|
کدخبر: 263217 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه استقلال:

خیانت‌ها استقلال را از قهرمانی دور کرده بود / ۲ هافبک طراح در دسترس آبی پوشان است

علی لطیفی پیشکسوت استقلال اظهار کرد: به اعتقاد من گابریل پین در چگونگی پیاده سازی تاکتیک دفاعی استقلال بسیار موثر بود. مجیدی دستیار اول خود را از کشوری آورد که مهد فوتبال تدافعی جهان است. بی تردید گابریل پین در انتقال ذهنیت برنده به بازیکنان و ایجاد یک ساختار مستحکم دفاعی در تیم فعلی، نقش به سزایی داشته است.

فوتبال خیانت‌ها استقلال را از قهرمانی دور کرده بود / ۲ هافبک طراح در دسترس آبی پوشان است

سرانجام آبی های پایتخت پس از گذشت ۲۷ هفته، طلسم ۹ ساله را شکسته و قهرمان لیگ برتر شدند. شاید کم تر کسی توقع چنین عملکرد فوق العاده ای را از شاگردان مجیدی در فصل جاری داشت. در شروع فصل با جدایی ستارگانی مانند مهدی قایدی، فرشید اسماعیلی، شیخ دیاباته و هرویه میلیچ، بسیاری از طرفداران استقلال نگران فصل جدید بودند. اما فرهاد مجیدی با تصمیمات صحیح در نقل و انتقالات، جایگزین های مناسبی را جذب کرد.

کادرفنی استقلال در سالی که نتیجتا منجر به قهرمانی شد، استراتژی دفاعی را برای سیستم خود انتخاب کرد. نقشه ای که هم قهرمانی آبی ها را رقم زد و هم موجب شکستن رکورد گل نخوردن در تاریخ لیگ برتر شد. وجود یک دستیار ایتالیایی بسیار به استقلال برای پیاده سازی این استراتژی کمک کرد. البته که عوامل موثر دیگری نیز در موفقیت های استقلال تاثیر گذار بوده است. گسترش نیوز برای بررسی و تحلیل عملکرد استقلالِ ۱۴۰۰ گفت و گویی با علی لطیفی پیشکسوت آبی ها انجام داده که در ادامه می خوانید.

علی-لطیفی

۳ عامل تاثیرگذار در قهرمانی استقلال

علی لطیفی پیشکسوت استقلال درباره عوامل موثری که در نهایت منجر به قهرمانی آبی ها شد، اظهار کرد: عوامل اصلی قهرمانی استقلال در این فصل را در ۳ بخش می توان توضیح داد: در بخش اول باید به سیستم مدیریتی اشاره کرد. استقلال سال ها از این ناحیه ضرر دید و ضربه خورد. در فصول گذشته به واقع فجایع مدیریتی بسیاری در باشگاه استقلال رخ داد. شاید مهم ترین مقطع آن زمانی بود که استقلال با استراماچونی اوج گیری کرده بود و فوتبال چشم نوازی را ارائه می داد. در آن شرایط که استقلال در صدرجدول بود با خیانت یک عده، استراماچونی سرمربی وقت تیم را به شکلی هدف دار، فراری دادند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه در فصل جاری این قبیل مشکلات نمود پیدا نکرد و یک رابطه خوب و مساعی بین مدیریت باشگاه و کادر فنی شکل گرفت. روابط خوبی که مدیران جدید استقلال با عوامل بیرونی باشگاه و از همه مهم‌تر با هواداران برقرار کردند نیز به سود استقلال تمام شد. مورد دوم که به لحاظ فنی قابل ذکر است، بحث رفاقت و اتحاد درون تیمی بود که موجب شکل‌گیری یک اراده قوی جهت پیشبرد هدف اصلی باشگاه که همان قهرمانی است، شد. در این بخش نمی توان از نقش کاپیتان تیم یعنی وریا غفوری به سادگی گذشت. وریا به عنوان لیدر و بزرگ تیم، رابط اصلی میان کادرفنی و بازیکنان بود و وظیفه خود را به نحو احسن انجام داد.

لطیفی در این‌باره افزود: بخش سوم از عوامل موثر در موفقیت فصل جاری استقلال، مربوط به هوشمندی فرهاد مجیدی در انتخاب فردی خبره به نام گابریل پین می شود. استقلال در فصول گذشته همیشه ضعف در ساختار دفاعی خود داشته است. شاید بهترین عملکرد در این زمینه را تیم استراماچونی داشت که آن تیم هم نقص هایی در فاز دفاعی داشت. در فوتبال روز دنیا، همواره تیم هایی که خط دفاعی بهتری دارند به قهرمانی و موفقیت می رسند.

پین۱

مرد ایتالیایی؛ کامل کننده پازل تاکتیکی استقلال

پیشکسوت استقلال در خصوص تاثیر گابریل پین در عملکرد موفقیت آمیز استقلال بیان کرد: به اعتقاد من گابریل پین در چگونگی پیاده سازی تاکتیک دفاعی استقلال بسیار موثر بود که این امر نشان از هوش بالای فرهاد در انتخاب او دارد. مجیدی دستیار اول خود را از کشوری آورد که مهد فوتبال تدافعی جهان است. بی تردید گابریل پین در انتقال ذهنیت برنده به بازیکنان و ایجاد یک ساختار مستحکم دفاعی در تیم فعلی، نقش به سزایی داشته است. فرهاد از همان زمانی که با بنده همبازی بود، هوش فوق العاده‌ای داشت و حالا این مطلب را در کسوت مربیگری هم شاهد هستیم. اگر حمایت لازم از استراماچونی هم می شد، مطمئن باشید که استقلال در آن فصل به قهرمانی می رسید. منتها برخی خیانت ها استقلال را از مسیر موفقیت و قهرمانی دور کرد.

مجیدی-و-غلامی

مسئله‌ای که کار استقلال را برای فصل بعد سخت‌تر می‌کند

او در رابطه با سبک بازی استقلال و احتمال تغییر تاکتیک در فصل بعد گفت: مهم تر از تقویت ترکیب فعلی، بحث تغییر رویه و ایجاد یک بالانس در تیم است. اگر مجیدی لیونل مسی را هم به استقلال بیاورد، با ادامه تاکتیک فعلی چیزی تغییر نمی کند. در این فصل زمانی که مدافعان استقلال صاحب توپ می شدند، قصد داشتند که سریعا توپ را به خط حمله برسانند. بازی مستقیم یکی از حربه های استقلال برای ایجاد موقعیت جدی گلزنی بود. فرهاد باید نسبت به این مسئله اگاه باشد که تیم های لیگ برتر دیگر به تاکتیک استقلال واقف شدند یا به اصطلاح دست او را خوانده‌اند. به همین خاطر استقلال در فصل آینده به مراتب کار سخت تری برای دفاع از عنوان قهرمانی خود دارد.

لطیفی در ادامه اضافه کرد: کادرفنی برای تداوم موفقیت های خود، نیازمند یک گابریل پین جهت بهبود عملکرد تهاجمی است. استقلال در فاز هجومی بازیکنان قابلی دارد ولی واقعیت امر این است که تیم فعلی در ایجاد موقعیت گلزنی مشکل دارد. دلیل این موضوع هم این است که مدافعان استقلال با توپ های بلندی که برای مهاجمین ارسال می کردند، عملا خط میانی را از جریان بازی خارج می کردند. در نهایت هافبک های استقلال توپ های برگشتی را تصاحب می کردند. توصیه من به کادرفنی برای تکرار موفقیت های فعلی، تغییر رویکرد در نوع بازی تیم است. استقلال باید بتواند مقابل حریفان، فوتبال مالکانه را ارائه دهد . در حال حاضر باشگاه های برتر دنیا، از این نقشه به خوبی استفاده می کنند.

نیاز استقلال به تقویت در ۳ پست

 ستاره اسبق استقلال و تیم ملی درباره تقویت ترکیب آبی ها در نقل و انتقالات گفت: به عقیده من استقلال در پست مهاجم نیاز به تقویت دارد. یک مهاجمِ دارای نبوغ و خلاقیت که هم روی زمین مسلط باشد و هم پشت به دروازه قادر به کنترل توپ باشد، می تواند بسیار گره گشا باشد. استقلال به یک بازیکن شماره ۱۰ که در پشت مهاجمان، قادر به ارسال توپ به پشت مدافعان باشد نیز نیاز دارد. در سمت چپ هم نیاز به جذب یه مدافع کارآمد وجود دارد. ایجاد بالانس در ترکیب، باید مهم ترین برنامه فرهاد مجیدی برای فصل آتی باشد.

صادقی-گل-گهر-کرمان

صادقی یا رفیعی، مسئله این است

او در مورد علاقه استقلال به سعید صادقی و عملکرد این بازیکن در فصل جاری گفت: استقلال به بازیکنی که یک در مقابل یک را به راحتی بردارد و قادر به تغذیه مهاجمان باشد، قطعا احتیاج دارد. صادقی نیز از آن جمله بازیکنانی است که این مهارت ها را تا حد بالایی دارد و آمار او هم بیانگر این مطلب است. اما برای جذب چنین بازیکنانی یک موضوع را باید درنظر گرفت. آن هم این است که بازی در دو تیم استقلال و پرسپولیس با بقیه تیم ها متفاوت است. بازیکنی ممکن است که برای تیم خود در حد یک ستاره ظاهر شود ولی زمانی که به عضویت استقلال یا پرسپولیس درمی‌آید، موفق به تکرار آن عملکرد سابق نشود. به عنوان مثال بختیار رحمانی در فولاد در قامت یک ستاره ظاهر شد ولی در استقلال کاملا ناموفق بود.

لطیفی در ادامه افزود: به نظر من کادرفنی در جذب بازیکنان مدنظر خود باید این طور مسائل را نیز دخیل کند تا مرتکب اشتباه غیرقابل برگشت نشود. بنده معتقد هستم که استقلال در این پست به بازیکنی نظیر سروش رفیعی بیشتر نیاز دارد که خود را در پست مذکور سال ها است که اثبات کرده و مهره باتجربه ای نیز است. در مجموع سعید صادقی بازیکن قابلی است ولی بلاشک گل گهر با حفظ امیر قلعه نوعی، به سختی مهره های موثر خود را از دست خواهد داد.

غفوری-استقلال

نقش مهم کاپیتان در راه قهرمانی

علی لطیفی در پایان در مورد بهترین مهره استقلال در مسیر قهرمانی گفت: استقلال مشخصا تیم بازیکن محوری در این فصل نبود. همگی در راستای هدف تیم برای کسب قهرمانی موثر بودند. شاید بتوان به دو، سه نفر که درصد کمی بیش از بقیه تاثیرگذار بودند، اشاره کرد. مثل سید حسین حسینی، امیر حسین حسین زاده و صالح حردانی که با وجود دیر اضافه شدن به استقلال، خیلی سریع در ترکیب جا افتاد و انصافا عالی کار کرد. به اعتقاد من موثرترین بازیکن استقلال به لحاظ عملکرد خارج از زمین، وریا غفوری بود. وریا در کنار کیفیت فنی، تیم را در بیرون از زمین به شکل فوق العاده ای رهبری کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها