|
کدخبر: 101487 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

نگاهی به عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس

منطقه پروده بزرگترین حوضه زغال کک شوی ایران است که ذخیره اکتشافی آن بالغ بر ۱/۱ میلیارد تن بوده و دارای پنج لایه زغالی B۱، B۲، C۱، C۲ و D است که درحال‌حاضر تمرکز کار استخراج روی لایه C۱ می‌باشد.

معدن نگاهی به عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس

شرکت زغال سنگ پروده به عنوان نخستین بهره بردار معادن مکانیزه زغال سنگ ایران از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در منطقه پروده طبس آغاز نموده و با در اختیار داشتن ماشین‌آلات معدنی، فناوری‌های جدید استخراج، اداره بزرگترین کارخانه زغالشویی کشور برای فراوری محصول خام، سیستم‌های پایش و ایمنی و همچنین وجود منابع انسانی جوان ولی باتجربه، تولیدکننده اصلی و عمده زغال سنگ ایران برای مصارف صنایع کک‌سازی و فولادی است. در این ارتباط گفتگویی با رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

زغال سنگ می‌تواند محور توسعه همه جانبه باشد

کریتی ثانی در ابتدای گفت‌وگو به تشریح وضعیت ذخایر زغالی ایران پرداخت و گفت: عمده این ذخایر در نواحی البرزها، کرمان و طبس قرار گرفته‌اند و مجموع ذخایر اکتشاف شده کشور در این نواحی بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۱۷ میلیون تن است. در این میان، حوضه زغالدار طبس با ذخیره اکتشافی ۲۷۵۰ میلیون تن، حدود ۷۶% ذخایر ایران از دو نوع حرارتی (آنتراسیت) و کک شو را در چهار ناحیه مزینو، آبدوغی، نای بند و پروده، در خود جای داده است.

زغال‌-سنگ-نمودار

منطقه پروده بزرگترین حوضه زغال کک شوی ایران است که ذخیره اکتشافی آن بالغ بر ۱/۱ میلیارد تن بوده و دارای پنج لایه زغالی B۱، B۲، C۱، C۲ و D است که درحال‌حاضر تمرکز کار استخراج روی لایه C۱ می‌باشد. این منطقه بر اساس شرایط تکتونیک و گسل‌های موجود، به بخش‌های پروده یک، دو، سه، چهار و پروده شرقی تقسیم بندی گردیده است و شرکت‌های مختلفی در این بخش‌ها فعالیت دارند. شرکت زغال سنگ پروده طبس با ظرفیت اسمی استخراج سالیانه ۵/۱ میلیون تن زغال سنگ خام و تولید ۷۵۰ هزارتن کنسانتره، در یک گستره ۷۰ کیلومترمربعی از پروده یک فعالیت داشته و استخراج زغال سنگ را در معادن مرکزی و شماره یک این بخش انجام می‌دهد. ذخایر اکتشافی در حیطه معادن تحت اختیار این شرکت حدود ۶۴ میلیون تن است که با احتساب شرایط زمین شناسی و تکتونیکی، مجوز بهره‌برداری برای برداشت ۵/۲۶ میلیون تن از ذخایر در یک دوره ۵/۱۶ ساله برای شرکت زغال سنگ پروده طبس صادر شده است.

استخراج حدود ۹ میلیون تن زغال سنگ خام

کریتی ثانی در خصوص وضعیت تولید و اشتغال نیز افزود: این شرکت در ۱۱ سال فعالیت خود موفق به استخراج حدود ۹ میلیون تن زغال سنگ خام از مسیرهای پیشروی، هفت کارگاه مکانیزه لانگوال و کارگاه‌های نیمه مکانیزه و سنتی و بیش از ۴ میلیون تن کنسانتره این محصول گردیده و بر اساس برنامه، تولید کنسانتره زغال سنگ کک شوی این شرکت در پایان استخراج هشتمین کارگاه مکانیزه لانگوال که هم اکنون در حال کار است، به حدود ۵ میلیون تن خواهد رسید. ضمن اینکه با عنایت به برنامه‌ریزی صورت گرفته، دستیابی به ظرفیت‌های تولید زغال سنگ خام و کنسانتره، تا افق ۱۴۰۰ محقق خواهد شد. وی همچنین عنوان کرد تا کنون حدود ۲۵۰۰ فرصت اشتغال پایدار در این شرکت ایجاد شده است. عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس در طول فعالیت ۱۲ ساله به عنوان یک بنگاه متعهد و شهروند مسئولیت پذیر اجتماعی که نه تنها سابقه تعویق و تأخیر پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان نداشته بلکه با پرداخت به موقع تکالیف و تعهدات قانونی و انجام مسئولیت‌های اجتماعی، نقش بسیار مؤثری در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه داشته است، یکی از ارکان مهم استمرار موفقیت‌های شرکت محسوب می‌گردد.

زغال-سنگ-طبس-3

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اعلام این نکته که ظرفیت زغالی منطقه طبس هنوز هم به درستی شناخته نشده و نیازمند اکتشافات بیشتر است افزود: وجود این معادن در کنار سایر مواد و کانی‌های منطقه طبس، یک موهبت عظیم خدادادی است که در صورت سرمایه‌گذاری اساسی و برنامه‌ریزی اصولی، بدون شک محور توسعه همه جانبه شهرستان و استان بوده و در رشد معدنی، صنعتی و اقتصادی کشور نیز تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری با مضمون ضرورت جایگزینی اقتصادی نفتی، معدن بدون شک یکی از این جایگزین‌ها است.

وی در ادامه گفت: معادن زغالی طبس در صورت توجه کافی، می‌تواند برای ۵۰ سال آینده هم در منطقه اشتغالزایی پایدار ایجاد کند که برای توسعه اجتماعی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در پایان به اشاره به برنامه‌ریزی متولیان امر برای تدوین طرح جامع زغال سنگ کشور افزود، موفقیت اجرای این طرح وابسته به بررسی همه جانبه ظرفیت‌ها و تدوین راهکارهای مناسب برای ایجاد تمرکز با هدف افزایش تولید و توسعه معدنکاری مکانیزه در کشور است. صنعت زغال سنگ در بسیاری از کشورها تحت حمایت دولت بوده و از یارانه‌های مختلف حمایتی برخوردار است. این حمایت‌ها در ایران نه تنها برقرار نیست، بلکه عدم ارائه تسهیلات مناسب در بحث مالیات، عوارض، بیمه و حقوق دولتی، فشار مضاعفی به معدنکاران وارد می‌نماید. مطمئناً اگر پشتیبانی مناسب از طرف دولت انحام شده و تسهیلات مالی و اقتصادی به این صنعت ارائه گردد، زغال سنگ می‌تواند محرک مهمی در رشد اقتصادی کشور باشد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها