|
کدخبر: 190358 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز مطرح شد:

ضرر سنگین طرح صیانت به دارندگان ارزهای دیجیتال!

​اگر پلتفرم‌ های ایرانی مسدود شود، مردم به سمت پلتفرم‌های ترکیه، دوبی، امارت، استانبول، سنگاپور و... خواهند رفت. ضرر این کار برای کشور هست.

اقتصاد ضرر سنگین طرح صیانت به دارندگان ارزهای دیجیتال!

هم‌زمان با تصویب طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی همراه با حاشیه‌هایی که در فضای مجازی ایجاد شد، فعالان رمزارزها را نیز نگران کرد. پیرامون این موضوع گفتگویی افشین آشوری رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: خیلی از استخرهای استخراج مثل ViaBTC، Poolin و... در ماه‌های گذشته از طریق وزارت ارتباطات کشور فیلتر شدند. فعالین و استخراج‌کننده‌ها به اجبار از طریق vpn و vps به استخرها وصل می‌شدند.

آشوری

تأثیر طرح صیانت بر استخراج رمز ارز

آشوری اظهار کرد: دو مقوله در رمزارزها مطرح است. مقوله اول بحث استخراج هست، مقوله دوم پلتفرم‌های خریدوفروش (صرافی‌ها) هست. در بحث استخراج اگر طرح صیانت آی‌پی‌ها را فیلتر کند، واحد صنعتی که مشغول فعالیت در استخراج هست، می‌تواند درخواست فعال‌سازی آی‌پی‌ها را بدهد. پیگیری مراکز بی‌تأثیر نخواهد بود. در خصوص استخراج سرعت ارتباط واحد استخراج با استخر مورد نظر خیلی مهم هست. قطعی کوچک نیز در پاداش و کیفیت کار تأثیرگذار هست.

وضعیت پلتفرم‌های داخلی

وی افزود: پیرامون پلتفرم‌ها نیز باید به این موضوع اشاره کرد که بیشتر فعالان داخلی هستند و فعالیت آنها در چارچوب طرح صیانت مشکل‌دار نیست. تنها در صورتی که ایرانیان خارج از کشور درخواست خریدوفروش داشته باشند، تأثیرگذار است. خیلی‌ها خارج از پلتفرم‌های صرافی، در تلگرام و اینستاگرام فعالیت دارند که همانند سایر کسب‌ و کارهای خانگی و تک نفره با چالش مواجه خواهند شد.

اینترنت ایران مثل چین می‌شود؟

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان تأکید کرد: طرح صیانت به صورت کلی مطرح شده است و باید منتظر جزئیات باشیم تا نتیجه‌گیری نهایی شود. خوشبختانه نظام صنفی رایانه‌ای نیز به عنوان متولی بخش خصوصی در کمیسیون حاضر هست. اگر طرح نهایی مدل چین باشد، شرایط چین متفاوت از ایران هست. دسترسی به گوگل و خیلی از برنامه‌های ابتدایی در چین وجود ندارد اما جایگزین‌های عالی دارند و به مشکل بر نمی‌خورند. در چین خیلی‌ها معنی واژه hello (سلام) را هم نمی‌دانند اما در ایران افراد پیر و بی‌سواد ما هم معنای این واژه را می‌دانند. با همه این شرایط سیستم فناوری آنها با مشکل مواجه نیست و به خوبی پیش می‌روند. پیرترین افراد در چین امورات روزانه خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. اپلیکیشن های چینی پاسخگوی همه نیازهای مردم چین هست. نکته مهم آمادگی زیرساخت در چین هست که به خوبی آماده شده است.

از منافع کسب‌وکارهای رمز ارزی دفاع خواهیم کرد

آشوری در ادامه گفت: طرح صیانت اگر به هر نوع کسب‌وکاری آسیب بزند، نامناسب هست. نان هر کاسبی آجر شود، کسب‌وکار اعتراض می‌کند. طرح خام هست و در چندین جلسه باید کارشناسی شود. این طرح باید در شورای نگهبان تصویب شود و به قوه مجریه ارسال شود. توانایی اجرای قوه مجریه نیز موضوع مهمی هست. در نتیجه اجرای این طرح بر رمز ارزها همانند سایر کسب‌وکارها تأثیرگذار خواهد بود. رمزارزها همیشه در مظان اتهام هستند. هیچ صنعتی مثل صنعت استخراج و هیچ کسب‌وکاری مثل رمزارزها مورد ظلم واقع نشده است. با توجه به حضور سازمان نظام صنفی در این طرح، از منافع کسب‌وکارها دفاع خواهیم کرد.

تأثیر طرح صیانت بر کیف پول‌های رمزارزها

وی افزود: بر اساس قانون مالکیت کشور، مالکیت هر دارایی برای شخص احراز هویت شده است. احراز هویت طبق سند مالکیت، قولنامه یا در حضور دو شاهد انجام می‌شود. مگر دارایی در موارد نامشروع باشد. کسی نمی‌تواند مدعی شود که مالک مواد مخدر یا مشروبات الکلی هست. رمزارزها یا رمزداریی ها به عنوان قانون شناخته شده‌اند. افراد هم ریسک این دارایی را پذیرفته‌اند. کیف پول رمزارزها نیز در مالکیت افراد هست. قانون نمی‌تواند به بحث کیف پول‌ها که در مالکیت افراد هستند، ورود کند. مگر این که پلتفرم‌های ارائه دهنده سرویس از این فضا سو استفاده کنند و از مردم کلاه‌برداری کند.

دغدغه‌های موجود پیرامون دارایی‌های مردم

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور خاطرنشان کرد: ای‌کاش به جای طرح عجولانه صیانت، طرح حمایت استخراج و ساماندهی بازار تبادل مصوب می‌شد. چند هزار میلیارد تومان دارایی مردم در دست چند پلتفرم هست و این یک دغدغه هست. باید برای این پلتفرم‌ ها چارچوب تعیین شود. اگر روزی در این حوزه شاهد مسائل مشابه سکه ثامن باشیم، آسیب به مردم وارد می‌شود. پلتفرم‌ها همانند صرافی‌ها باید در بانک مرکزی تضمین ارائه دهند. هر کس خواستار راه‌اندازی پلتفرم ارزهای دیجیتال هست، تضامین را امضا می‌کند و با این کار مردم به آسودگی اعتماد می‌کنند.

هشدار در خصوص خروج دارایی مردم از کشور

آشوری در پایان گفت: توانایی مقابله با فناوری نوین را نداریم. فرض مثال پلتفرم‌های ایرانی مسدود شود، مردم به سمت پلتفرم‌های ترکیه، دوبی، امارت، استانبول، سنگاپور و... خواهند رفت. ضرر این کار برای کشور هست. مالکیت ارز از داخل کشور به سایر کشورها منتقل می‌شود. ایران به هزاران دلیل تحریم هست. بعد از برجام نافرجام هم فناوری از تحریم درنیامد. با هر بهانه دارایی ایرانی‌ها را مسدود می‌کنند. به این خیال نباشیم که رمز دارایی غیرقابل تحریم هست. زمانی که بر روی پلتفرم خارجی احراز هویت شویم، کشورها می‌توانند ما را در لیست سیاه قرار دهند. در کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعضا دغدغه‌های خود را پیرامون موانع توسعه کسب کار مطرح می‌کنند. باید به صورت جدی به بحث توسعه کسب‌وکارهای بلاک چین و رمز دارایی‌ها ورود کنیم.

 

 

ارسال نظر