|
کدخبر: 269335

متاورس چیست و ورود به آن چه ضرورتی دارد؟

این روزها متاورس به یکی از مباحث داغ دنیای تکنولوژی بدل شده است. اما هنوز بسیاری می‌پرسند متاورس چیست و چه اهمیتی دارد؟

فناوری متاورس چیست و ورود به آن چه ضرورتی دارد؟

دنیای تکنولوژی، روند رو به رشد سریعی دارد و اگرچه چند سال به نظر با سرعت کمتری پیش می‌رفت، اما حال چند سالی است که با فناوری‌های نوینی مانند کریپتو و قراردادهای هوشمند و حتی متاورس، روند سریعی به خود گرفته و توجه بسیاری را در اخبار فناوری به خود اختصاص داده است.

مسئله مهم اما شاید در حال حاضر این باشد که همزمان با این توسعه سریع تکنولوژی و به تبع آن ایجاد مفاهیم جدید مانند ارز دیجیتال، بلاکچین و یا متاورس، آگاهی عمومی نسبت به مفاهیم جدید به طور همتراز توسعه نیافته و هنوز بسیاری نمی‌دانند که بلاکچین و متاورس چیست و دقیقا چه کارکردی دارد؟

ما در این مطلب می‌کوشیم با بیانی ساده به این سوال پاسخ دهیم که متاورس چیست و چه اهمیتی دارد اما پیش از آن این نکته کلی را در نظر داشته باشید که دنیای فناوری بلاکچین، متاورس و ارزهای دیجیتال دنیایی نسبتا پیچیده است که شناخت دقیق آن نیاز به کسب اطلاعات جامع، دقیق و به روز از این فناوری‌ها دارد. برای این مهم ما دنبال کردن وب‌سایت تکراتو که این روزها محتواهای بسیار مهمی در این حوزه تولید می‌کند را به شما توصیه می‌کنیم.

متاورس چیست و چه فایده‌ای دارد؟

متاورس ترکیب خلاقانه‌ای از دو واژه متا (Meta) به معنای فراتر و یونیورس (Universe) به معنای جهان است. بنابراین و با کمی اصلاح، می‌توان متاورس را به معنا فراجهان و یا جهان برتر در نظر گرفت. در هر حال قرار است متاورس ویژگی‌های بیشتری را به دنیای فیزیکی ما اضافه کند.

به نقل از  Techtrends.newsدر یک تعریف کلی و در پاسخ سوال متاورس چیست می‌توان گفت که متاورس دنیایی سه‌بعدی است که یک جهان تمام دیجیتالی را با دنیای فیزیکی ما ترکیب می‌کند. در این دنیای مجازی،  افراد می‌توانند هر آنچه که به آن نیاز دارند را در دسترس داشته باشند. از جمله این موارد می‌توان به اطلاعات اشاره کرد.

مقصود از اطلاعات اینکه در حال حاضر تمام اطلاعات در دنیای وب پراکنده است، اما متاورس در تلاش است تا تمام اطلاعات را به طور یکپارچه ارائه کند تا در کسری از ثانیه امکان دسترسی به همه اطلاعات فراهم باشد. این البته تنها یکی از جنبه‌های مختلف متاورس است. اما دیگر قابلیت‌ها و امکانات متاورس چیست ؟

واقعیت مجازی «VR» در متاورس

تکنولوژی-متاورس1

واقعیت مجازی یا به اختصار VR (Virtual Reality)  به یک دنیای مجازی دیجیتالی اشاره دارد که کاربر می‌تواند به آن ورود کند و با اتفاقات موجود در آن ارتباط برقرار کند. این مهم در حال حاضر به کمک عینک‌های واقعیت مجازی میسر شده است.

اگر تجربه استفاده از عینک واقعیت مجازی را ندارید باید گفت که بعد از استفاده از آن، شما با حرکت ادن سر و اعضای بدن خود می‌توانید دنیای بازی را کنترل کنید. در واقع شما با استفاده از عینک وارد دنیای دیجیتالی شده و می‌توانید تجارب متفاوتی داشته باشید. در این تعریف، واقعیت مجازی می‌تواند یکی از ابزارهای مهم متاورس برای ساخت دنیای برتر باشد.

واقعیت افزوده «AR» در متاورس

واقعیت افزوده یا به اختصار AR (Augmented Reality) در کنار VR یا واقعیت مجازی می‌تواند از دیگر ابزارهای مهم برای متاورس و هدف نهایی آن باشد. واقعیت افزوده همان‌طور که از نام آن مشخص است، چیزی را اضافه می‌کند. این یعنی چیزی به دنیای ما اضافه خواهد شد.

این چیز می‌تواند یک شی یا کاراکتر دیجیتالی باشد. برای مثال اگر با فیلم‌های لایو اکشن آشنا باشید، شخصیت‌هایی چون گارفیلد یا دامبو را می‌شناسید که در آن‌ها شخصیت‌های واقعی دنیای واقعی با شخصیت‌های غیرواقعی یا کارتونی همراه شده‌اند.

گرچه واقعیت افزوده با لایواکشن متفاوت است، اما برای درک بهتر AR این ژانر به ما کمک می‌کند. چراکه در واقعیت افزوده تجربیات دیجیتالی مانند این فیلم‌ها و بدون هیچ واسطه‌ای به دنیای فیزیکی انسان‌ها اضافه می‌شوند و ما با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنیم. 

خب تا اینجا فهمیدیم که واقعیت مجزی و واقعیت افزوده نقشی کلیدی در پروژه متاورس دارند. اما برای اینکه بهتر بدانیم متاورس چیست باید به پیش‌نمایش‌های متاورس بپردازیم.

پیش‌نمایش‌های موجود درباره دنیای متاورس

پیش‌نمایش‌های زیادی درباره متاورس وجود دارد. درواقع به بیانی ساده‌تر، هرکسی می‌تواند متاورس را به شیوه متفاوتی به تصویر بکشد اما به طور کلی همگی به یک دنیای پویاتر اشاره دارند که در آن، دسترسی به هر امکانی به سهولت انجام می‌شود و با بررسی پیش‌نمایش‌های زیر می‌توان دید واضح‌تری نسبت به آن داشت.

متاورس آموزشی

شاید بهترین و سودمندترین رویکرد به متاورس در رویکرد آموزشی نهفته باشد. در حال حاضر برای کسب تخصص در حیطه خاصی، شما باید ساعت‌ها آموزش حرفه‌ای بگذرانید که عموما پراکنده هستند. کلاس‌های آنلاین، حضوری، کتب و مقالات و جزوه‌ها همه در بسترها و شرایط متفاوتی در دسترس هستند.

اما در دنیای متاورس اوضاع متفاوت است و اگر بخواهید در یک زمینه خاص آموزش ببینید، دیگر نیازی نیست برای دسترسی به دانش اساتید برتر یک حوزه، به سفرهای دور و دراز بروید، کتاب‌های قطور بخوانید یا ساعت‌ها ویدیوی آموزشی تماشا کنید. در متاورس همه آموزش‌ها با ساختاری یکپارچه و دسته‌بندی شده به صورت مرحله‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرند، به نحوی که در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید به برترین سطوح تخصصی اطلاعات دسترسی داشته باشید.

متاورس سرگرمی

شاید بسیاری از سرگرمی‌ها در برهه‌هایی از زمان یا در موقعیت‌های خاص دور از دسترس ما باشند، مثلا برای ما تجربه تفریحات استوایی یا سفر به کشوری سردسیر برای تفریحت زمستانی بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد.

در متاورس اما همه چیز فارغ از قید زمان و مکان در دسترس است. برای مثال شما از یزد هم می‌توانید تفریح اسکی داشته باشید. گرچه شاید این یک تجربه مجازی باشد، اما به حدی باکیفیت و با هیجان است که شما لذت کافی خواهید برد.

متاورس موسیقی

می‌توان حضور در کنسرت را به صورت آنلاین تجربه کرد یا حتی آهنگ‌های مورد علاقه خود را در گوشی خود گوش کنید. اما در متاورس شما می‌توانید به سادگی و بدون خارج شدناز منزل به هر کنسرتی که می‌خواهید بروید. همراه با دوستان خود خوش بگذرانید و برقصید یا حتی با یک آواتار، با نسخه شبیه‌سازی شده خود در رویدادهایی اینچنینی شرکت کنید.

متاورس کنفرانس

درست مانند تجربه کنسرت، افراد با متاورس و با یک آواتار مجازی می‌توانند در جلسات آنلاین در متاورس شرکت کنند. یک تجربه کامل از کنفرانسی کاری که در آن می‌توانید با آواتار خود با دیگر همکاران خود صحبت کنید، ارتباط برقرار کنید و اظهار نظر کنید. همه این‌ها تازه در شرایطی است که حتی نیازی نیست از خانه خارج شوید و تا اداره بروید.

متاورس خرید

تکنولوژی-متاورس2

در خرید آنلاین گرچه سهولت خاصی ارائه می‌شود اما عموما نمی‌توان در مورد خرید لباس، کیفیت و اندازه اقلام را در نظر گرفت. در خرید فیزیکی نیز خبری از تنوع گسترده خرید آنلاین نیست. این دو محدودیت اما در خرید متاورسی برداشته شده است. شما می‌توانید همه اقلام مورد نیاز خود را برای خرید لمس کنید، جنس پارچه را بسنجید و بعد از اطمینان از تناسب محصول با نیازهای خود، خرید کنید.

علت اهمیت متاورس چیست؟

همانطور که گفتیم این روزها متاورس اهمیت زیادی یافته است. اما باید بدانید که ایده متاورس خیلی جدید نیست و مدت‌ها است که حداقل در قالب یک مفهوم وجود داشته است.

از آنجایی که متاورس مفهومی پیچیده، گسترده و بزرگ بود، فکر کردن به آن و عملی کردنش تا حدی بعید به نظر می‌رسید، اما فیسبوک که حالا به متا تغییر نام داده است، توانسته متاورس را به یک محل بحث جدی بدل کند.

آنچه خواندید مقاله ای بود از وبسایت تکراتو که در زمینه تکنولوژی این روزها محتواهای جذابی تولید می‌کند. تکراتو را در آدرس https://techrato.com دنبال کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر