|
کدخبر: 303391

با این روش در اینترنت ناشناس بمانید

استفاده از حالت ناشناس در مرورگر یک گزینه مفید برای کسانی است که به دنبال پنهان کردن سابقه مرور خود از سایر کاربران در دستگاه‌های مشترک هستند.

فناوری با این روش در اینترنت ناشناس بمانید

چنانچه از رایانه ای مشترک با یکی از اعضای خانواده یا مرتب از دستگاه های عمومی استفاده می کنید، حالت ناشناس راهی عالی برای بهبود حریم خصوصی آنلاین شما است.

اگرچه این گزینه یک گزینه آرمانی نیست، اما امکان حفاظت از حریم خصوصی را برای شما و سایرین فراهم می کند.

حالت مرور ناشناس یا مخفی اکنون در تمام موتورهای جست و جو مانند گوگل، فایرفاکس، سافاری، مایکروسافت اج، بریو، اپرا و غیره در دسترس است.

مرور ناشناس یا مخفی چیست؟

حالت مرور ناشناس‌ یا مخفی قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد بدون آن که سابقه جست و جو، کوکی‌ها یا سایر داده‌های موقت شما در دستگاهتان ذخیره شود، به گشت و گذار در اینترنت بپردازید و تمام کارهای شما برای سایر کاربران دستگاه نامرئی باشد.

حالت ناشناس به یک اصطلاح محبوب در ارتباط با حریم خصوصی اینترنت تبدیل شده است.

به عنوان مثال، گوگل کروم اصطلاح مرور ناشناس یعنی Incognito را در موتور جست و جوی خود ابداع کرده است و شما می توانید در هر زمان و بدون دانلود هیچ فایلی به آن دسترسی داشته باشید، سایر مرورگرهای محبوب نیز ویژگی های مشابهی را ارائه می دهند.

برای دسترسی به حالت مرور ناشناس Incognito در Google، کافی است سه نقطه در سمت راست بالای صفحه را فشار دهید و New Incognito Windows را انتخاب کنید یا مستقیماً Ctrl+Shift+N را روی صفحه کلید فشار داده تا صفحه حالت ناشناس به شما نشان داده شود.

حالت مرور ناشناس چه قابلیتی دارد؟

حالت مرور ناشناس به مانند حالت عادی،  به شما این امکان را می دهد که در هر وب سایتی که بازدید می کنید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

این حالت، گذرواژه‌های ذخیره‌شده، اطلاعات ورود به سیستم و فرم‌های وب تکمیل‌شده خودکار را که اغلب هنگام مرور وب با آن‌ها مواجه می‌شوید، حذف می‌کند. هنگامی که از حالت مرور خصوصی استفاده می‌کنید، سابقه مرور شما در دستگاه ذخیره نمی‌شود و برای هرکس دیگری که از همان دستگاه استفاده می‌کند نامرئی می‌شود.

اما توجه به این نکته مهم است که سابقه مرور خصوصی شما همچنان برای اشخاص ثالث، مانند ارائه دهنده خدمات اینترنت، موتورهای جست و جو و وب سایت هایی که بازدید می کنید، قابل مشاهده خواهد بود.

به عبارت دیگر، حالت ناشناس می تواند اطلاعات شما را از چشمان کنجکاو پنهان کند، اما به طور کامل از شما در برابر ردیابی اینترنتی محافظت نمی کند؛ زیرا اشخاص ثالث همچنان می توانند هنگام بازدید از یک وب سایت، داده های مربوط به شما را جمع آوری کنند.

در این جا لازم به ذکر است که اگرچه حالت مرور مخفی تجربه اینترنت خصوصی تری نسبت به حالت سنتی ارائه می دهد، اما آدرس IP شما را که بخش مهمی از ردپای دیجیتال شما است پنهان نمی کند.

آیا استفاده از حالت ناشناس ایمن است؟

بله، استفاده از حالت ناشناس بی خطر است، اگرچه این بدان معنا نیست که می توانید انتظار داشته باشید که یک تجربه مرور کاملا خصوصی داشته باشید.

برای مثال، فرض کنید تصمیم به جست و جوی مشاغل جدید در رایانه کاری خود دارید، حتی اگر در حالت مرور مخفی هستید، اگر مدیران شبکه تصمیم به بررسی آن داشته باشند، ممکن است همچنان بتوانند سابقه جست و جوی خصوصی شما را ببینند.

نکات مثبت حالت مرور مخفی

ممکن است افراد برای استفاده از مزایای حریم خصوصی، از جمله گشت و گذار اینترنتی در دستگاه‌های مشترک، از حالت مرور ناشناس (مخفی و خصوصی) استفاده کنند.

حالت مرور خصوصی یک گزینه عالی برای کسانی است که از دستگاه های مشترک استفاده می کنند؛ زیرا سایر افرادی که از این دستگاه استفاده می کنند نمی توانند به سابقه مرور شما دسترسی داشته باشند.

همچنین، حالت ناشناس از برخی انواع ردیابی اینترنتی جلوگیری می کند.

پس از اتمام جلسه مرور به صورت ناشناس، مرورگر شما کوکی‌ها را از دستگاه شما پاک می‌کند. این کار می تواند به جلوگیری از ردیابی شما توسط شرکت ها کمک کند و ممکن است قرار گرفتن شما در معرض تبلیغات هدفمند و قیمت گذاری پویا را محدود کند.

حالت ناشناس همچنین به شما امکان می دهد از چندین حساب به طور همزمان استفاده کنید؛ زیرا راهی آسان برای ورود به چندین حساب در یک وب سایت به طور همزمان فراهم می کند.

یکی از ویژگی های مهم حالت مرور ناشناس، محافظت از داده های حساس در دستگاه های مشترک است.

هر بار که یک جلسه مرور خصوصی را می بندید، اطلاعات ورود به سیستم، کوکی ها و سایر فایل های مرور موقت شما از دستگاه پاک می شود.

نکات منفی استفاده از حالت مرور ناشناس

همان طور که گفته شد، حالت مرور ناشناس تمام فعالیت های آنلاین شما را به طور کامل پنهان نمی کند.

این گزینه فقط فعالیت اینترنتی شما را از سایر کاربران دستگاه شما پنهان می کند. این بدان معنا است که رساننده خدمات اینترنتی شما(ISP)، مدیران شبکه و سایت‌هایی که بازدید می‌کنید ممکن است همچنان بتوانند فعالیت مرور شما را زیر نظر بگیرند.

همچنین آدرس IP شما برای سایر کاربران شبکه شما و سایت هایی که بازدید می کنید قابل مشاهده خواهد بود.

در این جا ذکر این نکته مهم است که حالت مرور ناشناس از شما در برابر تهدیدات الکترونیکی و همچنین جرایم سایبری از جمله فیشینگ، بدافزار یا وب سایت های ناامن محافظت نمی کند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها