|
کدخبر: 176234

ارزان بودن گوشی‌های شیائومی چه علتی دارد؟

با مراجعه به فروشگاه های آنلاین و معتبر گوشی و بررسی قیمت روز انواع گوشی موبایل (با گارانتی معتبر) متوجه می شویم که با وجود خوب بودن گوشی‌های شیائومی، این گوشی‌ها قیمت پایینی دارند

فناوری  ارزان بودن گوشی‌های شیائومی چه علتی دارد؟

با مراجعه به فروشگاه های آنلاین و معتبر گوشی و بررسی قیمت روز انواع گوشی موبایل (با گارانتی معتبر) متوجه می شویم که با وجود خوب بودن گوشی‌های شیائومی، این گوشی‌ها قیمت پائینی دارند. شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده است، که چرا با وجود این‌که گوشی‌های شیائومی گوشی‌های خوبی هستند، قیمت آن‌ها نسبت به سایر گوشی‌های پائین‌تر است.

از دلایل عمده پائین بودن قیمت این گوشی‌ها می‌توان به عدم پرداخت هزینه برای تبلیغ، چرخه طولانی‌تر تولید، تقلید و کپی‌برداری از طرح‌های گوشی‌های سایر شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های همراه، جمع‌آوری و فروش اطلاعات مشتریان و کاربران، پائین نگه داشتن حاشیه سود و فروش عمده به‌صورت آنلاین اشاره کرد. این‌که هرکدام از این موارد چطور فروش با قیمت پائین‌تر را برای این شرکت میسر ساخته است را در زیر شرح می‌دهیم.

شیائومی تقریباً هیچ تبلیغی ندارد

قبل از این‌که درباره شیائومی صحبت کنیم، بد نیست نگاهی به شرکت ماشین‌های الکتریکی تسلا داشته باشیم. تسلا هیچ پولی خرج تبلیغات ماشین‌های الکتریکی نمی‌کند. با این وجود تقریباً همه در کل دنیا تسلا را می‌شناسند. چراکه تمام تبلیغات تسلا بر اساس تبلیغات و بازاریابی دهان‌به‌دهان (word of mouth advertisement) است، که در آن یک مشتری یا طرفدار ماشین‌های الکتریکی تسلا، درباره این ماشین‌ها با دوستان یا خویشاوندانش صحبت و آن‌ها را به خرید تشویق می‌کند.

شیائومی هم دقیقاً همین راهکار بازاریابی دهان‌ به‌ دهان را در فروش محصولاتش دنبال می‌کند و هزینه‌ای برای تبلیغات نمی‌پردازد.

تمامی شرکت‌های دیگر از سود خود، برای تبلیغات هزینه می‌کنند. اگر شرکتی بتواند این هزینه را حذف کند، این امر می‌تواند منجر به بهبود حاشیه سود و پایین آوردن قیمت محصولات شود. شیائومی هم با حذف این هزینه، سود کمتری از مشتری می‌گیرد و در عوض این صرفه‌جویی در هزینه‌ها ، محصولاتش را با قیمت پایین می‌فروشد، که می توانید قیمت گوشی شیائومی در تکنولایف ملاحظه بفرمایید.

گوشی‌های شیائومی چرخه تولید طولانی‌تری دارند

نگاهی به شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشی‌های همراه؛ نظیر اپل، سامسونگ، هواوی و شرکت‌های مشابه بیندازیم. هرکدام از این شرکت‌ها هرساله یک گوشی جدید، با آخرین و بهترین صفحه‌نمایش، رم (RAM)، حافظه، پردازنده و غیره ارائه می‌دهند. از طرفی این شرکت‌ها بی‌وقفه دنبال فناوری‌های جدید هستند. بنابراین قیمت اجزای مورداستفاده در گوشی‌های تولیدی آن‌ها بالا است. درنتیجه، قیمت تمام‌شده گوشی‌ها نیز بالاتر است.

شیائومی روشی متفاوت دارد. به‌جای این‌که هرسال یک گوشی جدید با سخت‌افزار جدیدتر ارائه دهد، سخت‌افزار گوشی‌هایش را طی ۲۴ تا ۳۶ ماه تغییر نمی‌دهد. درواقع با استفاده از این راهکار درخشان، طی یک بازه طولانی‌تر، سخت‌افزار باکیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر وارد بازار می‌کند. از طرفی با توجه به این‌که چرخه تولید محصولات این شرکت، ۲ تا ۳ سال است، آن‌ها می‌توانند اقلام و تجهیزات لازم برای تولید را با قیمت عمده پایین‌تری بخرند.  

شیائومی، طراحی‌های گوشی‌های دیگر را کپی می‌کند

شیائومی محصولات متنوعی تولید می‌کند، ولی وجه تشابه تمام محصولاتش این است که هیچ‌کدام از طراحی‌های محصولات آن، اورجینال و متعلق به خود این شرکت نیست. شیائومی بدون هیچ شرمندگی، طرح‌های شرکت‌های معروف را کپی می‌کند. شیائومی به عنوان اپل چین شناخته می‌شود! چراکه طراحی‌های اپل را تقلید می‌کند. به همین دلیل این شرکت نیازی به هزینه کردن در بخش تحقیق و توسعه (R&D) برای طرح‌هایش ندارد. همین امر سبب صرفه‌جویی هنگفتی در هزینه‌های این شرکت شده است.

در عوض این شرکت تمام تمرکزش را روی تولید گذاشته است. با این کپی کردن و کاهش هزینه‌ها، شیائومی با هزینه کلی پائین‌تر تولید می‌کند و با قیمت بسیار پایین‌تر از سایر شرکت‌ها می‌فروشد! شما می توانید قیمت روز انواع گوشی موبایل از برندهای دیگر مثل سامسونگ، اپل، هواوی، اوپو، موتورولا و ... را بررسی کرده و با قیمت اسمارت فون های شیائومی مقایسه کنید.

جای سؤال است که چطور یک شرکت به راحتی می‌تواند طرح‌های شرکت‌های مهم دیگر را کپی کند؟ آیا هیچ منع قانونی ندارد؟ شیائومی یک شرکت چینی است. در چین دزدیدن مالکیت معنوی بسیار شایع است. از طرف دیگر شرکت شیائومی محصولاتش را در کشورهایی به فروش می‌رساند، که قوانین محکمی درباره مالکیت معنوی ندارند. به همین دلیل بازارهای بزرگ این کشور شامل چین، هند و کشورهای آفریقایی است. درحالی‌که بازار فروش آن در آمریکا، کانادا یا اروپا محدودتر است.

شیائومی تبلیغاتش را روی سیستم عاملش نمایش می‌دهد

متعجب نشوید! شیائومی تبلیغاتش را روی سیستم‌های عامل و اپلیکیشن‌های خود نمایش می‌دهد. البته می‌توان این تبلیغات را از طریق قسمت تنظیمات گوشی‌های شیائومی حذف کرد، ولی هرکسی این موضوع را نمی‌داند. شیائومی از نمایش تبلیغاتش روی گوشی‌های همراه خود پول زیادی به جیب می‌زند و حتی اگر شما از قسمت تنظیمات گوشی، نمایش تبلیغات را حذف کنید؛ همچنان اطلاعات شما توسط این گوشی‌ها جمع‌آوری می‌شود.

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، برای خیلی از ما اهمیتی ندارد که شرکتی بیاید و اطلاعات کاربری ما را جمع‌آوری کند و از طرفی به ما هم ضرری نمی‌زند. به‌عنوان‌مثال گوگل، فیس بوک، یاهو، آمازون، تیک تاک و سایر اپلیکیشن ها و وب‌سایت‌ها نیز اطلاعات ما را برداشت می‌کنند. آیا ما در زندگی واقعی به دلیل ردیابی شدن اطلاعات کاربری‌مان توسط این شرکت‌ها دچار مشکل شده‌ایم یا چیزی از دست ‌داده‌ایم؟ جواب کاملاً روشن است: خیر! پس لزومی ندارد که به خاطر این موضوع نگران باشیم یا بترسیم.

نکته این است که شرکت‌های ذکرشده اطلاعات ما را به‌صورت رایگان برداشت می‌کنند، به‌واسطه آن اطلاعات پول‌سازی می‌کنند و هیچ پول یا نفعی از آن اطلاعات به ما نمی‌رسد. ولی شیائومی با روشی مشابه با این شرکت‌ها عمل می‌کند، با این تفاوت که سود حاصل از آن را با ما به اشتراک می‌گذارند. این اشتراک‌گذاری از طریق قیمت پایین‌تر گوشی‌ها برای مصرف‌کننده صورت می‌گیرد. پس در این مورد خاص، به‌جای این‌که ما شرکت شیائومی را زیر سؤال ببریم، اتفاقاً عملکرد این شرکت در این مورد تحسین‌برانگیز است. برای اطلاعات بیشتر می توانید قیمت گوشی شیائومی در تکنولایف را ببینید.

شیائومی محصولاتش را تنها به‌صورت آنلاین می‌فروشد

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، شیائومی بسیاری از راهکارهای کسب‌وکار تسلا را در فروش و بازاریابی استفاده می‌کند. یکی از این راهکارها، فروش به‌صورت آنلاین است. این شرکت تنها چند فروشگاه معدود در دنیای واقعی دارد. حذف هزینه‌های ناشی از فروشگاه‌های واقعی، در هزینه‌های این شرکت صرفه‌جویی هنگفتی کرده است.

علاوه بر این، شرکت شیائومی؛ وجود واسطه‌ها و دلالان را در فروش حذف کرده است و مستقیماً محصولات خودش را به مشتریان می‌فروشد. خود این امر هم در کاهش هزینه‌های این شرکت نقش عمده‌ای داشته است.

سود ناشی از حذف فروشگاه‌های واقعی و همچنین واسطه‌ها، امکان فروش محصولات با قیمت پائین‌تر را برای این شرکت فراهم ساخته است.

شیائومی حاشیه سود پایینی دارد

طبق نظر مدیرعامل شرکت شیائومی، این شرکت حاشیه سودش را در بازه ۵ تا ۱۰% نگاه داشته است. این حاشیه سود پایین، به این شرکت اجازه فروش بالای گوشی‌های همراه را می‌دهد. اعتقاد این شرکت این است که فروش گوشی‌های خوب با قیمت پایین‌تر نسبت به سایر تولیدکنندگان؛ خریداران و مشتریان را متقاعد می‌کند که در سال‌های آتی محصولات بیشتری از شیائومی بخرند.

این راهکار شیائومی نتیجه داده است. همچنین این شرکت گروه‌هایی برای کاربران و مشتریان و ارتباط با آن‌ها در اینترنت ترتیب داده است. وجود این گروه‌ها برای کسب‌وکار شیائومی حیاتی است. هیچ شرکت تولیدکننده گوشی‌های همراه به اندازه شرکت شیائومی با مشتریانش ارتباط نزدیک از طریق اینترنت نداشته است.

نتیجه‌گیری

با بررسی گوشی ها و قیمت روز انواع گوشی موبایل؛ شکی نیست که شرکت شیائومی گوشی‌های همراه خوبی تولید می‌کند و با قیمت پائین می‌فروشد. البته این شرکت، برای جبران فروش محصولات با قیمت پائین، راهکارهای کسب‌وکار خاص و منحصربه‌فردی را دنبال می‌کند، که در بالا شرح داده شد. شما می‌توانید گوشی شیائومی را به صورت آنلاین از وب‌سایت تکنولایف خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر