|
کدخبر: 282557

پدر بیت کوین برنده جایزه نوبل می شود؟

جایزه نوبل را نمی‌توان به شخص ناشناس یا به فرد متوفی اعطا کرد، بنابراین با توجه به قوانین فعلی، این امکان وجود ندارد که نوبل اقتصاد به ساتوشی ناکاموتو تعلق بگیرد. با این حال، این پیشنهاد پایه محکمی دارد، به طوری که می‎تواند منجر به رسمیت شناختن قانونی با هدف دریافت نوبل پس از مرگ برای مخترع بیت‌کوین شود.

آلفرد نوبل (Alfred Nobel)، پس از به دست آوردن ثروت و شهرت زیادی از اختراع مواد منفجره، درگذشت و در وصیت نامه خود اشاره کرد که باید از ثروت او برای ساختن جایزه‌ای استفاده شود که هر سال به کسانی اعطا می‌شود که "بزرگترین منفعت را برای بشریت به ارمغان می‌آورند". جایزه همنام او موفقیت آمیز بوده است و هر ساله به یک شخص متخصص در یک زمینه خاص داده می‎شود. تنها تعداد انگشت شماری از بشریت، چه در زمینه پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات، اقتصاد یا صلح و غیره، برنده جایزه نوبل شده‌اند که همه این افراد به دلیل کار یا اختراع خاص خود برجسته هستند.

با این حال، این مؤسسه ۱۲۳ ساله به طور فزاینده‌ای رو به انقراض است و به سیستمی تبدیل شده است که در آن شورایی متشکل از پیرمردان، غالباً افتخارات خود را به پیرمردهای دیگر که معمولاً به دلیل کارشان قابل توجه هستند، اما در خارج از دایره کوچک آن جامعه نسبتاً ناشناخته هستند، تقدیم می‌کنند. در نتیجه، این جایزه تقریباً به طور کامل فقط در داخل همین مؤسسه و جدا از پیشرفت‌های گسترده‌تر در جهان وسیع‌تر، رشد کرده است. از این رو آکادمی سلطنتی علوم سوئد در تلاش برای برقراری ارتباط مجدد با جهان، شروع به شناسایی چهره‌های جهانی و بحث برانگیزتر و سزاوار دریافت این جایزه کرده است. چه کسی را می‌توانند برای جایزه اقتصاد انتخاب کنند؟

ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت‌کوین

از نقطه نظر کاملاً فنی، جایزه نوبل را نمی‌توان نه به شخص ناشناس و نه به فرد متوفی اعطا کرد، بنابراین با توجه به قوانین فعلی، این امکان وجود ندارد که نوبل اقتصاد به ساتوشی ناکاموتو تعلق بگیرد. با این حال، این پیشنهاد پایه محکمی دارد، به طوری که می‎تواند منجر به رسمیت شناختن قانونی با هدف دریافت نوبل پس از مرگ برای مخترع بیت‌کوین شود. به هر حال، قوانین فعلی اجازه اعطای جایزه نوبل را به افراد ناشناس نمی‌دهد، بنابراین تا به امروز چنین چیزی غیرممکن به نظر می‌رسد.

چرا برخی کار ساتوشی را شایسته جایزه نوبل می‌دانند؟

ساتوشی ناکاموتو شایسته دریافت جایزه نوبل است. ناکاموتو برای اولین بار در تاریخ بشر راهی برای حذف اعتماد از تعاملات مالی ابداع کرد. از نقطه نظر فنی‎تر، پروتکل بیتکوین تا حد زیادی اولین پروتکل در کل تاریخ بشریت است که ایجاد و پایداری یک سیستم واقعاً غیرمتمرکز را برای مدیریت یک ارز ممکن کرده است. ایجاد بیت‌کوین یک رویداد ملموس و غیرقابل برگشت است که امروزه زندگی صدها هزار نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پایه و اساس فناوری را ایجاد کرد که بلاکچین، قراردادهای هوشمند و تئوری اقتصادی توکن سازی دارایی را تولید می‌کند. اکثر مردم نام بیت‌کوین را شنیده‌اند. رمزارزها احتمالاً تأثیر عمومی بیشتری بر اقتصاد مدرن داشته‌ باشند، پس سزاوار شناخت است.

برخی از دانشگاهیان برجسته حتی این نقطه عطف را تصدیق کرده‎اند. در سال ۲۰۱۶ کمیته نوبل از دکتر باگوان چودری (Dr. Bhagwan Chowdhry)، پروفسور مالی در UCLA درخواست کرد تا فردی را برای این جایزه معرفی کند و او ناکاموتو را انتخاب کرد. کمیته، متأسفانه، به دلیل ناشناس بودن ناکاموتو، این موضوع را بی‌درنگ رد کرد. مسئول مطبوعاتی آکادمی سلطنتی علوم سوئد در بیانیه‌ای پس از رد این درخواست گفت: «جایزه مانند این مورد، جایزه Sveriges Riksbank در علم اقتصاد به یاد آلفرد نوبل، هرگز به شخص ناشناس و پس از مرگ اعطا نمی‌شود».

دکتر چودری پاسخی آماده برای این نقد داشت. به عنوان یک راه حل، او پیشنهاد کرد که "جایزه را از طرف نامزد خود پس از سخنرانی توسط برنده، با تبدیل پول جایزه به بیتکوین و ارسال به محتمل ترین آدرس دیجیتال ناکاموتو، از طرف نامزد خود بپذیرد. این ایده ناکاموتو را خوشحال می‌کند که یک گوشه نشین غیرقابل دسترس است. تمام چیزی که در مراسم کم می‌شود بدن فیزیکی برنده خواهد بود. در عصر دیجیتال که در آن کلمات می‌توانند فوراً به سراسر جهان ارسال شوند، حضور فیزیکی بی‌اهمیت می‌شود و ناشناس بودن ناکاموتو را برای حضور آنها در اتاق بی‌اهمیت می‌سازد".

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها