|
کدخبر: 101711

غافلگیری واسطه‌ها با حمایت ذوب آهن از مصرف‌کنندگان

محمدرضا کجباف - مدیر بازاریابی و فروش داخلی ذوب‌آهن اصفهان

تاکنون شرکت ذوب آهن اصفهان در راستای تنظیم بازار مصرف و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و کسب رضایت مشتریان و با هدف حمایت از حقوق مصرف‌‌کنندگان نهایی مجموعه اقداماتی را به شرح زیر اعمال کردیم.

کجباف-ذوب-آهن

در اقدامی بی‌سابقه با انتشار نامه شماره ۹۹/۱۹۵۸۵ در روز ۹ خردادماه خطاب به کلیه کارگزاری‌ها و نهادهای نظارتی، در بخش محصولات ساختمانی، قیمت پایه را حدود ۴۲۰ تومان به صورت داوطلبانه کاهش داد و انتظار می‌رود در این اقدام ملی تمامی تولید‌کنندگان معزز فولاد کشور مشارکت کنند و همچنین لازم به ذکر است که این اقدام برای جلوگیری از رانت فروش محصولات ساختمانی ناشی از تفاوت بورس کالا و بازار بوده و ان‌شا‌ءالله اقداماتی از قبیل سو‌‌ءاستفاده دلال‌ها را از فروش این محصولات با قیمت‌های سرسام آور کاهش دهد. امیدواریم تمامی مصرف‌کنندگان نهایی از این اقدام بهره‌مند شوند.

در روز جاری شاهد بودیم با اقدام شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان و در پی آن مجتمع فولاد خراسان که با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان نهایی و سیاست‌های دولت محترم جمهوری‌اسلامی ایران و علی‌رغم سنگ‌‌اندازی‌ها و مخالفت‌های واسطه‌ها این اقدام را عملیاتی کردند و بدیهی است این اقدامات با توجه به اینکه دخالت دلالان را در بازار به حداقل خواهد رساند و باعث ناراحتی دلال‌ها و واسطه‌گران که دنبال افزایش قیمت بی‌رویه در بازار هستند خواهد شد در نتیجه با حذف واسطه‌گران در کنار مصرف‌کنندگان نهایی، فولادی‌های نیز بی‌بهره نخواهند ماند.

تاکنون یک اجماع بسیار خوبی بین‌تولیدکنندگان بزرگ کشور به‌وجود آمده است، انتظار داریم با مشارکت سایر شرکت‌ها این اقدام مثمرثمر واقع شود. از طرفی کاهش منطقی و اصولی قیمت از رشد بی‌رویه و افسار گسیخته قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و با توجه به نیت خیرخواهانه این شرکت به لطف خداوند متعال انشالله اثر بسیار مطلوبی ایجاد خواهد کرد.

در خصوصی فرمول کاهش قیمت به اطلاع‌ می‌رسانم که به صورت منطقی و عملی اجرا می‌شود. طبق فرمول پیشنهادی روز جاری که براساس قیمت شمش صادراتی ایران و احتساب دستورالعمل‌های سازمان‌های نظارتی است، تمامی هزینه‌های تولیدی و میزان سود بنگاه‌ها در این کاهش منطقی می‌شود و در نتیجه قیمت‌های بازار در شرایط مناسبی قرار خواهد گرفت. همچنین به تولید و فروش هیچ لطمه‌‌ای وارد نخواهد کرد و شرکت‌های تولیدی از حداقل سود منطقی برخوردار می‌شوند و همان‌گونه که مبرهن است علاوه بر اینکه مانع رشد فولادی‌ها در سال جهش تولید نخواهد شد بلکه باعث سوق‌دادن جریان نقدینگی مولد به سمت تولیدکنندگان و قیمت مناسب بازار و حذف دلالان خواهد شد.

فرآیند کشف قیمت در بورس از مکانیزم عرضه و تقاضا است و همان‌گونه که مشخص است حجم تقاضای میلگرد در بازار یک میزان منطقی است و از طرفی شیوع کرونا باعث رکود بازارها تا فروردین‌ماه امسال شدند. این تأثیر نامطلوب در اردیبهشت و خردادماه کاهش یافت و به عبارتی از بین رفت، عرضه و تقاضای میلگرد در اردیبهشت‌‌ماه و خردادماه امسال نسبت به فروردین‌ماه رو به رشد بوده است و این اقدام جلوی هیجان‌های کاذب سفته‌بازان و سوداگران در بورس و همچنین جلوی افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها را خواهد گرفت.

نویسنده: محمدرضا کجباف

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها