|
کدخبر: 103670 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس مطرح شد؛

آشنایی با یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان زغال‌سنگ ایران

شرکت زغال سنگ پروده طبس که از سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین بهره بردار معادن تمام مکانیزه زغال سنگ ایران، فعالیت خود را در معادن شماره یک و مرکزی واقع در منطقه پروده طبس آغاز کرد. این شرکت درحال‌حاضر نیز به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ صدرتأمین و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) مشغول به فعالیت است.

معدن آشنایی با یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان زغال‌سنگ ایران

شرکت زغال سنگ پروده به عنوان نخستین بهره بردار معادن مکانیزه زغال سنگ ایران از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در منطقه پروده طبس آغاز کرده است و این مجموعه در سال گذشته نیز برای ششمین سال متوالی به عنوان بزرگترین تولید‌کننده زغال‌سنگ شناخته شده است. در ارتباط با تولیدات این شرکت رمضان کریتی‌ ‌ثانی،‌ مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس توضیحاتی را ارائه کردند که در ادامه خواهید خواند:

کریتی-ثانی

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس گفت: به عنوان بزرگترین تولید‌کننده زغال سنگ کشور برای ششمین سال متوالی، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱.۲۰۰.۰۰۰ تن زغال سنگ خام و حدود ۵۷۰.۰۰۰ تن کنسانتره تولید کرده‌ایم.

کریتی ثانی گفت:‌ شرکت زغال سنگ پروده طبس که از سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین بهره بردار معادن تمام مکانیزه زغال سنگ ایران، فعالیت خود را در معادن شماره یک و مرکزی واقع در منطقه پروده طبس آغاز نموده و درحال‌حاضر نیز به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ صدرتأمین و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) مشغول به فعالیت است. این مجموعه ۵ سال متوالی بزرگترین تولیدکننده این محصول در کشور بوده که با عنایت به تداوم عملکرد موفق، این عنوان برای ششمین سال متوالی نیز برای استخراج ۱.۲۰۱.۰۰۰ تن زغال سنگ خام و تولید ۵۶۸.۰۰۰ تن کنسانتره زغال سنگ کک شو، به این شرکت تعلق می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: با احتساب این ارقام و مشابه سهم ۴۲ درصدی از تولید ملی زغال سنگ در سال ۹۷، شرکت زغال سنگ پروده طبس در سال ۱۳۹۸ نیز توانست سهم عمده تولید ملی این محصول را به خود اختصاص دهد تا کماکان تأمین‌کننده عمده نیاز صنایع کک‌سازی و فولادسازی کشور باشد.  هرچند زغال سنگ طبس در بازار جهانی نیز تقاضا دارد و به عنوان صادرکننده برتر استان خراسان جنوبی، صادرات موفقی نیز در سال ۱۳۹۷ انجام داده، با این حال نیاز داخلی و ضرورت حمایت از صنایع ملی باعث شد تولیدات سال ۹۸ خود را در بازار داخل از جمله شرکت ذوب آهن اصفهان و واحدهای کک‌سازی طبس و کرمان عرضه نماییم.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در ادامه افزود این شرکت در سال ۱۳۹۸ علاوه بر تولید زغال سنگ خام و کنسانتره، موفق به اجرای ۶.۶۳۲ متر حفریات زیرزمینی در معادن نیز گردیده است.

نمودار-زغال-سنگ-03

مقایسه عملکرد با سال ۹۸

وی در خصوص مقایسه عملکرد با برنامه و همچنین با دوره مشابه سال قبل عنوان کرد: هرچند در بخش حفریات معادن ۸۷% برنامه محقق شده ولی در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۷، شاهد رشد ۴/۳ درصدی در این بخش هستیم. برنامه استخراج زغال سنگ خام نیز ۹۶% و تولید کنسانتره ۹۳% محقق شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، به ترتیب ۱۱% و ۱۰% کاهش داشته است.

جدول-زغال-سنگ-01

رشد میزان حفاری

کریتی ثانی در تشریح جزییات عملکرد افزود: رشد میزان حفریات ناشی از برنامه‌ریزی صورت گرفته در این بخش بود تا با سرعت بخشیدن به عملیات پیشروی، آماده سازی‌های لازم برای جلوگیری از وقفه در روند استخراج انجام شود. با این حال، مشکلات و تأخیرات ناشی از تأمین اقلام و تجهیزات موردنیاز و همچنین تعطیلی معادن در نیمه دوم اسفندماه سال ۹۸ به خاطر جلوگیری از گسترش بیماری کرونا، باعث گردید فقط ۸۷% برنامه سال ۱۳۹۸ در حفریات عملیاتی گردد.

نمودار-زغال-سنگ-02

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در پایان گفت: در بخش استخراج و تولید محصول نیز، علت اصلی عدم تحقق کامل اهداف و افت عملکرد نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۷ مربوط به مشکلات تأمین قطعات موردنیاز برای اجرای برنامه سرویس و نگهداری تجهیزات استخراج و همچنین تعطیلی معادن و کارخانه زغالشویی در دو هفته پایانی سال ۹۸ برای مقابله با شیوع کرونا بود که به تبع کاهش میزان استخراج، تولید کنسانتره شرکت نیز با کاهش مواجه گردید.

نمودار-زغال-سنگ-01

 

ارسال نظر