|
کدخبر: 194569

رونمایی از غول جدید پردازنده های کامپیوتر

اینتل چند روز پیش در رویدادی پیش نمایشی از جزییات پردازنده‌های نسل دوازدهم خود موسوم به Alder Lake را منتشر کرد.

اینتل از افزایش ۱۹ درصدی IPC پردازنده‌های Alder Lake نسبت به نسل قبلی خبر داد، اما طبق نتایج افشا شده از پردازنده پرچمدار این سری یعنی پردازنده Core i۹-۱۲۹۰۰K اینتل، ظاهرا با بهبود عملکرد پایین‌تری روبه‌رو هستیم.

اینتل در پردازنده‌های Alder Lake از طراحی هسته‌های هیبریدی مشابه معماری big.LITTLE در تراشه‌های ARM استفاده می‌کند که باعث دستیابی به عملکرد بالا و مصرف انرژی بهینه می‌شود. علاوه بر این، به گفته اینتل این خانواده جدید از پردازنده‌ها به خوبی برای ویندوز ۱۱ مایکروسافت هم بهینه‌سازی شده‌اند.

از نظر عملکرد، اینتل اعلام کرد که کاربران با بهبود ۱۹ درصدی دستورالعمل در هر چرخه (IPC) در بنچمارک‌ها نسبت به پردازنده‌های دسکتاپ Rocek Lake-S روبه‌رو می‌شوند.

حالا نتایج بنچمارک یک پردازنده این سری با ۱۶ هسته و ۲۴ رشته منتشر شده که همان اینتل Core i۹-۱۲۹۰۰K است. این بنچمارک مربوط به برنامه افتر افکت ادوبی در دیتابیس PugetBench می‌شود.

در مجموع با سه بنچمارک روبه‌رو هستیم که در تمام آنها از مادربرد ایسوس ROG STRIX Z۶۹۰ و کارت گرافیک RTX ۳۰۹۰ استفاده شده. علاوه بر این، با نتایج بنچمارک پردازنده ۸ هسته‌ای و ۱۶ رشته‌ای اینتل Core i۹-۱۱۹۰۰K هم روبه‌رو هستیم که البته از رم متفاوتی بهره می‌برد.

در سیستم پردازنده نسل دوازدهمی اینتل با ۶۴ گیگابایت رم دو کاناله DDR۵-۴۸۰۰ روبه‌رو هستیم، اما برای پردازنده سری راکت لیک-اس از ۶۴ گیگابایت رم دو کاناله DDR۴-۲۱۳۳ استفاده شده است. با این وجود، افتر افکت بیش از سرعت رم، به ظرفیتش حساس است.

از میان تمام تست‌ها، بهترین امتیاز رندر پردازنده Core i۹-۱۲۹۰۰K تفاوت نسبتا کمی با نسل گذشته‌اش دارد. می‌توانید نتایج بنچمارک‌ها را در بالا ببینید.

اگرچه عملکرد این پردازنده در بنچمارک‌ها پایین‌تر از ۱۹ درصدی است که اینتل وعده داده، اما فرکانس پردازنده موجود در این بنچمارک‌ها را نمی‌دانیم. برخی شایعات از فرکانس بالاتر پردازنده‌های Alder Lake-S نسبت به Rocket Lake-S خبر می‌دهند که در اینصورت، نتایج افشا شده ناامیدکننده هستند.

در نهایت با وجود تمام موارد، برای بررسی عملکرد پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل باید تا زمان عرضه آنها منتظر بمانیم. علاوه بر این، شاید با بروزرسانی‌های نرم افزاری و همچنین استفاده از نسخه نهایی ویندوز ۱۱، با افزایش چشمگیر عملکرد پردازنده‌های جدید اینتل روبه‌رو شویم.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر