|
کدخبر: 102283 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

با هیولای معدنی برقی آشنا شوید

شرکت آنگلوامریکن در تلاش است تا رکورد جدیدی در ساخت دامپتراک با بهره‌گیری از سوخت سلولی الکتریکی (FCEV) ثبت کند. ساخت این دامپتراک الکتریکی با این سطح در دنیا می‌تواند رکورد جدیدی در خودروهای معدنی به ثبت برساند.

معدن با هیولای معدنی برقی آشنا شوید

شرکت آنگلوامریکن اعلام کرد برنامه‌هایی به منظور ساخت بزرگترین وسیله نقلیه برقی جهان در دستور کار دارد. درحال‌حاضر دامپتراک ۴۵ تنی eDumper می‌تواند شاخص خوبی برای ساخت ماشین‌الات سازگار با محیط‌زیست باشد. در زمینه آشنایی با این نوآوری اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهیم داد با ما همراه شوید:

دامپتراک-ایدامپر

این شرکت در تلاش است تا رکورد جدیدی در ساخت دامپتراک با بهره‌گیری از سوخت سلولی الکتریکی (FCEV) ثبت کند. ساخت این دامپتراک الکتریکی با این سطح در دنیا می‌تواند رکورد جدیدی در خودروهای معدنی به ثبت برساند.

طراحی این دامپتراک که با بهره‌گیری از توان شرکت Williams Advanced Engineering) WAE) انجام شده است و وزن آ‌ن ۲۹۰ تن است.انجام این پروژه برای آنگلوامریکن در واقع چشم‌اندازی معدن پایدار در پروژه FutureSmart Mining به شمار می‌رود.

بزرگترین خودروی برقی معدنی جهان چه ویژگی دارد؟

ساخت و طراحی این دامپتراک برقی ترکیبی است. این وسیله قابلیت ترکیبی از ماژول باتری یون لیتیومی و ماژول سوخت سلولی است که بر روی توان ترمز اثرگذار خواهد بود. همچنین ذخیر‌سازی انرژی در این وسیله به بیش از ۱۰۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد. ذخیره‌سازی انرژی در این دامپتراک تقریبا دوبرابر بیش‌تر از رکورددار بزرگترین ماشین معدنی برقی جهان یعنی Kuhn Schweiz AG’s eDumper است.

شرکت WAE در نظر دارد تا با تکمیل این فناوری نسبت به جایگزین کردن دامپتراک‌های Grove، Oxfordshire، UK اقدام کند. به این منظور دامپتراک‌های باتری یون-لیتومی ماژولار جایگزین موتورهای دیزلی خواهد شد.

شرکت WAE به عنوان تامین‌کننده باتری‌های خودروها در چهار فصل اول از مسابقات جهانی FIA فرمول E موتور اسپورت در نظر گرفته شده است.

برنامه‌ریزی‌ها برای تست این دامپتراک انجام شده و قرار است تا شرکت آنگلوامریکن از این وسیله در معدن روباز پلاتین در افریقای جنوبی استفاده کند. این شرکت امیدوار است با ورود این دامپتراک الکتریکی به بازار موجب توسعه پایدار این صنعت شود.

بهره‌گیری از دامپتراک برقی چه مزیتی به دنبال دارد؟

سومین نوع از انرژی این دامپتراک به وسیله توان FCEV ایجاد می‌شود. در نتیجه فرآیند ترمزگرفتن، موتور خودرو به یک ژنراتور تبدیل شده و بخش عمده‌ای از انرژی جنبشی که در اثر کاهش سرعت ایجاد می‌شود را به باتری خودرو انتقال می‌دهد.

با شتاب‌گیری، موتورهای الکتریکی این دامپتراک با ایجاد حرکت موجب چرخ‌ها را به حرکت در آورده و با ایجاد ترمز موتورها تغییر جهت پیدا می‌کنند و به ژنراتور تبدیل می‌شوند.در این حالت موتورها انرژی جنبشی ذخیره شده را به انرژی الکتریکی تبدیل و در باتری خودرو به منظور شتاب‌گیری بعدی ذخیره‌ می‌کنند.

مدیر ارتباطات خارجی شرکت آنگلوامریکن می‌گوید: زمانی که این خودرو ترمز می‌گیرد سیستم می‌تواند نسبت به احیای انرژی اقدام کند مخصوصا هنگامی که دامپتراک در سرازیری قرار دارد.

با استفاده از سیستم ترکیب انرژی در این خودروها می‌توان از بهره‌وری بهتری در فعالیت‌های معدنی استفاده کرده به خصوص که با برداشت انرژی از طریق انرژی احیاکننده در سرازیری‌ها نیا به انرژی خارجی کاهش خواهد یافت.

این کارشناس می‌گوید: بهره‌گیری از باتری‌ها درحال‌حاضر امکانی برای ذخیره انرژی در خودروها را فراهم می‌کند و استفاده از هیدروژن نیز به ما این امکان را می‌دهد تا بر محدودیت‌های فناوری که باتری‌ها با آن مواجه هستند غلبه کنیم.

فرآیند بهره‌گیری از انرژی جنبشی برای ذخیره در باتری‌ها همچنان در حال افزایش است و درحال‌حاضر در برخی از خودروهای برقی و هیبریدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. و روز به روز در حال افزایش است. و از اولویت‌های صنعت پایدار در آینده به شمار می‌رود.

در برخی از خودروها از همان انرژی حاصل از ترمز احیا‌کننده برای تقویت توان موتور به جای ذخیره‌کردن انرژی استفاده کرد. اکنون بیش از یک دهه است که در ساخت موتور‌های اتومبیل‌های مسابقه فرمول یک از سیستم بازیابی انرژی با عنوان KERS استفاده می‌شود.

دامپتراک-ایدامپر-3

اقدامات جاه‌طلبانه آنگلوامریکن برای آینده

پروژه ساخت دامپتراک توسط شرکت آنگلوامریکن در واقع تنها بخشی از تعهدات این شرکت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به میزان ۳۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ است و پس از آن این شرکت بنا دارد تا پس از اتمام تست‌های آزمایشی FCEV نسبت به انجام طرح‌های مطالعاتی به منظور چگونگی راه‌اندازی واحدهای نیروگاهی دامپتراک‌ها به منظور ذخیره‌سازی انرژی آن در شبکه برق اقدام کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها