایی هستیم که با مواد عیار پایین ضایعات و پسماند هم در داخل مجموعه فعالیت کرده و در سیستم قابلیت‌هایی را ایجاد کرد‌ه‌ایم که بتوانیم با مواد کم عیار به صورت فیزیبل کار کنیم و حاشیه درآمدی را برای مجموعه متصور باشیم.

علاماتی درباره تولیدات این شرکت گفت: شرکت فرآوری مواد معدنی در سال ۹۹ علی‌رغم تمامی مسائل و مشکلات و محدودیت‌هایی که دارد به دنبال تولید بیشتر از سال گذشته است و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط هیات مدیره تدوین شده است امیدوار است تا تفاوت چشمگیری در سقف فروش خود نسبت به سال گذشته ایجاد کند.

رکوردی تازه در شرکت فرآوری مواد معدنی ایران

وی ادامه داد: در برنامه امسال ما فروش ۱۴ هزار تنی شمش روی در دستور کار قرار دارد که این میزان از فروش بی‌سابقه طی هشت سال گذشته رکورد محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرآوری مواد معدنی ایران به رابطه صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های ما از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به کمک صنایع ما بیایند اما می‌بینیم که دانشگاه‌ها در محیط بسته خودشان کار می‌کنند و صنعتگران نیز به صورت مجزا در محیط‌های صنعتی کار می‌کنند و لازم است تا صنعتگران نسبت به به‌روز نگه داشتن اطلاعات و دانش فنی خود حرکت کنند.

صنعت و دانشگاه به کمک هم بیایند

وی ادامه داد: اگر نگوییم تمام افرادی که در صنعت کار می‌کنند از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند می‌توانیم از کارشناسان و مدیران این حوزه نام ببریم که از حداقل تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند. که در کنار استفاده از تجربه کاری از تحصیلات دانشگاهی هم استفاده می‌کنند که سبب می‌شود تا اطلاعات و دانش فنی به روزی در اختیار داشته باشند.

از طرفی دیگر دانشگاه‌ها نیز دارای پایه اطلاعاتی دانشگاهی هستند اما می‌بایست این اطلاعات قابلیت تبدیل به پول و یا رفع مشکلات صنعت را نیز داشته باشند. بنابراین نیاز است تا اشراف کاملی بر روی فرآیند کار و تولید به‌وجود آید.

علاماتی به گلایه از دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: باید بررسی کرد که در دانشگاه‌ها به دلیل زیاد بودن زمان مطالعات امکان  فرصت انجام کار عملیاتی وجود ندارد و یا اینکه کارهایی که ارائه می‌شود عمدتا به صورت تئوری و بر روی کاغذ باقی مانده و در عمل به دارایی، پول و ارزش افزده در سیستم تبدیل نمی‌شود. که در این صورت بین دانشگاه و صنعت فاصله و شکافی به‌وجود می‌آید که آن هم روز به روز هم بیشتر خواهد شد.

گردشگری در کنار بهره‌برداری از معدن

وی در ادامه به بحث گردشگری در معادن پرداخت و گفت: گردشگری در کنار بهره‌برداری مطلوب است و اینکه ما کار استخراج از معدن را تمام شده بدانیم و بهره‌برداری از آن معدن را تنها معطوف به گردشگری کنیم کار اشتباهی است. معدن انگوران اگر تا به امروز بهره‌برداری می‌شود حاصل مطالعات و اکتشافات دهه‌های قبل است و اکنون نیز می‌بایست هزینه‌های مطالعاتی برای بهره‌برداری در آینده بر روی آن صورت بگیرد.

علاماتی در پایان گفت: هنوز هم هیچ فردی نمی‌تواند به صورت صد در صدی و قطعی اعلام کند که معدن انگوران به پایان خود رسیده است چرا که برآوردها و مطالعات مربوط به سال‌های گذشته است که گفته شده بوده که تا این میزان ماده‌معدنی وجود دارد و بعد از آن به اتمام می‌رسد. چرا که ممکن است این معدن حتی تا ۵۰ سال بعد نیز ماده معدنی داشته باشد. اما اینکه دست روی دست گذاشته شود و عنوان شود که این معدن منطقه گردشگری شده مطلوب نیست.

خبرنگار: مسعود رمضانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها