|
کدخبر: 197454

اختصاصی گسترش نیوز:

هوش مصنوعی همانند رادیولوژیست درست عمل می‌کند؟

محققان مجله سرطان بریتانیا معتقدند که الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند، تطابق زیادی با عملکردهای رادیولوژیست در غربالگری سینه داشته باشد.

فناوری هوش مصنوعی همانند رادیولوژیست درست عمل می‌کند؟

هوش مصنوعی در ماموگرافی می‌تواند، عملکردهایی داشته باشد که توسط انسان امکان‌پذیر نیست. همچنین با توجه به افزایش جمعیت هوش مصنوعی می‌تواند، تریاژ خودکار انجام دهد. به این معنا که بیماران را برای بهره‌مندی از درمان در زمان مناسب اولویت‌بندی می‌کند. در حال حاضر شاهد کاهش نیروی کار و افزایش درخواست‌های تصویربرداری از سوی بیماران هستیم. در این وضعیت فناوری می‌تواند، در روند تشخیص سرطان‌ پستان کمک کند.

نگاهی به تاریخچه استفاده از هوش مصنوعی در تصویربرداری

هوش مصنوعی از سال ۱۹۹۰ در رادیولوژی استفاده می‌شود و ابزارهای اولیه در غربالگری ماموگرافی است. سیستم‌ هوش مصنوعی نوین تا حدودی عملکرد مشابه با رادیولوژیست‌ها در تشخیص سرطان و غربالگری با ماموگرافی دارد. در انگلستان سالانه ۲.۲ میلیون ماموگرافی انجام می‌شود و هر ماموگرافی باید توسط دو رادیولوژیست خوانده شود، در نتیجه نیازمند نیروی کار هستند. هوش مصنوعی اکنون می‌تواند با اطمینان هوش مصنوعی می تواند، ماموگرافی های نرمال که بیماری در سطح پیشرفته نیست را بررسی کند و نیازی به بررسی توسط دو یا حتی یک رادیولوژیست نیست.

هوش مصنوعی چه اقداماتی می‌کند؟

در سرطان پستان به یک کار تیمی نیاز داریم که هوش مصنوعی روند این کار را آسان می‌کند. در مسیر غربالگری تشخیص، مرحله‌بندی، نظارت و پیگیری شرایط حائز اهمیت هست. اگر چه تکنیک‌های جدید تشخیص را بهتر می‌کند اما تا زمانی که تجربه لازم ایجاد نشود، زمان کار را نیز افزایش می‌دهد. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان بیشتر اقدامات رادیولوژیست را به هوش مصنوعی واگذار کرد. هوش مصنوعی در دو دسته اقداماتی برای غربالگری سرطان پستان انجام می‌دهد. در دسته اول هوش مصنوعی وظایف اداری و سازمانی پیرامون تصویربرداری را انجام می‌دهد. در نتیجه امورات تکراری بایگانی و پرونده بیماران توسط هوش مصنوعی حذف می‌شود. در دسته دوم هوش مصنوعی عمل تشخیص را به واسطه کامپیوتر انجام می‌دهد. در این روند هوش مصنوعی نیازهای درمانی را پیش‌بینی می‌کند. اگر چه در دسته‌بندی دوم هوش مصنوعی فعلاً کمک رادیولوژیست هست اما امیدواریم در آینده به صورت مستقل کار کند. البته هر زمان از هوش مصنوعی به صورت مستقل استفاده شد، باید این موضوع را در نظر داشت که نظارت انسانی همراه با تجزیه و تحلیل از گروهی از بیماران به صورت تصادفی برای حفظ ایمنی بیماران ضروری است. وجه تمایز هوش مصنوعی و رادیولوژیست نیز در بحث دیدگاه‌های علمی خاص هست. هوش مصنوعی نظریات بروز دارد و تشخیص‌های این فناوری از رادیولوژیست جدیدتر هست.

هوش مصنوعی چه فوایدی برای بیماران دارد؟

غربالگری با سیستم‌های هوش مصنوعی شرایطی را ایجاد می‌کند که با بهبود تشخیص زود هنگام سرطان‌های پیشرفته میزان مصرف دارو و هزینه‌های سرسام‌آور بیمارستانی را کاهش می‌دهد. البته نباید فراموش کرد که سرمایه‌گذاری برای استفاده از هوش مصنوعی نیز زیاد هست و نیازمند زیرساخت فناوری اطلاعات و نظارت مستمر است. از سویی باید رادیولوژیست‌ها در خصوص استفاده از هوش مصنوعی آموزش لازم را ببینند. ادغام فناوری و مهارت‌آموزی نیروی برای پذیرش هوش مصنوعی ضروری است.

هوش مصنوعی چه آینده‌ای را برای ماموگرافی رقم خواهد زد؟

به طور کلی گزارش‌ها نشان می‌دهد که برای عملکرد و کاربردهای احتمالی هوش مصنوعی در تصویربرداری از پستان فناوری به سرعت در حال تکامل است. همکاری‌های بین‌المللی برای مشارکت جهانی در برای پیاده‌سازی فناوری دیجیتال از جمله هوش مصنوعی ایجاد شده است. البته توصیه می‌شود که فعلاً هوش مصنوعی و پزشکان هم‌زمان کار کنند تا در صورت خرابی یکی از سیستم‌ها (به عنوان مثال هوش مصنوعی)، شبکه ایمنی سیستم دیگر (به عنوان مثال رادیولوژیست‌ها) برای جلوگیری از آسیب به بیمار وارد عمل شود. همچنین هوش مصنوعی نباید منجر به وابستگی پزشک شود. این وابستگی تشخیص بیماری را به خطر می‌اندازد. موضوع مهم دیگر مه منجر به نگرانی می‌شود، احتمال حمله سایبری به سیستم هوش مصنوعی هست که سیستم‌های درمانی را تهدید می‌کند. در هر صورت این فناوری نوین هست و نیازمند تحقیقات بیشتر برای درک پیامدهای اقتصادی سلامت و آزمایش مورد نیاز برای اطمینان از کارکرد سیستم‌ها هستیم.

 

 

مترجم: رویا رئیسی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها