|
کدخبر: 298931

چگونه از قانون معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم؟

مالیات در واقع نوعی هزینه اجتماعی است که افراد جامعه با هدف بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند که آن را پرداخت کنند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود. بدون شک مبحث معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان از جمله مباحثی است، که باید در شرکت‌های دانش بنیان توجه ویژه‌ای به آن شود.

چگونه از قانون معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم؟مالیات در واقع نوعی هزینه اجتماعی است که افراد جامعه با هدف بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند که آن را پرداخت کنند، تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود. بدون شک مبحث معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان از جمله مباحثی است، که باید در شرکت‌های دانش بنیان توجه ویژه‌ای به آن شود.

بیشتر صاحبان کسب و کار، مطابق قانون باید نسبت به درآمد حاصله از کسب و کار خود به پرداخت مالیات اقدام کنند. در خصوص پرداخت مالیات، قانون با هدف تشویق مودیان مالیاتی و مطابق شرایط کشور، مودیانی را از پرداخت مالیات معاف کرده است. به عنوان مثال معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان، یکی از معافیت‌­های اعطا شده است.

به چه شرکتهایی دانش بنیان گفته می‌شود؟

دانش بنیان مجوزی است که به شرکت­‌ها اعطا می‌­شود. در واقع این مجوز به شرکت‌­هایی اعطا می‌شود، که تولید کننده کالا و محصولات با فناوری تولید به روز باشند.

انواع شرکت های دانش بنیان

معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان به چه معناست؟

در سال­‌های اخیر یکی از شرکت‌­هایی که نقش مهم و تاثیر گذاری بر چرخه اقتصادی کشور داشته شرکت‌­های دانش بنیان است. این شرکت­‌ها که با هدف افزایش علم، ثروت و توسعه اقتصادی و در نهایت با محوریت دانش و تحقیقات شکل گرفته‌­اند، تحقیقات متعددی در زمینه مشخص صورت داده و در نهایت سعی در تجاری سازی زمینه تحقیقات خود می‌­کنند.

یکی از امتیازات مهم این شرکت­‌ها، معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان است. البته طبق قانون و بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت­‌های دانش بنیان این معافیت شرایط خاص مربوط به خود را دارد. برای فهم و درک هر چه بهتر معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان باید میان شرکت‌­ها تمایز قائل شد.

آیا شرکت‌های دانش بنیان 100% از مالیات معاف هستند؟

خیر، فقط شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و نوپای نوعِ یک از معافیت مالیاتی برخوردار هستند، این معافیت فقط مشمول کالاها و محصولات دانش‌بنیان تولیدی شرکت است. اگر شرکتی دارای چند محصول تولیدی بوده و دو محصول آن به‌عنوان دانش‌بنیان تایید شده باشد، آن شرکت می‌تواند تنها برای همان دو محصول از معافیت مالیاتی استفاده کند. برای بقیه محصولات خود باید مالیات حساب نموده و این کار را به راحتی از طریق برنامه حسابداری می تواند انجام بدهد.

در واقع قسمتی از درآمدهای شرکت‌های دانش‌بنیان از معافیات مالیاتی برخوردار است، که به وسیله کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به‌ عنوان فعالیت دانش‌بنیان تأیید و در سال مالی مشخص به سازمان امور مالیاتی ارسال شده باشد.

علاوه بر این معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان قواعد و شرایط خاص خود را دارد. به گونه‌­ای که در یک نگاه کلی شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری با معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان غیر مستقر در پارک علم و فناوری متفاوت است.

بخشنامه معافیت مالیاتی 1199 شرکت دانش بنیان

پیرو بخشنامه شماره 93-93-200 مورخ 24-8-93 و نامه شماره 72244-11 مورخ 17-8-1394 معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور فهرست 1199 شرکت و موسسه دانش بنیان، بخشنامه معافیت مالیاتی 1199 شرکت دانش بنیان به شرح زیر ابلاغ شده است.

"همزمان با استفاده شرکت‌­های دانش بنیان از معافیت­‌های مالیاتی، باید امکان برخورداری آن‌­ها از سایر معافیت‌­های مالیاتی از جمله معافیت‌­های مالیاتی واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌­های علم و فناوری فراهم شود".

قوانین حمایتی شرکت‌های دانش‌ بنیان چند نوع هستند؟

در سال‌های گذشته حجم فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان چند برابر شده است. با توجه به اینکه از اهداف اصلی این شرکت‌­ها تجاری سازی تحقیقات و کمک به رشد و توسعه کشور است، توجه ویژه­ای به شرکت­‌های دانش بنیان شده و قوانین حمایتی مختلفی از جمله معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان برای آن‌­ها وضع شده است. انواع قوانین حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان به شرح ذکر شده در تصویر زیر است.

قوانین حمایتی شرکت های دانش بنیان

کدام شرکت‌ها می توانند از قانون معافیت مالیاتی دانش بنیان استفاده کنند؟

تنها شرکت‌­هایی که مشمول قانون حمایت از شرکت­‌ها و موسسات دانش بنیان باشند، از معافیت مالیات شرکت‌های دانش بنیان می­‌توانند استفاده کنند. طبق قانون محصولات شرکت­‌هایی که به عنوان دانش بنیان تولیدی و یا نوپا نوع یک تایید شده باشند، از انواع معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان به عنوان گروههای معاف از مالیات برخوردار خواهند بود.

شرکت­‌های دانش بنیان تولیدی و یا نوپا نوع یک می‌توانند بدون سقف، معافیت مالیاتی دریافت کنند. برابر بخشنامه معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها برای فروش کالاهای دانش بنیان خود مالیات پرداخت نمی‌کنند. اما باید 50% میزان معافیت مالیاتی آن‌­ها صرف افزایش سرمایه شرکت شود و حداقل50% آن صرف تحقیق و توسعه گردد.

آیا شرکت­های دانش بنیان از معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیز برخودار هستند؟

خیر، این شرکت‌­ها از معافیت مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های دانش بنیان برخودار نسیتند و باید مشابه سایر شرکت­‌ها و مطابق قانون نسبت به محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند. برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نرم افزار حسابداری شرکتی تاثیر به سزایی دارد.

نحوه دریافت معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان

فرایند اعطای معافیت مالیاتی به شرکت‌­های دانش بنیان به این صورت است، که در سه ماهه اول هر سال ارزیابی مالیاتی به وسیله معاونت علمی ریاست جمهوری انجام می­‌شود. با توجه به تقسیم بندی شرکت­‌های دانش بنیان به دو دسته مستقر در پارک علم و فناوری و مستقر خارج از پارک علم و فناوری به شیوه زیر عمل می­‌شود؛

  • ارزیابی شرکت‌هایی که مستقر در پارک‌های علم و فناوری هستند، توسط پارک‌های علم و فناوری صورت می‌گیرد و کالاهایی که داخل پارک علم و فناوری تولید می­‌شوند، از طریق معافیت پارک‌ها انجام می­‌شود.
  • کالاها و محصولات دانش بنیانی که خارج از پارک علم و فناوری توسط شرکت‌­های دانش بنیان تولید می‌­شوند، از طریق دانش بنیان و معاونت علمی ریاست جمهوری ارزیابی و معافیت می­‌گیرند.

معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان تا 15 سال چگونه است؟

در خصوص معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان تا 15 سال باید به ماده 22 فصل 6 آیین نامه قانون حمایت از شرکت‌­های دانش بنیان مراجعه کرد. طبق این قانون درآمدهای مشمول مالیات شرکت­‌ها و موسسه­‌های دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات­‌های مستقیم معاف است.

به عبارت دیگر معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان در خصوص درآمدهای ناشی از مصادیق فعالیت­‌های شرکت­‌های دانش بنیان است. عناوین این فعالیت­‌ها در پایان هر سال ضمن بررسی و تایید توسط کارگروه ارزیابی، به اداره کل امور مالیاتی ابلاغ می‌­شود.

در این مطلب سعی کردیم تمام موارد مرتبط با معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان را بیاوریم. در پایان اگر سوال و یا نظری دارید، برای ما دیدگاه ثبت کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها