|
کدخبر: 238354

چطور هارد فرمت شده را ریکاوری کنیم؟

در زندگی روزمره اکثر ما برخی شرایطی هست که امیدواریم هرگز با آنها مواجه نشوید. به عنوان مثال وقتی متوجه می‌شوید که هارد دیسک شما فرمت شده است و دسترسی به داده‌ها غیر ممکن شده است. این اتفاق ممکن است به صورت سهوی و یا عمدی رخ داده باشد و شما را مجبور به ریکاوری هارد فرمت شده کند. اما قبل از بازیابی اطلاعات پاک شده بهتر است بدانیم با فرمت شدن هارد چه بر سر فایل‌ها می‌آید و چه باید کرد.

همچنین به دلیل پیچیدگی بحث بازیابی اطلاعات از آقای مهندس آرین آرمیون ، مدیریت شرکت تخصصی تعمیر و ریکاوری هارد  ایمن هارد دعوت کردیم تا در بخش های فنی و جزئیات این مطلب ما را همراهی کنند.

فرمت کردن هارد با فایل‌های شما چه می‌کند؟

بیایید یک دقیقه بیشتر وقت بگذاریم تا بفهمیم فرمت کردن هارد دیسک دقیقا چه کاری روی هارد دیسک شما انجام می‌دهد. هنگامی که یک هارد دیسک را فرمت می‌کنید، سیستم عامل توانایی خود را برای ارجاع به داده‌های روی دیسک از دست می‌دهد. گرچه فایل‌ها و داده‌ها هنوز وجود دارند، اما سیستم عامل شما نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. چرا که با فرمت کردن هارد نشانگرهایی که محل فایل‌ها را به سیستم عامل نشان می‌دهند حذف می‌شوند. حال اگر بتوانید آن نشانگرها را بازیابی کنید، می‌توانید دوباره به داده‌های خود دسترسی داشته باشید.

بسیاری از افراد اطلاعات کمی از خطرات بازیابی اطلاعات پاک شده با استفاده از ابزارهایی که برای این منظور عرضه می‌شوند، دارند. شاید گفتن این موضوع عجیب باشد، اما اگر بخواهید از یک راه حل نادرست برای برگرداندن اطلاعات هارد استفاده کنید، به خصوص از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات رایگان، احتمال اینکه داده‌های شما به خطر بیفتند افزایش می‌یابد و حتی ممکن است برگرداندن اطلاعات هارد غیر ممکن باشد.

در اینجا به برخی از رایج ترین خطراتی که ممکن است با استفاده از یک نرم افزار رایگان بازیابی اطلاعات مواجه شوید اشاره می‌کنیم.

خطرات ریکاوری نرم افزاری رایگان

خطرات ریکاوری نرم افزاری رایگان

آلوده شدن به بدافزار یا جاسوس افزار

بدافزار یا جاسوس‌افزار که به عنوان ویروس هم شناخته می‌شود، می‌تواند مشکل بزرگی برای بازیابی اطلاعات پاک شده باشد. برخی برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مشکوک اغلب به افراد نا امیدی که نیاز فوری به بازیابی اطلاعات خود دارند، پیشنهاد استفاده از نرم‌افزارهای بازیابی رایگان داده‌ها را می‌دهند. این نرم‌افزارها نه تنها هیچ کاری هم برای برگرداندن اطلاعات هارد انجام نمی‌دهند، حتی بدتر از آن دستگاه شما را با ویروس خطرناک‌تر تروجان آلوده می‌کنند. در بیشتر مواقع برخی از این ویروس‌ها می‌توانند برای سرقت یا از بین بردن اطلاعات شما به کار روند.

معمولا یک نرم‌افزار بازیابی اطلاعات اثربخش ارزان نیست. توصیه می‌شود همیشه به دنبال تایید شخص ثالث برای استفاده از نرم افزار باشید و سریع روی دکمه "اکنون دانلود کنید" کلیک نکنید تا با این مشکل مواجه نشوید.

بازنویسی داده‌ها

تا زمانی که اطلاعات جدید در قسمت درایو نوشته نشده باشد، فایل حذف شده همچنان قابل بازیابی است. با این حال اگر فایل‌های موجود شما رونویسی شده و با فایل‌های جدید جایگزین شوند، اطلاعات از دست رفته شما قابل بازیابی نیستند. البته بستگی به مقدار بازنویسی روی هارد دارد و در این مورد حتما باید با متخصص بازیابی اطلاعات مشاوره بگیرید.

جدای از احتمال وقوع این اتفاق به دلیل اشتباه نرم افزار رایگان بازیابی اطلاعات، روشن ماندن دستگاه شما برای مدت طولانی نیز احتمال بازنویسی داده‌ها را افزایش می‌دهد زیرا سیستم عامل روشن همیشه در حال نوشتن داده‌ها است.

هنگامی که یک برنامه جدید را دانلود می‌کنید، این خطر وجود دارد که رایانه شما داده‌های قدیمی را برای نصب نرم افزار بازنویسی کند. اگر قصد دانلود نرم افزاری را دارید، در یک دستگاه ذخیره سازی خارجی مانند درایو USB  ذخیره کنید. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که دانلود می‌کنید منجر به از دست دادن داده‌های شما نمی‌شود.

آسیب رساندن به درایوهای خراب

اگر پاک شدن اطلاعات شما به دلیل وجود یک درایو آسیب دیده باشد، اجرای یک نرم افزار بازیابی اطلاعات رایگان روی آن می‌تواند وضعیت را بدتر کند و به طور بالقوه بازیابی اطلاعات پاک شده شما را غیرممکن کند. دلیل این امر آن است که نرم افزار بازیابی اطلاعات رایگان اغلب پیشرفته نیست و نمی تواند داده‌ها را در درایوهای HDD و یا SSD که دارای مشکلات فیزیکی هستند، بازیابی کند. در نتیجه درایوهای خراب، خراب‌تر می‌شوند و آسیب بیشتری به آنها وارد می‌شود.

بازیابی ناقص داده‌ها

همانگونه که ذکر شد تلاش های مکرر در خواندن بخش‌های  ناقص و بد مانند تصاویر یا فایل‌هایی که باز نمی‌شوند، می‌‌تواند منجر به خراب شدن داده‌های بازیابی شده شود. از طرفی بخش دیسک آسیب‌دیده ممکن است به درخواست‌های نرم‌افزار برای دسترسی به داده‌های ذخیره شده پاسخگو نباشد.

حتی بدون هیچ آسیبی به درایو خود، ممکن است بازیابی ناقص داده‌ها را نیز تجربه کنید، زیرا ممکن است نرم‌افزار رایگان نتواند تمام داده‌هایی را که از بین رفته‌اند شناسایی کند.

شایان ذکر است که اکثر نرم افزارهای بازیابی اطلاعات به شما امکان بازیابی اطلاعات را تا یک نقطه خاص به صورت رایگان می‌دهند. برخی از نرم افزارها برای بازیابی اطلاعات در بیش از یک فایل به لایسنس نیاز دارند. قبل از اینکه نرم افزار جدیدی را روی رایانه یا دستگاه خود قرار دهید، آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که معتبر و قانونی است.

از دست دادن داده‌ها

نرم افزار رایگان بازیابی اطلاعات علت اصلی مشکل را برطرف نمی‌کند. زیرا این نرم افزارها قادر به تشخیص نقص فنی که منجر به از بین رفتن اطلاعات شده است، نیستند. تا زمانی که این مشکل اساسی حل نشود، احتمالا دوباره با از دست دادن داده‌ها مواجه خواهید شد.

در مقایسه با نرم افزار رایگان بازیابی اطلاعات، نرم افزارها و سخت افزار های معتبر بازیابی اطلاعات برای ریکاوری اطلاعات هارد فرمت شده بهترین گزینه هستند.

بهترین راه برای بازیابی اطلاعات پاک شده؟

بهترین راه برای بازیابی اطلاعات پاک شده؟

تنها راه برای جلوگیری از خطرات ریکاوری اطلاعات که باعث می‌شود هرگز مجبور به بازیابی اطلاعات نشوید این است که یک راه حل جامع پشتیبان گیری و مدیریت داده‌ها را در دستگاه خود قرار دهید. در واقع تنها راه برای اطمینان از اینکه داده های مهم را از دست نمی‌دهید، پشتیبان گیری از آنهاست.

در صورتی که از داده‌های خود پشتیبان‌گیری نکرده‌اید بهترین کار این است که از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید و هارد خود را به شرکت‌های ریکاوری تخصصی با دستگاه ارسال کنید. یکی از این شرکت‌ها ، مجموعه ایمن هارد برای ریکاوری هارد است که با بروزترین و آخرین تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری روز دنیا بازیابی اطلاعات هارد شما را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

با توجه به موارد بالا توصیه ما این است که برای بازیابی اطلاعات به یک متخصص مورد اعتماد مراجعه کنید تا خطر بدتر شدن هارد را به حداقل برسانید.

مشاوره ریکاوری هارد

اگر هارد شما دچار مشکل سخت افزاری ، میان افزاری و نرم افزاری شده میتونید با کارشناسان شرکت ایمن هارد تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برای تعمیر و یا ریکاوری هارد خود بهره ببرید.

در این مطلب سعی کردیم با کمک جناب آقای مهندس آرین آرمیون به تمام جوانب ریکاوری هارد از نظر علمی و کاربردی توجه کنیم و این موارد را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

میتوانید درباره مشکلات هارد ها ، ریکاوری هارد اکسترنال و اینترنال خود از تمامی مطالب وبسایت ایمن هارد استفاده کنید و برای مشاوره رایگان  با شرکت ایمن هارد تماس بگیرید.

ریکاوری هارد در تهران Recoveryhard.ir

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها