|
کدخبر: 101885 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی مطرح شد:

حقوق دولتی در معادن، خوب یا بد؟

حسن حسین قلی اظهار کرد: حقوق دولتی یک بحث بسیار کش دار و مشکل آفرین برای معادن شده است.

معدن حقوق دولتی در معادن، خوب یا بد؟

صنعت سرب و روی یک صنعت استراتژیک است و کشور ما نسبت به سایر کشورهای هم‌جوار، از دانش فنی و محصولات با کیفیت‌تری برخوردار است. اما اکنون به علت برخی از مسائل همانند تحریم ها، قیمت‌های دستوری و گاها توقف صادرات مشکلاتی را برای این صنعت مهم کشور پیش می‌آورد، حال ما در گسترش نیوز در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی کشور به بیان این مشکلات پرداخته‌ایم که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید:

حسن-حسین-قلی

حسن حسین قلی رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره مشکلات پیش روی این صنعت اظهار کرد:

ما مشکلات بسیار زیادی در صنعت سرب و روی داریم: ۱.در سنوات گذشته با توجه به سیاست‌های غلطی که در وزارتخانه بوده است اکتشافات انجام نشده و بودجه­­ لازم در اختیار سازمان زمین شناسی قرار داده نشده است. همچنین وام و نقدینگی در اختیار شرکت‌های خصوصی و حتی ایمیدرو قرار داده نشده تا بتوانند اکتشافات را قوی تر کنند. در نتیجه ذخایری که شناخته شده بسیار کم است و الان تولید ما از معادن سرب بسیار پایین است و جوابگوی نرخ نهایی ماده شمش روی نیست.

نبود مواد اولیه

وی افزود: ظرفیت نقد شده ما ۴۷۵۰۰۰ تن است اما ۲۱۰ هزارتن تولید می‌کنیم. علت اصلی آن هم این است که ما مواد اولیه نداریم، البتع یک بخشی از این مواد را از ترکیه می‌آوردند ولی الان با توجه به مشکلاتی که بانک مرکزی و وزارتخانه و گمرک و دارایی و... ایجاد کرده‌اند تولید‌کنندگان شمش ما اذیت می‌شوند و با ناملایمات زیادی روبه‌رو می‌شوند

حسین قلی در مورد گرفتن عوارض صادرات شمش روی اظهار کرد: متاسفانه از صادراتسرب و رویعوارض گرفتند و ظالمانه و غیر قانونی غیر کارشناسانه آمدند کنستانتره سرب و روی را جزء مواد خام محسوب کردند که با جو سازی­های زیادی که کردند عوارض را اعمال کردند و از ۲۰ درصد به ۱۲ درصد رساندند اما این ۱۲ درصد وآن ۲۰ درصد تا آخر سال ۹۸ بود اما اکنون گمرگ می‌گوید به ما مربوط نیست وحساب ما صاف نشده است و ما هم هر چی به وزارتخانه نامه نوشتیم که این موضوع رو به گمرک ابلاغ کنید ولی متاسفانه این کار انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: اکنون معاونت معدنی وزارت صمت یک نامه ساده که در آن باید بگوید مصوبه قبلی تا پایان ۹۸ بوده و الان دیگر قابل اجرا نیست را به گمرک نمی­نویسد. ما انتظار داریم که معاون وزیر و خود سرپرست فعلی وزارت صمت که انتظار خیلی زیادی داریم و خیلی خوشحال شدیم که ایشان انتخاب شدند، این نامه را به گمرک بنویسند که دیگر عوارض از واردات نگیرند.

مشکلات حقوق دولتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در مشکلات حقوق دولتی در این صنعت اظهار کرد: حقوق دولتی را نباید در شرایط کرونا و اوضاع و احوال نه چندان خوب اقتصاد افزایش بدهند وپایه­ها را بالا ببرند.در گذشته یک قیمتی تعیین میکردند که حالا عادلانه یا ناعادلانه برای تمام ایران بود و ما معترض بودیم چون کاری قانونی نبود، قانون در این مورد می‌گوید برای هر معدن به اختصاص زمانی که پروانه صادر می‌شود حقوق دولتیش را تعیین کنند و اعلام کنند.

وی ادامه داد: الان که سال گذشته آمدند پرس و جو کردند که ماده معدنی که تولید کرده‌اید و یا فروخته‌اید در گذشته چند بوده و الان چند می‌فروشید که با توجه به این موضوع حقوق دولتی تعیین کنیم وما میگوییم این ماده معدنی سر معدن الان قیمتی ندارد.

حسین قلی افزود: بحث حقوق دولتی یک بحث بسیار کش داری مشکل آفرین شده است برای مثال شما در یک معدن یک ماده معدنی استخراج می‌کنید مثلا ۴ درصد سرب و روی در آن وجود دارد و بعد در مزایده به وزارتخانه در مورد معادن خودم پیشنهاد میکنم که شما بروید درمزایده اعلام کنید اگر کسی آمد ۵ هزار تن از این ماده معدنی را خرید و پول داد و حمل کرد قیمت پیشنهادی می‌شود قیمت ماده معدنی سر معدن در حالیکه ما میدانیم برای مثال در سنگ سرب و روی ما در معدن شاهزند و یا نطنز هیچ کس حاضر نیست پول برای خرید این محصولات بدهد چرا چون عیار پایین است و هزینه حمل‌ونقل بسیار بالاست.

 وی اظهار کرد: البته آقای اسماعیلی آمدند آن بخشنامه ظالمانه­ی آقای سرقینی را کنسل کردند و بخشنامه بهتری درمورد حقوق دولتی دادند و بیس و درصد سال ۹۷ رو گفتند که در سال ۹۸ نیز اعمال شود اما باید در نظر گرفت که این دو تا پارامتر دارد؛ یک پارامتر درصد است و پارامتر دیگر قیمت، الان میگویند قیمت سال ۹۸ را برای سال جدید تعیین کنید؛ اما این مورد را نمیشود در معادن مختلف بکار برد.

پیشنهادی برای نحوه حساب حقوق دولتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ادامه داد: مسئله دوم در مورد حقوق دولتی این است که ما باید حقوق دولتی چیزی را بدهیم که استخراج کرده ایم؛ بطور مثال در پروانه بهره‌برداری بنده نوشته ۱۰۰ هزار تن اما با توجه به شرایطی که الان وجود دارد ما ۱۰ هزار تن استخراج کرده‌ایم چرا باید پول ۱۰۰ هزار تن را بدهیم؟

حسین قلی در ادامه پیشنهاد خود درباره حقوق دولتی را اینچنین بیان کرد: پیشنهاد ما این است که حقوق دولتی به هر نحوی که تعیین شد باید از مقدار استخراج شده و فروخته شده گرفته شود. البته خیلی از مواقع هم شده که ما استخراج کردیم، فروخته‌ایم اما سودی نکرده‌ایم بلکه ضرر نیز کرده‌ایم که این موضوع حسابش جدا است. ولی اینکه ما استخراج داریم و محصول را سر معدن از ما میگیرند و یا طبق پروانه از ما حقوق دولتی بگیرند، این ناعادلانه است.

وی در مورد صنایع بالادستی و پایین دستی سرب و روی بیان کرد: صنایع بالا دستی ما اکتشاف، استخراج و تا حدودی فرآوری است و بعد ما به تولید شمش روی و شمش سرب می‌رسیم. شمش روی که تولید شد صنایع پایین دست می‌شود گالوانیزه، یا بعضی از کسانی که آلایژهای برنج برای شیرآلات تولید می‌کنند آنها صنایع پایین دست هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در مورد واردات شمش روی به کشور گفت: واردات شمش روی در ایران آزاد است و تعرفه خیلی کمی هم دارد ولی کسی وارد نمی‌کند میدانید چرا؟ چون قیمتی که ما میدهیم قابل رقابت نیست زیرا آنقدر ما این قیمت را پایین نگه داشته‌ایم کهدیگه کسی نمی‌تواند وارد کند. بنابراین در صنایع پایین دست ما هیچ مشکلی برای عرضه، خرید و تولید وجود ندارد

عرضه سرب و روی در بورس کالا

حسن حسین قلی در مورد عرضه سرب و روی در بورس کالا به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بورس کالا تبدیل به یک گردنه شده است و محلی که متاسفانه از کارکرد خودش خارج شده است. بورس در همه دنیا محلی است که شما می‌توانید فلزیا کالا خود را در آنجا در معرض مزایده قرار بدهی و هر کی بیشتر خرید به آن بفروشید.

 اما متاسفانه در این ۳ سال گذشته آقای سرقینی چه بلاهایی بر سرمعدن و صنعت وتولیدکنندگان آورد: اول سقف تعیین کرد وگفت اگر می‌خواهید مچینگ کنید (مچینگ یه نوع قیمتی است که در تابلو اول صبح با توجه به قیمت‌های روز گذشته مینویسند) و بعد از مچینگ ه آزاد است که با هر قیمتی که خواستند آن محصول را بخرند اما متاسفانه آوردند گفتند که نه شما باید سقف برای قیمت‌ها بگذارید در صورتی که این موضوع با قانون بورس هم خوانی ندارد.

 وی ادامه داد: در ادامه گفتند صادرات ممنوع است و نمی‌توانید صادر کنید، گفتیم چرا گفتند شما هفته‌ای هزار تن باید در بورس عرضه کنید و ما بعد عرضه متوجه شدیم کسی این محصولات را نمیخرد و بعد آمدند سقف قیمت تعیین کردند و خریداران ۲ برابر شدند چرا که یکسری دلال و واسطه و به اصطلاح رانت خوار آمدند ارزان خریدند، وبیرون فروختند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در پایان افزود: انجمن سرب و روی انقدر دوندگی کرد تا بلاخره سقف را برداشتیم، سقف را که برداشتیم هیچ کس دیگه خریدار نبود چرا چون ما چهار برابر مصرف داخلی تولید می‌کنیم و صادراتی نداریم در کجای دنیا جلوی صادرات رو میگیرند، بلاخره بعد از دو سال و بعد از میلیارد‌ها تومن ضرر به تولیدکننده‌های شمش بلاخره دو حرف معقول و منطقی را پذیرفتند و دست از لجاجتشان برداشتند، که ما بتوانیم محصولات را صادر کنیم.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر