|
کدخبر: 254966

مقایسه گوشی محبوب سامسونگ با ارزان ترین آیفون اپل

امروز می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A۵۳ ۵G سامسونگ با آیفون SE ۲۰۲۲ بپردازیم. اگرچه آیفون SE جدید ارزان‌ترین گوشی اپل است، اما قیمتی مشابه با گوشی میان‌رده Galaxy A۵۳ دارد.

فناوری مقایسه گوشی محبوب سامسونگ با ارزان ترین آیفون اپل

سامسونگ و اپل هر دو اخیرا از گوشی‌ های جدیدی رونمایی کرده‌اند که نسبت به گلکسی S۲۲ و آیفون ۱۳ به شکل چشمگیری ارزان‌تر هستند. گوشی جدید سامسونگ گلکسی A۵۳ ۵G نام دارد که با قیمت ۴۵۰ دلار روانه بازار شده است و آیفون SE جدید اپل نیز ۴۲۹ دلار قیمت‌گذاری شده است.

مقایسه گلکسی A۵۳ ۵G با آیفون SE نسل سوم؛ دو رویکرد متفاوت

اگرچه هر دو دستگاه از شبکه ۵G پشتیبانی می‌کنند و در یک بازه قیمتی قرار می‌گیرند، ولی امکانات و ویژگی‌های کاملا متفاوتی دارند. در بدنه پشتی گلکسی A۵۳ ۵G چندین دوربین دیده می‌شود و در بدنه جلویی دستگاه نیز نمایشگری با رفرش‌ریت بالا قرار گرفته است. از طرفی اپل در آیفون SE نسل سوم، جدیدترین پردازنده موبایلی خود را در دل یک دستگاه با طراحی قدیمی قرار داده است.

اینکه کدام دستگاه برای شما مناسب است، بیشتر به انتخاب بین اندروید و iOS بستگی دارد؛ اما گلکسی A۵۳ ۵G و آیفون SE ۲۰۲۲ به خوبی نگرش متفاوت اپل و سامسونگ را در ارائه گوشی‌های با قیمت پایین نشان می‌دهند. سامسونگ بیشتر تلاش می‌کند دستگاهی شبیه به گوشی‌های بالارده خود ارائه دهد؛ هرچند که اپل بیشتر تلاش دارد با ارائه دستگاهی با عملکرد فوق‌العاده، کاربران را به اکوسیستم خود جذب کند.

مشخصات فنی

 

گوشی Galaxy A53 5G iPhone SE 2022
ابعاد و وزن ۱۵۹.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۱ میلی‌متر، ۱۸۹ گرم، بدنه پلاستیکی، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار ۱۳۸.۴ در ۶۷.۳ در ۷.۳ میلی‌متر، ۱۴۴ گرم، بدنه شیشه‌ای، فریم آلومینیومی، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
صفحه نمایش ۶.۵ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (+Full HD)، تراکم ۴۰۵ پیکسل در اینچ، پنل سوپر امولد، روشنایی ۸۰۰ نیت، نسبت تصویر ۲۰ به ۹ ۴.۷۰ اینچ، ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل، تراکم ۳۲۶ پیکسل در اینچ، پنل IPS LCD، روشنایی ۶۲۵ نیت، نسبت تصویر ۱۶ به ۹
پردازنده تراشه ۵ نانومتری سامسونگ اگزینوس ۱۲۸۰، هشت هسته‌ای (۲ هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۶ هسته کورتکس A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز) تراشه ۵ نانومتری اپل A15 Bionic، شش هسته‌ای (۲ هسته Avalanche و ۶ هسته Blizzard)
حافظه ۴، ۶ یا ۸ گیگ رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۶ یا ۸ گیگ رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC ۴ گیگ رم با ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
نرم افزار اندروید 12 با رابط کاربری One UI 4.1 iOS 15.4
دوربین
  • دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، دیافراگم f/1.8 و حسگر ۱/۱.۷ اینچی
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۳ درجه
  • دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • حسگر سنجش عمق ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری، دیافراگم f/2.2، حسگر ۱/۲.۸ اینچی دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
باتری باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژ سریع ۲۵ وات باتری ۲۰۱۸ میلی‌آمپر ساعتی، شارژ سریع ۱۸ وات، شارژ بی‌سیم
سایر ویژگی‌ها حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر، حسگر مجاورت مجازی حسگر اثر انگشت در بدنه جلویی، NFC

طراحی

طراحی را شاید بتوان بزرگترین تفاوت بین گلکسی A۵۳ و آیفون SE دانست. در نگاه اول شما ممکن است گوشی جدید سامسونگ را با برخی از مدل‌های دیگر این شرکت همچون گلکسی A۵۲ ۵G یا گلکسی S۲۱ FE اشتباه بگیرید؛ زیرا همانند مدل‌های اشاره شده، گلکسی A۵۳ از نمایشگری با حاشیه‌های بسیار اندک بهره می‌برد که در حفره مرکزی آن دوربین سلفی قرار گرفته است.

بدنه پشتی گوشی میان رده سامسونگ مات است و در آن یک ماژول دوربین مستطیلی شکل دیده می‌شود. سامسونگ مشخصا می‌خواسته طراحی و ظاهر کلی گوشی‌های سری گلکسی S را در گلکسی A۵۳ ۵G پیاده کند؛ اما به خاطر پایین نگه داشتن قیمت دستگاه از برخی موارد چشم‌پوشی کرده است. به عنوان مثال، گلکسی A۵۳ دارای بدنه پلاستیکی است که نمی‌تواند حس خوب بدنه شیشه‌ای iPhone SE یا گلکسی S۲۲ را منتقل کند.

از طرفی آیفون SE ظاهری قدیمی دارد که در مقایسه با آیفون ۱۳ و دیگر گوشی‌های چند وقت اخیر اپل کاملا متفاوت است. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، اپل بخش‌های داخلی آیفون ۱۳ را درون بدنه آیفون ۸ قرار داده است. به همین خاطر شاهد حاشیه‌های زیاد در بخش بالایی و پایینی نمایشگر و دکمه تاچ آیدی هستیم.

آیفون SE تنها آیفون جدید اپل است که همچنان از تاچ‌ آیدی بهره می‌برد و به همین خاطر شاید برای کاربران مدل‌های قدیمی‌تر آیفون یک گزینه مناسب باشد؛ هرچند که طراحی کلاسیک و قیمت پایین این گوشی سبب شده که اپل از سیستم فیس آیدی در آن استفاده نکند.

برای مقایسه باید گفت که گلکسی A۵۳ به حسگر اثر انگشت (زیر نمایشگر) و فناوری تشخیص چهره مجهز شده است. البته خود سامسونگ به کاربران هشدار می‌دهد که قابلیت تشخیص چهره این شرکت از نظر امنیتی به خوبی روش‌های دیگر نیست.

مهم‌تر از این موارد، تفاوت چشمگیر بین اندازه نمایشگر این دو گوشی است. گلکسی A۵۳ ۵G از یک نمایشگر ۶.۵ اینچی بهره می‌برد که یعنی از این لحاظ تفاوتی با گلکسی S۲۱ FE و گلکسی اس ۲۲ پلاس ندارد. نمایشگر گوشی سامسونگ همچنین می‌تواند برای ارائه یک تجربه بصری روان، رفرش‌ریت را تا ۱۲۰ هرتز افزایش دهد. این در حالیست که اپل این قابلیت را فقط روی گوشی‌های گران‌تر آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس ارائه می‌دهد.

آیفون SE ۲۰۲۲ به یک نمایشگر ۴.۷ اینچی مجهز شده است که عملا به سال ۲۰۱۷ و دوران آیفون ۸ تعلق دارد. ابعاد کوچک نمایشگر این گوشی سبب می‌شود که برای کاربران گوشی‌هایی همچون آیفون ۸ یا ۷ یک گزینه جالب باشد؛ اما قطعا برای افرادی که از مدل‌هایی همچون آیفون X یا آیفون XS (هر دو با نمایشگر ۵.۸ اینچ) استفاده می‌کردند، عذاب‌آور خواهد بود.

گلکسی A۵۳ ۵G از چند دوربین بهره می‌برد و حسگر اصلی آن نیز در مقایسه با نمونه استفاده شده در آیفون اس ای رزولوشن بالاتری دارد. با این حال دوربین اپل هنوز در این بازه قمیتی عملکرد خوبی دارد.

مقایسه گلکسی A۵۳در بدنه پشتی Galaxy A۵۳ ۵G شاهد دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی و حسگر سنجش عمق ۵ مگاپیکسلی هستیم که از میان آنها تنها دوربین اصلی و فوق‌ عریض مهم هستند. از آن طرف، آیفون SE با تنها یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی همراه شده است.

مقایسه گلکسی A۵۳ / آیفون SE ۲۰۲۲گوشی میان‌رده سامسونگ گزینه‌های بیشتری را در هنگام عکاسی در برابر شما قرار می‌دهد؛ زیرا شرکت سازنده حالت‌های فوق‌ عریض، ماکرو و شب را برای آن در نظر گرفته است. اگر معمولا در محیط‌های خانوادگی شلوغ عکس می‌گیرید یا به عکاسی از مناظر علاقه دارید، قطعا میدان دید گسترده‌تر گلکسی به کار شما می‌آید. در هنگام عکاسی در محیط‌های نسبتا تاریک نیز گلکسی دست برتر را دارد؛ زیرا آیفون SE به حالت شب مجهز نشده است.

با همه اینها، دوربین آیفون SE نیز کیفیت بسیار خوبی دارد و می‌تواند به لطف بازتولید خوب رنگ‌ها و ارائه جزئیات مناسب، کاربران عادی را راضی کند. حتی ممکن است در برخی مواقع مثل عکس گربه، آیفون SE را در مقایسه با گلکسی A۵۳ ۵G برنده میدان بیابید.

البته بحث کیفیت تصویر تا حدودی به تمایلات شما نیز بستگی دارد. برخی ممکن است رنگ‌های کمی اغراق شده آیفون SE را ترجیح دهند و برخی دیگر به رنگ‌های طبیعی‌تر سامسونگ گرایش داشته باشند.

گلکسی A۵۳ همچنین در مقایسه با آیفون SE سلفی‌های بهتری می‌گیرد؛ زیرا به طور کلی تصاویر سامسونگ از نظر نوردهی و میزان جزئیات بهتر هستند. این تفاوت را می‌توان با توجه به تفاوت حسگر‌های استفاده شده، منطقی دانست (۳۲ مگاپیکسل در مقایسه با ۷ مگاپیکسل).

روی هم رفته می‌توان گفت که اگرچه آیفون SE تصاویر بسیار خوبی ثبت می‌کند، ولی دوربین آن محدودیت‌هایی دارد. در واقع گلکسی A۵۳ قادر است در این بازه قیمتی امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. البته ناگفته نماند که گوشی اپل می‌تواند با کیفیت ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند؛ اما گلکسی ای ۵۳ به فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه محدود شده است.

سخت‌افزار و عملکرد

اگرچه آیفون SE یک گوشی کوچک به حساب می‌آید، اما همانند آیفون ۱۳ در دل خود تراشه قدرتمند A۱۵ Bionic را جا داده است. از آن طرف گلکسی A۵۳ به تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ مجهز شده که در مقایسه با پردازنده استفاده شده در سری گلکسی S۲۲ در جایگاه پایین‌تری قرار میگیرد.

شما احتمالا در اکثر مواقع متوجه تفاوت بین این دو گوشی نشوید؛ مخصوصا اینکه رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز گلکسی باعث می‌شود گشت و گذار در گوشی و حرکت در منو‌ها سریع و روان به نظر برسد. با وجود این، گاهی اوقات محدودیت‌های تراشه گلکسی A۵۳ مشخص می‌شود؛ مثلا بعضی وقت‌ها کیبورد گلکسی کمی دیر ظاهر میشد یا اینکه در مواقعی کاربر مجبور می‌شود برای خارج شدن از یک برنامه چندین بار دکمه هوم را بزند.

البته اینها در حدی نیستند که شما را از خرید گلکسی منصرف کنند، ولی خب ممکن است کمی آزاردهنده باشند.

در این بخش آیفون SE به خوبی می‌درخشد و عملکردی در حد گوشی‌های پرچمدار را ارائه می‌دهد. در واقع حتی می‌توان گفت که SE پرواز می‌کند و iOS نیز با آن همراه می‌شود.؛ چرا که برنامه‌های سریع اجرا می‌شوند، کیبورد فوری بالا می‌آید و نتایج جستجو برنامه‌های داخل گوشی نیز سریع ظاهر می‌شوند.

تست‌های بنچمارک نیز همین را نشان می‌دهد و در آنها شاهد اختلاف معنادار گلکسی A۵۳ با آیفون SE چه در بخش عملکرد کلی دستگاه و چه در بخش گرافیک هستیم.

باتری

هر دو گوشی می‌توانند با یک بار شارژ یک روز کامل شما را همراهی کنند؛ هرچند که عمر باتری تا حد زیادی به نحوه استفاده شما از گوشی بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که گلکسی A۵۳ در مقایسه با آیفون SE بیشتر دوام می‌آورد. گوشی سامسونگ می‌تواند با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز تا یک روز و نیم شما را همراهی کند؛ اما آیفون SE با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز در انتهای روز تنها ۲۰ یا ۳۰ درصد باتری خواهد داشت.

آیفون SE برخلاف گلکسی A۵۳ از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند که البته گمان می‌کنیم این موضوع آنچنان برای کاربران عادی مهم نباشد. با وجود این، گلکسی A۵۳ در مقایسه با آیفون SE قابلیت‌های جذابی برای ارائه دارد.

اول از همه اینکه گلکسی A۵۳ در مدل پایه با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی همراه شده است و از کارت حافظه میکرو SD با حداکثر ظرفیت ۱ ترابایت پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که آیفون SE ۳ در مدل پایه از ۶۴ گیگابات حافظه داخلی بهره می‌برد و درگاهی برای کارت حافظه هم ندارد. در واقع کاربران باید برای داشتن ۶۴ گیگابایت حافظه بیشتر به سراغ مدل ۴۷۹ دلاری این گوشی بروند.

هر دو گوشی توانسته‌اند تاییدیه IP۶۷ را برای مقاومت در برابر نفوذ آب به دست آورند که یعنی افتادن آنها در عمق ۱ متری تا ۳۰ دقیقه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

همچنین نباید نگران قدیمی‌ شدن این دو گوشی از نظر نرم‌افزاری باشید؛ زیرا هر دو شرکت پشتیبانی نرم‌افزاری خوبی را ارائه می‌دهند. سامسونگ وعده ارائه ۴ آپدیت اصلی اندروید و ۵ سال آپدیت‌های امنیتی را برای Galaxy A۵۳ ۵G داده است و اپل نیز در حال حاضر iOS ۱۵ را حتی برای آیفون ۶S (معرفی شده در ۲۰۱۵) ارائه کرده که خود گویای همه‌ چیز است.

نتیجه‌گیری

هم گلکسی A۵۳ و هم آیفون SE امکانات و قابلیت‌های بسیار خوبی را در برابر قیمت درخواستی ارائه می‌کنند؛ اما رویکرد آنها متفاوت است. با عمر باتری مناسب، نمایشگر بزرگ، حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر و حضور چندین دوربین در بدنه پشتی؛ گکلسی A۵۳ شبیه نسخه سبک‌تری از گوشی‌های گران‌قیمت سری گلکسی S به نظر می‌رسد.

از آن طرف آیفون SE از یک طراحی قدیمی بهره می‌برد و برخی ویژگی‌های مدرن همچون دوربین چندگانه یا نمایشگر بزرگ و بدون حاشیه در آن جایی ندارند؛ اما می‌تواند به لطف مجهز شدن به تراشه اپل A۱۵ Bionic عملکردی در حد آیفون ۱۳ پرو داشته باشد و از همه مهم‌تر اینکه ارزان‌ترین راه برای ورود به اکوسیستم اپل است.

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها