|
کدخبر: 293721

لایت کوین چیست؟ هر آنچه باید در مورد این ارز مهم بدانید

فناوری لایت کوین چیست؟ هر آنچه باید در مورد این ارز مهم بدانید

لایت‌کوین یا LTC قدیمی‌ترین ارز دیجیتال پس از بیت‌کوین است. لایت‌کوین یک فورک ایجاد شده روی پروتکل بیت‌کوین است. لایت کوین (LTC) اولین بار در سال 2011 یعنی 2 سال بعد از استخراج اولین بلوک بیت کوین (BTC) به وجود آمد. لایت کوین جزو اولین آلت کوین‌های ایجاد شده است.

خالق لایت کوین کیست؟

خالق لایت کوین (LTC) چارلی لی، یکی از مهندسان اسبق شرکت گوگل بود که بعدها برای مدتی به تیم کوین بیس CoinBase پیوست. او همچین جزو اولین ماینرها یا استخراج کنندگان بیت کوین نیز بود. هدف اولیه چارلی لی از ایجاد لایت کوین تکمیل پروژه بیت کوین بود نه رقابت با آن. لی لایت کوین را به عنوان "نسخه لایت بیت کوین" در نظر داشت چون از بسیاری جهات شبیه بیت کوین بود و تنها از نظر وزن سبک‌تر. همین مسئله باعث شده است که بسیاریی بیت کوین را برای سرمایه‌ گذاری و لایت کوین را برای معاملات خود انتخاب کنند.

تاریخچه قیمت لایت کوین

لایت کوین به سرعت در دنیای ارز دیجیتال مورد پذیرش قرار گرفت و برای مدتی طولانی جزو 5 ارز دیجیتال برتر قرار گرفت. در سال 2013 قیمت لایت کوین افزایش چشمگیری داشت و تا حدود قیمت 45 دلار رسید.

یکی از جنجال برانگیزترین اتفاقات پیرامون لایت کوین در سال 2017 زمانی رخ داد که قیمت این ارز در حدود 320 دلار بود. در آن زمان لی خالق لایت کوین اعلام کرد تمامی دارایی لایت کوین خود را فروخته یا اهدا کرده است تا بتواند بر روی توسعه ارز تمرکز کند. پس از این خبر لایت کوین افت چشمگیری را تجربه کرد و قیمت آن تا 1 سال بعد به 20 دلار رسید. این موضوع باعث خشم بسیاری از طرفداران لایت کوین نسبت به لی شد.

هرچند لایت کوین در بول ران سال 2021 ارزهای دیجیتال سقف بالاتری از 2017 را تجربه کرد و تا حوالی قیمت 400 دلار نیز رسید اما میانگین قیمت آن در اواخر 2022 حوالی 50 دلار در نوسان بود.

عملکرد لایت کوین

لایت-کوین۱

تراکنش‌های مالی به دو صورت انجام می‌شوند:

  1. P2P یا همان همتا به همتا بدون دخالت شخص ثالث
  2. با واسطه‌هایی مانند بانک

بیت‌ کوین از روش اول استفاده می‌کند و به همین دلیل هم محبوب شد؛ ولی تراکنش‌ها روی بیت‌ کوین هم گران است و کارمزد بالایی دارد و هم بسیار کند است.

بیت‌کوین سرعت پردازش تراکنش پایینی دارد. سرعت تراکنش بیت‌کوین تقریبا 5 تراکنش در ثانیه است. سرعت ایجاد یک بلاک با سرعت پردازش بیت‌کوین تقریبا 10 دقیقه به طول می‌انجامد. این سرعت تراکنش پایین بیت‌کوین بسیار ناامید کننده بود.

شما تصور کنید با استفاده از کارت اعتباری چیزی آنلاین می‌خرید و پردازش این خرید یک ساعت به طول می‌انجامد! در صورتی که اغلب شبکه‌های پرداخت ارز دیجیتال P2P (همتا به همتا) اغلب می‌توانند همان لحظه، بلافاصله تراکنش‌های لایت‌کوین را تسویه کنند.

لایت‌کوین برای همین منظور روی پروتکل بیت‌کوین ایجاد شد تا سرعت تراکنش را تسریع بخشد. سرعت تراکنش لایت‌کوین 54 تراکنش در ثانیه یعنی تقریبا 11 برابر بیت‌کوین است.

لایت‌کوین هر 2 و نیم دقیقه می‌تواند بلاک جدیدی ایجاد کند یعنی 4 برابر سریع‌تر از بیت‌کوین.

این بهبود سرعت تراکنش توسط لایت‌کوین به بازرگانان و کسانی که می‌خواستند توسط ارز دیجیتال دادوستد کنند، ثابت کرد لازم نیست از سرعت تراکنش پایین بیت‌کوین ناامید شوند. آن‌ها می‌توانند پرداخت‌های خود را توسط لایت‌کوین انجام دهند. سرعت تراکنش پرداخت لایت‌کوین همتراز با سایر پرداخت‌های دیجیتال رایج است.

ارزش بازار لایت کوین

لایت کوین در حال حاضر در حدود 50 دلار است و 70 میلیون سکه در گردش وجود دارد. ارزش بازار لایت کوین در حدود 5 میلیارد دلار است که در رتبه 20ام ارزه‌های دیجیتال قرار دارد. این ارزش بازار بالا پایداری‌ به ارز می‌بخشد که در مقابل سقوط ناگهانی قیمت و دستکاری نهنگ‌ها می‌تواند مصون بماند.

تقابل لایت کوین در مقابل بیت کوین

لایت کوین از لحاظ فنی بسیار شبیه بیت کوین است اما چند تفاوت اساسی با بیت کوین دارد. از ویژگی‌های لایت کوین در مقابل بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود سرعت و دسترسی
  • تابع منحصر بفرد استخراج
  • زمان تولید بلوک سریع‌تر
  • افزایش سقف تولید سکه

از کجا می‌شود لایت کوین خرید؟

اگر به دنبال یک صرافی معتبر برای خرید لایت کوین هستید؛ صرافی نوبیتکس با بیش از 4 میلیون کاربر یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای شماست. نوبیتکس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در ایران است. برای خرید ارزدیجیتال لایت کوین از نوبیتکس شما می‌توانید با ثبت نام در نوبیتکس معامله در ارزهای دیجیتال را به سادگی آغاز کنید. واریز آنی ریال، خرید و فروش با ریال و تتر(دلار) و امکاناتی همچون پورتفوی سود و زیان، حد ضرر و سود، آدرس منحصر به فرد کیف پول، پشتیبانی از شبکه‌های انتقال متنوع همگی بخشی از مزایای صرافی نوبیتکس است.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها