|
کدخبر: 268147 نعیمه صفری تبار

گفت و گوی گسترش نیوز با معاون مدیرکل معاونت بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع دستی؛

فروش صنایع دستی تنها با مجوز رسمی/ واردات محصولات خارجی ممنوع است

صنایع دستی یکی از صنایع مهم کشور است که سهم ویژه ای از صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است. صادرات صنایع دستی، به نوعی صدور فرهنگ و هنر ایران زمین به اقصی نقاط جهان است و به باعث پیشرفت تجارت در سطح بین‌المللی است.

گردشگری فروش صنایع دستی تنها با مجوز رسمی/ واردات محصولات خارجی ممنوع است

کشورهای زیادی طالب صنایع دستی ایرانی هستند و برای خرید آن حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگین هستند.صادر‌کنندگان بسیاری وجود دارند که از این طریق توانسته‌اند به سود زیادی دست یابند. در این گزارش گسترش نیوز به موانع و مشکلات صادرات این صنایع پرداخته ایم.با ما همراه باشید.

صادرات رسمی صنایع دستی

فرزاد اوجانی معاون مدیرکل معاونت بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع دستی در خصوص روند صادرات صنایع دستی گفت: صادرات محصولات صنایع دستی، مانند دیگر محصولات نیازمند تحقیق و مطالعه است. برای صادرات محصولاتی مانند نفت و گاز تنها تفاهم و همکاری‌های ۲ کشور از لحاظ سیاسی نیاز است چون زیرساخت‌ها در کشور فراهم است و بدون مشکلات صادرات نفتی اتفاق می‌افتد. برای صادرات سایر محصولات صنعتی، صنایع دستی و کشاورزی شناخت بازارهای هدف، سلیقه مصرف‌کننده، طرح‌های مطالعاتی، بخش خصوصی توانمند و سایر مسائلی که در بازار امروز و بحث بازاریابی وجود دارد در کنار هم قرار می‌گیرند تا محصولی بتواند صادر شود.

وی در پاسخ به این سوال که صنایع دستی چگونه می‌تواند به صادرات غیر نفتی کشور کمک کند گفت: اگر صنایع دستی بخواهد در حجم وسیعی صادر شود و ارز بیشتری به وسیله صادرات صنایع دستی وارد کشور صورت گیرد باید همه اسباب و علل در کنار هم جمع شود. محصولات تولیدی باید دارای مواد اولیه مرغوب باشند تا باعث پایدارا بودن آن محصول شود.کیفیت آن زمانی باعث برند پایدار می‌شود که دارای مشتریان وفاداری باشند؛ زیرا این مشتریان وفادار هستند که می‌توانند با خوب بودن و متمایز بودنشان آن محصول را به اثبات برسانند و در کنار آن مواد اولیه مرغوب آموزش‌های مداوم در رابطه با بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی می‌توانند آموزش ببینند تا تولید‌کننده با علم بیشتری بداند از چه مواد اولیه ایی استفاده کند و یا نوع لعابی که استفاده می‌کند چگونه باشد تا کیفیت محصول را بالا ببرد. در کنار همه این‌ها حتما باید بازار‌های هدف خودمان را و قیمت‌های تمام شده را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم که این بخش هم وظیفه دولت و هم خود بخش خصوصی است. بیشتر کشور‌های موفق در حوزه صنعت مانند چین و ژاپن همه انجمن‌ها و بخش‌های خصوصی توانمند هستند که وظایف تولید، فروش و بازاریابی را انجام می‌دهند.

اوجانی خاطر نشان کرد: در دهه ۳۰ و ۴۰ شرکت‌های بازرگانی تاسیس شدند که کار آنها خرید و فروش محصولات صنایع دستی بود و تنها نام آنها عوض شده است.در انتها صنایع دستی را ملحق به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کردند که باعث تغییر در سیاست‌ها شد و به طور کامل تصدی‌گری، کنار گذاشته شد و باعث این شد تا بخش خصوصی رشد نکند؛ چون در واقع دولت رقیب بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی بود به طوری که هم اکنون بخش خصوصی کشور در این حوزه توانمند نیست. در صورتی که بخش خصوصی و دولتی در کنار هم رشد کند می‌توانیم درباره صادرات صنایع دستی امیدوار باشیم که صادرات در این حوزه هم افزایش یابد. با روی کار آمدن جناب آقای ضرغامی نگاه‌ها به این حوزه دارد تغییر می‌کند و سیاست جدید این است که کشور باید دارای شرکت‌های معتبر و توانمند در این حوزه باشد و محصولات تولیدی تولیدکنندگان را با خود همراه کنند. در سال‌های گذشته تولید‌کنندگان در نمایشگاه‌ها سفارش می‌گرفتند ولی نمی‌توانستند جوابگوی سفارش‌های خود باشند چون به تنهایی نمی‌توانستد هم کارهای تولید را انجام دهند و هم از پس کارهای صادرات و رساندن محصول به کشورهای دیگر برآیند.

شرکت های خصوصی دست به کار شوند

وی ضرورت وجود شرکت‌های خصوصی در حوزه صادرات غیر نفتی را مهم شمرد و گفت: وجود این شرکت‌ها نه تنها در حوزه صنایع دستی، بلکه در میعانات گازی هم باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتواند منجر به صادرات شود. صادرات موانع و سختی‌های بسیاری دارد و باید رقیب‌ها در این حوزه‌ها شناسایی شوند. صنایع دستی ایران بالقوه می‌تواند به عنوان یک محصول صادرات محور غیر نفتی ایران باشد وسهم بیشتری از سبد محصولات صادراتی غیر نفتی به خودش اختصاص دهد به شرطی که پیش زمینه هایی که عرض کردم را حتما مدنظر قرار بدهند و رعایت کنند.

فروش صنایع دستی خارجی ممنوع است

اوجانی در خصوص این که در بازارچه‌های مرزی بیشتر از صنایع دستی کشورمان محصولات کشورهای دیگر مخصوصا چین به چشم میخورد گفت: تعدادی بازارچه‌های دائمی صنایع دستی وجود دارد ؛ موافقت نامه‌ای در خصوص ایجاد و راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع دستی از سازمان برنامه و بودجه گرفته‌ایم. این بازارچه‌ها صرفا بازارچه صنایع دستی ایرانی است که توسط اتحادیه کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ایجاد شده و به تولید‌کنندگان و بخش خصوصی واگذار هم می‌شود.

وی در پایان گفت: در این بازارچه کالایی غیر از صنایع دستی وجود ندارد. تقریبا ۳ سال و نیم الی چهار سال است که طبق مصوبه هیات دولت ورود کالاهای خارجی صنایع دستی ممنوع شد. یعنی ورود آنها از گمرکات ممنوع است مگر اینکه به صورت قاچاق وارد کشور شود. دستور عملی طی ۲ سال پیش تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است و تعاملی که با یگان حفاظت میراث و گشت‌های ویژه به وجود آمده است برای شناسایی و جریمه کردن این افراد و شناسایی کردن این محصولات خارجی. وجود محصولات صنایع دستی خارجی در بازار غیر قانونی است و به طور کلی ورود محصولات خارجی صنایع دستی به داخل کشور ممنوع می‌باشد. اگر محصول در فروشگاهی باشد و فروشنده بابت آن محصول خارجی فاکتوری نشان دهند که ثابت نماید از مبادی قانونی وارد کشور شده منعی برای فروش ندارد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها