|
کدخبر: 201176

با انواع پسوند دامنه آشنا شوید

نام و انواع پسوند دامنه همان آدرس وب‌سایت شما است که افراد در نوار آدرس مرورگر برای بازدید از وب‌سایت شما تایپ می‌کنند.

فناوری با انواع پسوند دامنه آشنا شوید

در واقع نام دامنه متنی است که با آدرس ‌IP (آی‌پی) خاصی متناظر می‌شود و برای دسترسی به وب‌سایت از طریق نرم‌افزار سرویس گیرنده استفاده می‌شود. با توجه به رشد روز افزون اینترنت، انواع پسوند دامنه‌ها امروزه بسیار گسترش داشته و تقریبا هر نوع پسوندی را می‌توانید برای سایت خود انتخاب نمایید. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه چیست و با انواع پسوندهای دامنه آشنا خواهیم شد.

 دامنه چیست؟

دامنه2

هنگام مراجعه به آدرس اینترنتی (URL) ، نام دامنه را مشاهده خواهید کرد که در واقع آدرس وب‌سایت است. به عنوان مثال، نام دامنه www.domain.com  به آدرس  ۲۱۶.۵۸.۲۱۶.۱۶۴ آی‌پی اشاره می‌کند.

آنچه خوب است بدانید این است که هر نام دامنه فقط یک نام منحصر به فردی است که آدرس آی‌پی رایانه یا وب‌سایت را ربط می‌دهد. از آنجایی که به هر دستگاهی که از اینترنت استفاده می‌کند آی‌پی اختصاص داده شده است، به عنوان یک شناسه متمایز عمل می‌کند که نمی‌تواند به طور همزمان توسط دستگاه دیگری استفاده شود. در نتیجه ثبت دامنه کاملا منحصر به فرد می‌باشد.

 هر وب‌سایت یا برنامه وب موجود در اینترنت باید روی نوعی سرور میزبانی شود، خواه یک سرور کوچک در محل باشد یا یک رک سرور پیچیده که در یک مرکز دیتاسنتر تعیین شده قرار دارد. بنابراین، همه آنها باید یک آدرس آی‌پی به آنها اختصاص دهند. 

درست مانند هر خیابانی که نیاز به یک نام دارد و هر خانه‌ای در آن برای دریافت پست خود نیاز به یک شماره دارد، همه دستگاه‌های متصل به اینترنت نیز باید دارای یک توصیف کننده خاص باشند که اجازه می‌دهد ترافیک به دستگاه صحیح ارسال شود.

نام دامنه حداکثر شامل شصت و سه کاراکتر، با حداقل یک کاراکتر است و بعد از پروتکل در آدرس اینترنتی وارد می‌شود. اجزای دامنه شامل سه بخش اصلی زیر دامنه (www در مثال بالا)، نام دامنه (domain در مثال بالا) و پسوند دامنه (.com در مثال بالا) می‌باشد.

به بیان ساده تر، ما ابتدا با دامنه وب‌سایت شروع می‌کنیم. در اصل، نام دامنه چیزی است که بین علامت پروتکل (به عنوان مثال HTTPS: //) و اولین علامت خط URL (Uniform Resource Locator) در یک آدرس وب قرار دارد. به عنوان مثال، در https://www.domain.com/test/، نام دامنه domain.com است.

انواع پسوند دامنه

دامنه3

خوب، پسوندهای سه حرفی بعد از نقطه ممکن است بسیار ساده به نظر برسند، اما در واقع می‌توانند حضور شما را در اینترنت پررنگ‌تر کرده یا به طور کلی از بین ببرند. آنها نه‌تنها هدف وب‌سایت شما را بیان می‌کنند، بلکه می‌توانند در بین مخاطبان شما اعتماد ایجاد کنند. با توجه به این امر، دانستن معنای انواع اصلی دامنه‌های سطح بالا (gTLDs و ccTLDs و sTLDs) و تفاوت آنها با یکدیگر ضروری است.

۱.gTLD (Generic Top-Level Domains)

دامنه‌های عمومی‌سطح بالا (gTLDs) همان پسوند دامنه می‌باشد، مانند .com، .edu، .info، .org و net. علیرغم وجود بیش از ۱۵۰۰ gTLD برای ثبت نام، تنها ۲۱ دامنه عمومی‌سطح بالا در منطقه ریشه وجود دارد که بالاترین سطح ساختار سیستم نام دامنه است. بنابراین  این ۲۱ gTLD، اکثریت قریب به اتفاق همه انواع نام دامنه را تشکیل می‌دهند. آنها شامل ۴ زیر گروه زیر هستند:

· دامنه‌های Generic یا عمومی ‌(.com، .net، .org، .info)، دامنه‌هایی که می‌توانند برای اهداف عمومی‌استفاده شوند.

·  دامنه‌های Generic restricted یا محدود (.pro، .biz، .name) که فقط می‌توانند برای اهداف خاص خود استفاده شوند.

· دامنه‌هایی Sponsored یا تحت حمایت (.edu، .gov، .int، .mil، .aero، .cat، .asia، .mobi، .coop، .travel، .tel،.jobs) که فقط برای مشاغل مرتبط با آن استفاده می‌شود.

· دامنه Infrastructure یا زیرساخت (arpa.) که یکی از دامنه‌های اصلی سطح بالا بود که برای کمک به زیرساخت DNS استفاده می‌شد.

۲. CCTLD (Country Code Top-Level)

دامنه4

دامنه سطح بالا کد کشوری (ccTLD) یک دامنه سطح بالای اینترنت است که عموماً برای یک کشور، دولت مستقل، یا قلمرو وابسته‌ای که با کد کشور خاصی مشخص شده، استفاده می‌شود یا محفوظ است. همه شناسه‌های ccTLD ASCII دو حرف هستند و همه دامنه‌های سطح بالا دو حرفی ccTLD هستند. برخی از نمونه‌هایی برای TLD‌های کد کشور عبارتند از:  .ir ایران، Aruba .AW، برمودا.BM ، کانادا.CA ، شیلی .CL، کامرون .CM، آلمان .DE، استونی .EE، اتحادیه اروپا .EU، فرانسه .FR، ایرلند .IE، .IT ایتالیا، ژاپن .JP، جزایر کیمن .KY، لبنان .LB، مقدونیه .MK، مالزی .YY، نروژ .NO، .SK اسلواکی، چاد .TD، تانزانیا .TZ، .UK انگلستان و .VA شهر واتیکان.

 ۳. sTLD (Sponsored Top-Level Domain)

دامنه سطح بالا (sTLD) یکی از دسته‌بندی‌های دامنه‌های سطح بالا TLDs)) است که توسط اداره اختصاص داده‌های اینترنت (IANA) برای استفاده در سیستم نام دامنه اینترنت نگهداری می‌شود. یک دامنه سطح بالای حمایت شده (sTLD) به یک حامی‌نیاز دارد که نماینده جامعه‌ای است که توسط دامنه خدمات‌رسانی می‌شود. این حامیان شامل دولت‌ها، موسسات آموزشی، انجمن‌ها، موزه‌ها، خدمات فدرال و سایر موارد می‌شوند. از جمله نمونه‌های sTLD می‌توان به gov.، .edu، .mil، .int و coop. اشاره کرد. 

کلام آخر

با توجه به مطالب بیان شده، بسیار مهم است که ایده‌ای در مورد نحوه عملکرد دامنه‌ها و انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب‌و‌کار خود داشته باشید. نام دامنه یک سرمایه‌گذاری بلند مدت برای تجارت شما است زیرا اولین چیزی است که مشتریان شما مشاهده می‌کنند. دامنه مانند دانه‌ای است که تجارت شما را توسعه می‌دهد. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره در زمینه خرید دامنه ir و بین الملل می‌توانید با متخصصین وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر