|
کدخبر: 199949

اینتل برای رقابت با AMD ترفند خود را عوض می کند

اینتل سال‌هاست که روی اکثر پردازنده‌های خود خنک‌کننده یا فن پیش‌فرض نمی‌گذارد، اما حالا احتمالا برای رقابت با AMD مشغول آزمایش فن‌های جدیدی است که می‌توانند امسال با پردازنده‌های نسل دوازدهم آن موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) روانه بازار شوند.

فناوری اینتل برای رقابت با AMD ترفند خود را عوض می کند

فن کنونی اینتل حدود یک دهه است که به شکل‌های مختلف در بازار وجود دارد، ولی دیگر زمان آن رسیده که طراحی‌های جدیدی ارائه شوند. اینتل اخیرا آزمایش فن‌های تازه‌ای را آغاز کرده که می‌توانند با پردازنده‌های نسل دوازدهم موسوم به آلدر لیک استفاده شوند. سه مدل از این نمونه‌های اولیه را در تصویر زیر می‌بینید.

این سری Laminar نام دارد. در سمت چپ مدل RH۱ را می‌بینید که برای پردازنده‌های i۹ طراحی شده است. این فن ارتفاع زیادی دارد اما تراکم آن پایین است. RH۱ نورپردازی جذابی دارد و از مواد باکیفیتی ساخته شده است. در وسط و سمت راست هم به ترتیب RM۱ و RS۱ قرار گرفته‌اند که اولی یک حلقه RGB دارد. RM۱ برای پردازنده‌های i۵ ,i۷ و i۳ طراحی شده، در حالی که RS۱ برای پردازنده‌های پنتیوم و سلرون توسعه یافته است.

تصویر بالا نشان می‌دهد که هر سه دستگاه ظرفیت خنک‌سازی ۶۵ واتی دارند. این ظرفیت شاید با پردازنده‌هایی که قرار است زیر آن‌ها خنک شوند مطابقت نداشته نباشد، اما همچنان توانایی خوبی ارائه می‌کند. فن RH۱ شبیه رقیبی برای AMD Wraith Spire به نظر می‌رسد در حالی که RM۱ و RS۱ بیشتر رقبایی برای Wraith Stealth به حساب می‌آیند.

با این حال، خنک‌کننده‌های Laminar هم مثل خنک‌کننده‌های Wraith احتمالا برای رقابت با فن‌های ۲۰ تا ۳۰ دلاری موجود در بازار آزاد دچار مشکل خواهند شد و نمی‌توانند فروش زیادی داشته باشند. فن‌های استوک معمولا روی پردازنده‌های اقتصادی و میان‌رده به بازار می‌آیند و می‌توانند مزیت خوبی برای پردازنده‌های آلدر لیک باشند.

بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به آلدر لیک-اس در کنار مادربردهای Z690 در تاریخ ۲۷ آبان امسال روانه بازار می‌شوند. اینتل در گذشته پیش نمایشی از پردازنده‌های Alder Lake منتشر کرده بود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها