|
کدخبر: 287302

تصمیم مهم در خصوص جانشین کی روش

خیلی ساده‌انگارانه است که قبول کنیم در جلسه هیات رئیسه فدراسیون بعد از مدت‌ها مذاکره پشت درهای بسته هیچ حرفی از تیم ملی نزده باشند.

فوتبال تصمیم مهم در خصوص جانشین کی روش

«فرصت‌های پیش رو را از دست دادیم اما جای نگرانی نیست و لیگ در جریان است. وقتی مسابقات برگزار می‌شود نمی‌توانیم لیگ را تعطیل کنیم و برای تیم ملی بازی برگزار کنیم.» اینها صحبت‌های احسان اصولی است و او با چنین صحبت‌هایی سعی دارد صورت مساله را پاک کند.

ما اما نمی‌توانیم به خودمان دروغ بگوییم و خودمان را گول بزنیم. ما نه‌تنها به‌عنوان قشر فوتبالدوست جامعه بلکه به‌عنوان رسانه که بخشی از وظایف‌مان رساندن صدای مردم به مسئولان امر است نگران بلاتکلیفی تیم ملی هستیم. ما نمی‌توانیم خودمان را بی‌تفاوت نشان دهیم و درحالی‌که تیم‌های رقیب در کشورهای همسایه بغل گوش‌مان پله‌های ترقی را در ورزش خصوصا فوتبال به سرعت طی می‌کنند، دلخوش به اینکه لیگ در حال برگزاری است، نسبت به فرصت‌سوزی مسئولان فوتبال بی‌تفاوت باشیم.

فقدان مدیریت

در ظاهر این‌طور به نظر می‌رسد که مهدی تاج چراغ‌خاموش و بی‌آنکه نگرانی داشته باشد در آرامش گزینه‌های مورد نظر را رصد می‌کند. هیات‌رئیسه در جلساتش در مورد همه‌چیز حرف می‌زند جز انتخاب مربی تیم ملی که اولویت فدراسیون فوتبال باید باشد و وزیر به ما طعنه می‌زند که هیچ‌کسی عین خیالش نیست جز خبرنگاران. درواقع اما این نگرانی برای آنها هم وجود دارد و با ظاهری متفاوت سعی دارند فقدان مدیریتی خود را به نوعی پنهان کنند.

در جلسه اخیر هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در چوار ایلام که تقریبا همه اعضا نیز حضور داشتند، قرار بود در مورد تیم ملی بزرگسالان، جانشین کی‌روش، گزینه‌های تاج و دلایل تعلل در معرفی کاندیداها، بحث و تبادل نظر شود. به همین هم راضی بودیم. همین که حداقل در یک جلسه‌ای این آقایان در مورد تیم ملی فقط حرف بزنند و نه تصمیم بگیرند. اما جلسه همان‌طور که همه می‌دانید آنقدر موارد قابل بحث داشت که باز هم به گفته آقایان وقت نشد در مورد تیم ملی صحبت کنند.

بدون گزینه

این اما همه واقعیت نیست. خیلی ساده‌انگارانه است که قبول کنیم در این جلسه که از هفته‌ها قبل پیرامون آن بارقه‌های امید روشن شده بود، بعد از مدت‌ها مذاکره پشت درهای بسته هیچ حرفی از تیم ملی نزده باشند. اتفاقا صحبت‌هایی شده است اما طبق معمول بحث‌هایی رقم خورد که نمی‌توان آنها را علنی کرد؛ چراکه هر که در موردش بگوید به نوعی خودزنی کرده است.

در همین خصوص از یکی از اعضای هیات‌رئیسه شنیدیم که آنها دغدغه اصلی‌شان صحبت در مورد تیم ملی بزرگسالان بوده است، پس چطور ممکن است بعد از ساعت‌ها جلسه حتی یک کلمه در این مورد صحبت نکنند؟ آن هم در شرایطی که اصولا آنها در هر شرایطی تیم ملی را در اولویت دارند. از او شنیدیم که گفت تاج باید گزینه‌ای بیاورد تا درموردش صحبت کنیم. رئیس فدراسیون هیچ گزینه ایرانی برای معرفی ندارد. این جواب کاملا واضحی است که تاج به هیات‌رئیسه داده است و از این‌رو این موضوع منتفی است.

این عضو در ادامه  گفت: «نمی‌توانیم زیاد از حد دخالت کنیم و حتی اعضای هیات‌رئیسه نمی‌توانند گزینه‌ای را کاندیدا کنند چون کاری غیرقانونی است. برای همین منتظر هستیم تا تاج کاندیداهای خود درخصوص تیم ملی را ارائه دهد تا در موردش بحث کنیم.»

 اتفاقی که افتاده این است که تاج هیچ گزینه ایرانی ارائه نداده و صراحتا گفته گزینه داخلی ندارد. به این ترتیب امیر قلعه‌نویی نیز از لیست مربیان منتخب خارج شده است. طبیعی هم هست. نتایج هفته‌های اخیر این مربی با گل‌گهر نشان داد در بزنگاه‌های حساس نمی‌شود روی او حساب کرد و عملکرد قابل اعتمادی ندارد. از طرفی نکونام و یحیی گل‌محمدی که زمانی گزینه بودند هم با تیم‌هایشان روند نزولی دارند. درنتیجه شاید اگر ما هم جای تاج بودیم امیدی به مربیان داخلی نداشتیم.

از بین گزینه‌های خارجی هم هرچند بررسی‌هایی صورت گرفته اما هیچ گزینه‌ای قطعی نیست. به هر حال توجه جامعه سیاسی ما روی مساله فوتبال به‌عنوان رشته ورزشی همه‌گیر نیز زیاد است و این تاج نیست که به تنهایی در این خصوص کاندید معرفی کرده و مربی انتخاب کند و البته که ارکانی ازجمله وزارت ورزش باید این انتخاب را تایید کنند.

از طرفی تاج بسیار امیدوار بود که کی‌روش با قطر توافق نکند و به تیم ملی برگردد. اما کی‌روش به اندازه تاج به این دوستی پایبند نبود و راهی قطر شد. پیوستن کی‌روش به تیم ملی قطر همزمان شد با استارت تاج برای انتخاب جانشین او. تا قبل از این تاج فقط به گزینه‌های داخلی فکر می‌کرد و حالا با توجه به اینکه کی‌روش نیست هیچ گزینه‌ای قطعی برای مذاکره و معرفی به هیات‌رئیسه ندارد.

تاج استاد طفره رفتن

همه این عوامل باعث شد تا اعضا در هیات‌رئیسه از او به خاطر این تعلل توضیح بخواهند اما رئیس فدراسیون استاد طفره رفتن و جواب ندادن به سوالات سخت است. در این جلسه هم رئیس فدراسیون خیلی راحت در مقابل هیات‌رئیسه مدعی شد هیچ گزینه‌ای برای معرفی ندارد و در حال رایزنی و بررسی است. در چنین شرایطی از هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال چه‌کاری برمی‌آید؟ آن هم هیات‌رئیسه‌ای که مستقل نیست و آزادی عمل ندارد.

در نتیجه این‌طور که از شواهد امر برمی‌آید فعلا فدراسیون فوتبال هیچ گزینه‌ای به‌عنوان کاندیدای سرمربیگری تیم ملی ندارد، نه اینکه مربی قابلی برای مذاکره نباشد. مربیان زیادی هستند که می‌توانند و می‌خواهند به تیم ملی کشورمان بیایند اما بعد از افتضاحی که تاج و دوستان در قضیه ویلموتس به بار آوردند مجلس زیر بار هر گزینه‌ای نمی‌رود و تاج زیر ذره‌بین آنها است. از طرفی با توجه به وضعیت حساس فوتبال ایران، وزارت ورزش هم هر گزینه‌ای را نمی‌پذیرد و اصرار دارد از بین ایرانی‌ها یک نفر انتخاب شود. درنهایت با این همه سختگیری و بودجه‌ای که این بار با حساسیت بیشتری در اختیار فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد، نمی‌توان هر مربی را روی نیمکت تیم ملی نشاند.

منبع: فرهیختگان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها