|
کدخبر: 249065

یک شبه تبلت مخصوص افراد کم بینا و نابینا + عکس

افراد کم‌بینا و نابینا می‌توانند با استفاده از دات‌پد، تصاویر و شکل‌ها را احساس کرده و متن‌های موردنظر را بخوانند.

فناوری یک شبه تبلت مخصوص افراد کم بینا و نابینا + عکس

با پیشرفت فناوری، شاهد اختراعات جدیدی هستیم که هدف آن‌ها، بهبود زندگی افراد کم‌بینا و نابینا است که ازجمله می‌توان به Seeing AI، Soundscape و Narrator مایکروسافت اشاره کرد. علاوه‌براین دوربین‌هایی مثل OrCam با اتصال به عینک می‌تواند هرآنچه که قادر به تشخص آن باشد روایت کرده و به‌عنوان چشم افراد نابینا عمل کند. این فناوری‌های جدید واقعاً مفید و کاربردی هستند و راهکارهایی فوری برای فعالیت‌های روزانه مثل یافتن مکان‌های خاص، دریافت تفاسیر صوتی از متن و تصاویر و غیره ارائه می‌دهند. بااین‌حال، ظاهراً این فناوری‌ها، اساسی‌ترین نکته درمورد افراد نابینا یعنی حس لامسه را در نظر نگرفته‌اند؛ نکته‌ای که دات‌پد دقیقاً آن را هدف قرار داده است.

در طی سال‌های گذشته شاهد نوآوری‌های زیادی برای خط بریل بوده‌ایم، بنابراین دات‌پد اولین محصولی نیست که در این‌ زمینه عرضه شده است، بااین‌حال خلاقیت جدید این دستگاه با یکپارچه‌سازی ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید، تغییر درخورتوجهی ایجاد می‌کند و کاربران می‌توانند با استفاده از آن و ازطریق سیستم نوشتاری بریل، متون را مطالعه کرده و علاوه‌براین تصاویر را هم احساس کنند.

دات‌پد شبیه یک تبلت است که ۲۴۰۰ نقطه روی آن تعبیه شده که هرکدام به‌طور مستقل می‌تواند بالا پایین شود و سیستم بریل، الفبا و حتی تصاویر را تشکیل دهد. در مجموع، این دستگاه می‌تواند بیش از ۳۰۰ گلیف بریل را ارائه کرده و نقطه‌های آن به‌طور لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شوند تا محتوای پویا را در هر زمان ارائه دهد.

در دات‌پد، سطحی که نقاط را نشان می‌دهد به دو قسمت تقسیم شده است. بخش پایینی باریک و مستطیل‌شکل بوده که برای متن‌ها در نظر گرفته شده و حداکثر ۲۰ گلیف بریل را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر بخش بالایی این دستگاه فضای بزرگ‌تری دارد و برای ارائه‌ی تصاویر در نظر گرفته شده و کاربران می‌توانند با لمس این ناحیه، تصاویر را احساس کنند. علاوه‌براین امکان نمایش نمودار، طرح‌ها، معادلات، گزارش‌ها و موارد دیگر در این بخش دات‌پد وجود دارد.

دات‌پد از اتصال ساده با بلوتوث LE و یواس‌بی سی پشتیبانی می‌کند و با آیفون و آیپد نیز سازگار است. شما می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های طراحی روی این دستگاه‌ها برای ترسیم شکل‌ها استفاده کنید و این دستگاه داده‌هایی را که دریافت می‌کند به‌صورت نقطه روی صفحه‌ی مخصوص خود تفسیر خواهد کرد. افراد نابینا با این کار می‌توانند تصاویر موردنظر را احساس کنند. علاوه‌براین، دات‌پد از VoiceOver بهره می‌برد؛ قابلیتی که به کاربر اجازه می‌دهد راحت‌تر به برنامه‌های iOS مثل دوربین، نقشه‌ها، اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.

دات‌پد به‌طور خاصی طراحی شده است تا برای دانش‌آموزانی که دسترسی محدودی به ابزارهای آموزشی مناسب دارند، یک ابزار کاربردی باشد.

کی‌کوانگ سونگ، یکی از بنیان‌گذاران شرکت دات، در مصاحبه‌ای با تک‌کرانچ گفت:

منطقی نیست که در قرن بیست‌ویکم، افراد نابینا و کم‌بینا نتوانند به اطلاعات گرافیکی دیجیتالی دسترسی داشته باشند. نوآوری‌های زیادی در صنایع مختلف وجود دارد که ازجمله می‌توان به آموزش، مشاغل و خدمات شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. در این راستا نیاز به اطلاعات گرافیکی درحال افزایش است و این یعنی ارتباط افراد کم‌بینا و نابینا با این حوزه درحال قطع‌ شدن است. به‌عنوان مثال این افراد در شرایط همه‌گیر کرونا که تحصیل و کار به‌شکل از راه‌ دور انجام می‌شد، روشی برای دسترسی به اطلاعات نداشتند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها