|
کدخبر: 257950

چه عواملی نفوذ قطر را افزایش می‌دهد؟

فوتبال و گازی که به طور فزاینده ضروری می‌شود، ممکن است اشتراکات کمی داشته باشند، اما ترکیب آنها باعث می‌شود قطر تأثیر قابل توجهی در صحنه جهانی داشته باشد.

فوتبال چه عواملی  نفوذ قطر را افزایش می‌دهد؟

فوتبال و گازی که به طور فزاینده ضروری می‌شود، ممکن است اشتراکات کمی داشته باشند، اما ترکیب آنها باعث می‌شود قطر تأثیر قابل توجهی در صحنه جهانی داشته باشد.

 در حالی که جام جهانی توانایی قطر برای به‌دست آوردن جایگاه بین‌المللی را نشان می‌دهد، جایگاه این کشور به عنوان تامین‌کننده گاز مورد نیاز، نوید تبدیل این شبه جزیره کوچک به یک بازیگر مهم است که همیشه آرزوی آن را داشته است.

افزایش نرخ نفت به دلیل جنگ در اوکراین، موقعیت کشورهای تولیدکننده نفت خلیج‌فارس مانند عربستان سعودی و کویت را تقویت کرده است. اما اعتبارات مالی و ژئوپلیتیکی ارائه شده به قطر، پس از حمله روسیه به اوکراین، آن را به نخستین برنده تبدیل می‌کند.

چندین مقام ارشد اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر به دوحه رفته‌اند، همگی با یک پیام روشن؛ ما در اسرع وقت به گاز شما نیاز داریم، زیرا آلمان از شرکت‌ها خواسته است تا مذاکرات مربوط به عرضه را آغاز کنند. این فوریت در هفته گذشته و پس از قطع صادرات روسیه به لهستان و بلغارستان حادتر شد.

بر اساس محاسبات بلومبرگ، انتظار می‌رود صادرات انرژی قطر در امسال برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. این به دوحه اجازه می‌دهد تا ثروت بیشتری را در بازارهای سهام جهانی خرج کند و اهداف سیاست خارجی خود را عمدتاً از طریق صندوق دارایی ۴۵۰ میلیارد دلاری خود دنبال کند.

در همین حال، دولت قطر انتظار دارد از برگزاری جام جهانی ۲۰ میلیارد دلار سود اقتصادی به‌دست آورد. این باعث می‌شود قطر را غنی کند و نفوذ آن را افزایش دهد.

اروپا برای اجرای پروژه ۳۰ میلیارد دلاری قطر برای افزایش ۶۰ درصدی صادرات خود تا سال ۲۰۲۷، از طریق LNG شتاب دارد.

قبل از شروع جنگ اوکراین، برخی از تحلیلگران تردید داشتند که فعالیت کافی برای توجیه طرح توسعه صادرات گاز قطر وجود داشته باشد. کارن یانگ، محقق ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید: «این یک فرصت فوق العاده است. قطر یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان گاز خواهد بود، بازاری که احتمالاً در سال‌های آینده بسیار قوی خواهد بود».

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر