|
کدخبر: 299888 سینا ستوده

اختصاصی گسترش نیوز؛

دستاوردهای دومین رویداد روز فناوری اطلاعات

اقتصاد دیجیتال برای اقتصاد کشور حیاتی است و باید از آن حمایت شود؛ زیرا رفع موانع اقتصاد دیجیتال تنها راه پیشرفت اقتصاد کشور است.

فناوری دستاوردهای دومین رویداد  روز فناوری اطلاعات

سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار به طور رسمی ۲۲ تیرماه در تقویم به‌عنوان روز ملی فناوری اطلاعات نام‌گذاری شد. انتخاب این روز به دلیل هم‌زمانی آن با زادروز محمد بن موسی خوارزمی؛ دانشمند شهیر ایرانی و مبدع الگوریتم است.

امسال برای دومین بار روز ملی فناوری اطلاعات در ایران برگزار شد. دومین رویداد ملی روز فناوری اطلاعات در محل مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور ۱۶۰۰ نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی برگزار شد.

فناوری اطلاعات (IT) در حقیقت دستاوردی است که کسب و کارها در این روزها برای پیشرفت خود استفاده می‌کنند. بدون اغراق تمامی جنبه‌های زندگی ما تحت تأثیر و تأثر این علم نوین قرار گرفته است. با فناوری اطلاعات بهبود‌های عمده‌ای را در ارتباطات، کسب و کار، آموزش، سلامتی، سبک زندگی و بسیاری از جوانب دیگر تجربه می‌کنیم.

مراسم گرامیداشت روز فناوری اطلاعات حضور «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی،«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «محمدامین آقامیری» رئیس مرکز ملی فضای مجازی، «سید حسن هاشمی» رئیس هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای، «حسین اسلامی» رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد. 

برای روز فناوری اطلاعات در سال گذشته مهمانان دعوت شدند، اما برای امسال تصمیم گرفته شد تا افراد بیرون از اکوسیستم نیز بتوانند حضور داشته باشند که از ظرفیت ۱۲۰۰ نفری تعیین‌شده برای ثبت‌نام، معادل ۷۷۳ نفر ثبت‌نام کردند. 

در ادامه همراه ما باشید تا صحبت فعالین این حوزه را در روز فناوری اطلاعات بررسی کنیم. 

هدف از روز فناوری اطلاعات

حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران درباره برگزاری روز فناوری اطلاعات گفت: مخاطب روز فناوری اطلاعات عامه مردم هستند و  هدف از گرامیداشت این روز، آگاهی‌رسانی در خصوص حوزه  فناوری اطلاعات  و تأثیر آن بر زندگی عامه مردم است.»

او ادامه داد: «فناوری اطلاعات سبک زندگی ایرانی‌-اسلامی را دچار تغییر کرده اما هنوز نتوانسته‌ایم اهمیت بازیگران این حوزه را به عامه مردم منتقل کنیم و هنوز هم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری فضای سنتی را به فضای اقتصاد دیجیتال ترجیح می‌دهند که ما می‌خواهیم این موضوع را منتقل کنیم که اگر به‌دنبال واردات و افزایش اشتغال هستیم، باید به این حوزه توجه شود.»

رئیس سازمان نصر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «اقتصاد دیجیتال برای اقتصاد کشور حیاتی است و باید از آن حمایت شود؛ زیرا رفع موانع اقتصاد دیجیتال تنها راه پیشرفت اقتصاد کشور است.»

برگزاری رویداد ملی روز فناوری اطلاعات در البرز

مصطفی پوریانی، مدیر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری البرز گفت: رویداد ملی فناوری اطلاعات ۲۲ تیرماه در کرج برگزار می‌شود.

مصطفی پوریانی اظهار کرد: زادروز حکیم خوارزمی، پدر دانش انفورماتیک، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان «روز فناوری اطلاعات» نامگذاری و توسط رئیس جمهور در قالب ماده واحده «تعیین مناسبت‌های جدید جهت درج در تقویم رسمی کشور» به وزارت فرهنگ و ارشاد ابلاغ شد.

پوریانی تصریح کرد: در این راستا استانداری البرز نظر دارد دومین سالروز ثبت روز فناوری اطلاعات را از ساعت ۱۰ روز پنج شنبه، ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۲ در کرج با دعوت از اعضای صنف، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای تشکل‌های صنفی مرتبط نظیر اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و..... برگزار کند.

مدیر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری البرز با بیان اینکه رویداد روز فناوری اطلاعات یکی از آن اتفاقاتی است که می‌تواند به اتحاد بازیگران این صنعت در استان البرز بیانجامد، افزود: بنابراین باید این روز را گرامی داشته و با اتحاد و همدلی هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی کاری بزرگ رقم بزنیم تا بتوانیم استان عزیزمان البرز (ایران کوچک) را سربلندتر از گذشته به رخ جهانیان بکشانیم.

مطالبات صنفی از حاکمیت

بهناز آریا، رئیس کمیسیون افتای نصر تهران ضمن قرائت بیانیه اختتامیه این رویداد و تقدیر از حضور مدیران و متخصصان کلیدی صنعت فناوری اطلاعات در مهم‌ترین گردهمایی فعالان آی‌تی کشور گفت: «روندی که تحت عنوان تحول دیجیتال در ساختارهای سنتی دنیای اطراف ما شکل گرفته و در جریان است، موجی است که نه به‌عنوان یک گزینه انتخابی، بلکه به‌عنوان یک برنامه جدی در تصمیم‌گیری‌های خردورزانه از سوی حاکمیت، اصناف، کسب‌و‌کارها و مردم تأثیر خواهد گذاشت.»

آریا در ادامه تأکید کرد:‌ «سازمان نصر تهران، به‌عنوان نماینده صنف پیشتاز در مسیر تحول دیجیتال و در راستای امانت‌داری و صیانت از آرای فعالان این صنف ۱۰ مطالبه اساسی از تصمیم‌سازان کشور دارد که اولین مورد آنها بهبود وضعیت اینترنت به‌عنوان بستر حیاتی بسیاری از کسب‌و‌کارها و کاهش اختلالات موجود است.»

او مقابله با فیلترینگ گسترده سرویس‌های پرکاربرد را دیگر مطالبه اساسی سازمان نصر از حاکمیت عنوان کرد و گفت:‌ «انتظار می‌رود حاکمیت به توانمندی بخش خصوصی در تأمین امنیت ملی با استفاده از روش‌های کارآمد و کارشناسانه توجه ویژه داشته باشد.»

ضرورت ورود به بحران مهاجرت نیروی کار تخصصی از طریق الزام و نظارت بر مسئولیت دستگاه‌های اجرایی در راستای ایجاد اقتصاد و رفاه ملی پایدار و همچنین ضرورت رعایت کپی‌رایت و حقوق معنوی نرم‌افزارهای داخلی و خارجی جهت احیای صنعت رو‌به‌افول نرم‌افزار و بازنگری و تعریف نظام‌های تعرفه‌ای برای استفاده از نرم‌افزارهای خارجی دو مطالبه دیگر سازمان نظام صنفی از قانون‌گذاران و تصمیم‌سازان کشور است.

آریا در توضیح مطالبه پنجم سازمان نظام صنفی از حاکمیت به موضوع آموزش به‌عنوان امری حیاتی اشاره کرد و گفت: «ضرورت و الزام به‌روزرسانی نظام آموزشی کشور در همه مقاطع در رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات در تناوب‌های کوتاه‌مدت به‌منظور همگام‌سازی آموزش و تربیت نیروی انسانی با نیازهای بازار و ارتقای سواد دیجیتال کشور دیگر مطالبه صنفی حوزه فناوری اطلاعات کشور است.»

لحاظ‌کردن نقش فعالان صنفی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مجلس شورای اسلامی، تدوین، تصویب و به‌روزرسانی قوانین و به رسمیت شناختن دارایی‌های دیجیتال و حریم خصوصی و همچنین بازنگری بنیادین در سیاست‌های ارزی و گمرکی در خصوص اولویت‌دهی به اقلام زیرساختی فاوا نیز از جمله مطالبات دیگری بودند که بهناز آریا بر آنها تأکید کرد.

مجوز‌زدایی، اصلاح فرایند و کاهش روند بوروکراتیک اخذ و تمدید مجوزهای گوناگون و تمرکز مجوزها از جمله مجوزهای متعدد افتا برای تسهیل کسب‌وکار و جلوگیری از هرگونه رانت و فساد و همچنین جلوگیری از حضور ناعادلانه خصولتی‌ها در رقابت با بخش خصوصی و فراهم‌کردن فضای کسب‌‌وکار سالم، پایدار و پویا مطالبه نهایی ذکرشده در بیانیه اختتامیه رویداد ملی روز فناوری اطلاعات بودند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها