|
کدخبر: 255423

چگونه یک گرافیست موفق شویم؟

فناوری چگونه یک گرافیست موفق شویم؟

ورود به مسیر شغلی گرافیست یا پیشرفت در این شغل نیازمند انجام پروژه‌های مختلف به‌صورت فریلنسری یا پروژه‌ای است. البته قبل از آن باید در رشته طراحی گرافیک تحصیل کنید یا دوره‌های آموزشی مختلف را بگذرانید تا مهارت‌های فنی لازم را برای گرافیست شدن به دست آورید. علاوه بر این مهارت‌های فنی، نیاز به مهارت‌های نرم مانند مهارت های ارتباطی یا حل مسئله نیز خواهید داشت. به‌طور‌کلی برای تبدیل شدن به یک گرافیست باید مراحل مختلفی را بگذرانید که در این مقاله هرکدام را به‌طور کامل شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

گرافیست به چه کسی گفته می‌شود؟

طراح گرافیک یا گرافیست در حقیقت تولید‌کننده محتوای بصری برای رسانه‌های دیجیتالی یا چاپی است. یک گرافیست می‌تواند روی پروژه‌های مختلفی ازجمله طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی، طراحی برای رسانه‌های دیجیتال، طراحی وب‌سایت یا اپلیکیشن و سایر حوزه‌های مرتبط کار کند. همچنین گرافیست‌ها می‌توانند در مشاغل تمام‌وقت، پاره‌وقت، پروژه‌ای، فریلنسری و دورکاری مشغول به کار شوند.

برخی از وظایف و مسئولیت‌های رایج یک گرافیست عبارت‌اند از:

  • استفاده از نرم‌افزار طراحی گرافیک برای طراحی، ویرایش تصاویر و...
  • استفاده از طرح لایه باز برای انجام برخی از پروژه‌ها
  • درک معنای رنگ‌ها و استفاده درست از آن‌ها در طراحی‌های خود
  • استفاده از منابع مختلف مانند رسانه‌های آنلاین یا رقبا برای الهام‌گرفتن
  • همکاری با سایر طراحان و ارتباط با مشتریان
  • تعیین الزامات هر پروژه طراحی
  • تحقیق درباره استراتژی‌های جذب مخاطب و مشتریان
  • شناسایی بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان
  • انتخاب رنگ‌ها، تصاویر، تایپوگرافی و طرح‌بندی برای طراحی وب‌سایت‌ها، جلد مجلات، گزارش‌های سالانه، تبلیغات و پست‌های رسانه‌های اجتماعی
  • بررسی بازخوردهای مشتریان از طرح‌های پیشنهادی به آن‌ها
  • همکاری با سایر اعضای تیم، مانند مارکتینگ، بازاریابی و فروش در طول مراحل مختلف پروژه
  • بررسی هرگونه خطا در طرح‌ها قبل از چاپ

مراحل مختلف تبدیل شدن به یک گرافیست موفق و حرفه‌ای

برای تبدیل شدن به یک گرافیست موفق باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که برخی از آن‌ها ضروری هستند و برخی دیگر به شما کمک خواهند کرد تا راحت‌تر این مسیر را طی کنید. این مراحل را در ادامه نام خواهیم برد.

کسب مدرک تحصیلی یا گذراندن دوره‌های آموزشی

تحصیل در رشته‌های مرتبط با طراحی گرافیک در مقطع کاردانی یا کارشناسی می‌تواند از همان ابتدا مسیر شما را برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای هموارتر کند. با‌این‌حال بدون دانشگاه و مدرک تحصیلی نیز می‌توان به یک گرافیست موفق تبدیل شد. برای این کار باید دوره‌های آموزشی یا کارگاه‌های مرتبط در این حوزه را بگذرانید.

برخی از کارفرمایان ممکن است برای استخدام گرافیست دورکار یا حضوری از کارجویان انتظار مدرک تحصیلی داشته باشند؛ اما اغلب آن‌ها به مهارت‌های گرافیست و نمونه کارهای او دقت بیشتری می‌کنند.

شرکت در دوره‌های آنلاین

حتی اگر مدرک تحصیلی دارید یا دوره آموزشی گذرانده‌اید، شرکت در دوره‌های طراحی گرافیک به صورت آنلاین می‌تواند به شما کمک کند تا اصول مهم طراحی را مرور کنید و در آن‌ها بهتر شوید، همچنین این دوره‌ها ممکن است نکاتی را در مورد طراحی گرافیک به شما یاد دهند که باعث شود طراحی‌های شما بهتر دیده شوند.

انتخاب تخصص

طراحی گرافیک حیطه‌های متنوعی دارد که باید از ابتدا یکی از آن‌ها را به عنوان حیطه تخصصی خود انتخاب کنید. این حوزه‌ها عبارت‌اند از:

  • طراحی لوگو و برندینگ
  • طراحی UI/UX
  • طراحی محصول
  • طراحی بسته‌بندی
  • طراحی حروف و تایپوگرافی
  • هنرهای دیجیتال

به عنوان یک گرافیست در ابتدای کارتان می‌توانید برای کسب تجربه و ساخت نمونه کار در حیطه‌های مختلف کار کنید و پروژه‌های مختلف انجام دهید. سپس بهتر است یک یا چند حیطه تخصصی را که می‌خواهید در آن تسلط داشته باشید، انتخاب کنید تا بتوانید روی آن‌ها تمرکز و مشتریان بهتری جذب کنید. داشتن مهارت در یک یا چند تخصص طراحی به شما کمک می‌کند تا هم فرصت‌های شغلی خوبی پیدا کنید و هم در شغلتان پیشرفت چشمگیری داشته باشید.

شبکه‌سازی

برای شبکه‌سازی و برقراری ارتباط با سایر طراحان گرافیک می‌توانید به دنبال گرافیست‌های با تجربه و ماهری باشید که کار و حرفه آن‌ها را تحسین می‌کنید. با این گرافیست‌ها می‌توانید از طریق رویدادهای مختلف یا شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین در ارتباط باشید. این شبکه‌سازی می‌تواند هم در پیدا کردن بهترین فرصت‌های شغلی کمک کند و هم ایده های خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و چیزهای زیادی یاد بگیرید.

دریافت بازخورد

دریافت بازخورد از سایر گرافیست‌ها و همکارانتان به شما کمک می‌کند از زاویه دید و دیدگاه‌ دیگران کار خود را مشاهده کنید و بتوانید تغییراتی انجام دهید که آن را بهتر کند. برای دریافت این بازخوردها می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • از همکارانتان بخواهید به پروژه‌های فعلی یا گذشته شما نگاه کنند؛
  • طراحی‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و از نظرات دیگران استقبال کنید؛
  • کارهای گذشته و کارهای در دست اجرای خود را در یک انجمن طراحی گرافیک منتشر کنید؛
  • از استادان یا همکلاسی‌های پیشین خود درباره کارهایتان نظر بخواهید.

همکاری با سایر گرافیست‌ها

برای تقویت روحیه کار تیمی و یادگیری رویکردهای جدید در طراحی، می‌توانید با همکلاسی‌ها، همکاران سابق یا فعلی روی یک پروژه طراحی کار کنید. با این کار می‌توانید مهارت‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و سپس از این پروژه در نمونه کارهای خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید کار خود را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید تا مهارت‌های خود را به دیگران نشان دهید.

یادگیری طراحی UI/UX و اصول کپی رایتینگ

بسیاری از پروژه‌های طراحی گرافیک نیاز به همکاری با کارشناسان تولید محتوا یا کپی رایترها، برنامه‌نویسان وب و نرم‌افزار، طراحان موشن گرافیک و طراحان UI/UX دارند. به همین دلیل آشنایی با این اصول با مطالعه مقالات آموزشی یا گذراندن دوره‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا زبان مشترکی با متخصصان هرکدام از این حیطه‌ها داشته باشید. همچنین به شما کمک خواهد کرد تا روی پروژه‌های بیشتری به‌صورت مستقل کار کنید و نیازی به سایر افراد نداشته باشید.

تسلط کامل بر ابزار و نرم افزارهای گرافیکی

بسته به حیطه تخصصی خود، باید روی ترکیبی از چند ابزار و نرم‌افزار رایج مانند نرم افزارهای ویرایش عکس یا نرم‌افزارهای تصویر سازی دیجیتال (digital illustration) تسلط کامل داشته باشید. همچنین سعی کنید روی تمامی قابلیت های ورژن‌های مختلف نرم‌افزارها تسلط داشته باشید؛ زیرا ممکن است کارفرما هنگام استخدام تسلط روی ورژن خاصی از یک نرم‌افزار را از شما انتظار داشته باشد.

ساخت پورتفولیوی جذاب

هر گرافیستی برای نشان‌دادن اثر هنری و مهارت‌های خود باید نمونه کار یا پورتفولیو که مجموعه‌ای از نمونه کارها است، داشته باشد. همیشه به خاطر داشته باشید که این نمونه کارها را همراه رزومه برای کارفرمایان بفرستید تا توانمندی‌های خود را به آن‌ها نشان دهید.

شرکت در دوره‌های کارآموزی

اگر سابقه کاری چندانی ندارید و تازه می‌خواهید وارد مسیر شغلی گرافیست شوید، گذراندن دوره‌های کارآموزی در شرکت‌های معتبر می‌تواند راه بسیار خوبی برای کسب تجربه و تقویت مهارت‌های شما باشد. همچنین بسیاری از این دوره‌های کارآموزی بعد از اتمام، شما را استخدام می‌کنند و به همین دلیل می‌تواند آینده شغلی شما را نیز تضمین کند.

سخن آخر

تا اینجا تمام مراحلی که برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه‌ای نیاز است، نام بردیم و شرح دادیم. در آخر همیشه به یاد داشته باشید که تمرین زیاد و کار روی مهارت‌هایتان می‌تواند به پیشرفت شغلی شما کمک زیادی کند و باعث شود تا درآمد بیشتری از کار خود به دست آورید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها