|
کدخبر: 310379

قتلی که امنیت کشور را زیر سوال برد!

قاتل مهرجویی دستگیر شد اما پیش از آن، قتل مهرجویی تبدیل به دستاویز برخی سلبریتی‌ها ‌ با این کلیدواژه شد: «امنیت کجاست؟».

فرهنگ قتلی که امنیت کشور را زیر سوال برد!

در قلب هالیوود واقع در «لس آنجلس» یک ویلای مجلل به آدرس ۱۰۰۵۰ Cielo Drive ساخته شده بود که محل سکونت مشاهیر سینمای آمریکا بود. اما این ویلا در ساعات اولیه روز نهم آگوست ۱۹۶۹ میلادی (۱۸ مرداد ۱۳۴۸ ه.ش) محل وقوع یکی از مشهورترین جنایات قرن بیستم آمریکا شد.

ساعت از نیمه شب گذشته بود. قاتلین وارد خانه شدند و به سراغ خانم این عمارت می‌روند؛ او «شارون تِیت» از بازیگران هالیوود و همسر «رومن پولانسکی» کارگردان مطرح سینمای جهان بود.

شارون هشت ماهی می‌شد که باردار بود و در آستانه فارغ شدن قرار داشت. او به قاتلین التماس می‌کند که به خاطر بچه‌ای که در رحم دارد، با او کاری نداشته باشند، اما اثری نداشت. همسرِ کارگردان شهیر تاریخ سینمای جهان با ۱۶ ضربه چاقو کاردآجین شد.

هالیوود

این اولین قتل درپرونده سلبریتی‌ها در آمریکا نبود. آخرین آن نیز نبود.

جنازه «جورج ریوز» سوپرمن مشهور آمریکا روز ۱۶ ژوئن ۱۹۵۹ درحالی که گلوله‌ای به سرش شلیک شده بود، در اتاق خوابش پیدا شد. روز ۱۵ ژانویه ۱۹۴۷ جسد برهنه «الیزابت شورت» در حالی در لس آنجلس پیدا شد که کاملاً برهنه بود و بدنش را به طرز فجیعی مثله شده بود.

«باب کرین» بازیگر نقش اول فیلم «قهرمانان هوگان» روز ۲۹ ژوئن ۱۹۷۸ بر اثر اصابت ضربات متعدد جسم سخت به سرش کشته شد. «جان لنون» خواننده مشهور و بنیان‌گذار یک گروه مشهور موسیقیایی روز هشتم دسامبر ۱۹۸۰ با چهار گلوله کشته شد.

«توپاک آمارو شکور» رپر مشهور آمریکایی روز هفتم دسامبر ۱۹۹۶ میلادی با ضرب چهار گلوله در لاس وگاس به قتل رسید. «ربکا شفر» بازیگر آمریکایی در مقابل خانه‌اش به دلیل اصابت مستقیم گلوله به قلب کشته شد.

«لانا کلارکسون» بازیگر هالیوود روز سوم فوریه ۲۰۰۳ پس از پایان کارش در سالن موسیقی House of Blues در لس آنجلس بر اثر شلیک گلوله در دهانش کشته شد. «کریستینا گریمی» ستاره موسیقی روز ۱۰ ژوئن ۲۰۱۶ به ضرب گلوله کشته شد.

اسامی مذکور بخشی از این پرونده در آمریکاست. بازه زمانی قتل‌های ذکر شده نیز پس از جنگ جهانی دوم تاکنون است. این موضوع محدود به جریان سلبریتی نیز نبوده است. پرونده ترور «جان اف.کندی» رئیس جمهور آمریکا یکی بزرگترین رخدادهای قرن بیستم است که پرونده آن کماکان در هاله‌ای از ابهام است و دولت پنهان آمریکا مایل به افشای آن نیست.

منظور از فهرست کردن این اسامی چیست؟

وقوع یکی از موارد مذکور در ایران، از سوی یک طیف خاص، به عنوان فقدان امنیت در کشور خوانش می‌شود. «داریوش مهرجویی» کارگردان سینما روز شنبه در ویلای خود به قتل رسید. پرونده این قتل پرابهام در اختیار کارآگاهان فراجا قرار گرفت در عرض کمتر از یک هفته، امروز پنجشنبه (۲۷ مهر ۱۴۰۲) قاتل او شناسایی و دستگیر شد.

یک دسته از سلبریتی‌ها نظیر حقیقی که اقلیت محض در جریان هنری کشور هستند، به دنبال ایجاد یک گره ذهنی میان این قتل و ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای سال ۷۷ بودند. اما راه به جایی نبردند و از ایجاد موج اجتماعی عاجز ماندند.

اما از سوی دیگر، قتل مهرجویی تبدیل به دستاویز سلبریتی‌هایی نظیر میلانی شد که در صفحه اینستاگرامی خود نوشته بود: «امنیت کجاست؟» پرستویی نیز که در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «امنیت کجایی؟». یکی از سلبریتی‌های فراری نیز از آمریکا توئیت زده و با جملات به زعم خود کنایه‌گونه نوشته است: «عوش امنیت داریم؟»

معادل این اظهارات به مثابه این است که، قتل فجیع شارون تیت در آمریکا را به عنوان مدرکی برای زیر سوال بردن قدرت حاکمیت آمریکا (به عنوان ابرقدرت جهان) در برقراری امنیت داخلی بدانیم. کما اینکه در رده بندی خطرناک ترین شهرهای جهان از نظر نرخ قتل که در فوریه ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد، شهر «سنت لوئیس» آمریکا در رده هفتم جهان و شهر «بالتیمور» آمریکا در رده شانزدهم جهان قرار گرفته است. آمریکا قریب به یک قرن است که لقب قدرتمندترین قوای نظامی و اقتصادی جهان را به دوش می‌کشد.

سردار «منتظر المهدی» روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه اعلام کرد: قاتل اصلی که جزو دستگیرشدگان پلیس بود پس از انجام اقدامات فنی شناسایی و به قطعیت رسید.

  • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

    این همه جرم و جنایتی که اتفاق میفته دیگه حرف از دستاویز سلبریتی ها و کلیدواژه و این حرفها زد، این ها نگاه غیر منطقی، ناق ص و معیوب یه عده ایه که کارشون رو به خوب ی انجام نمیدن و باعث به وجود اومدن این و ضع شدن و دارن برای فرار از مسئولیت توجیه ش می کنن. عوض این حرفها منطق و بینش خودت ون رو اصلاح کنین و با روش درست از به وجو د اومدن این جرم و جنایتهای وحشت بار و غی رانسانی و ناگوار جلوگیری کنین، اداره ی م ملکت احتیاح به خرد و تخصص و کارآمدی داره که خقیقتاً لنگ می زنه و جاش خالیه. اوضا ع به واقع فلاکت باره، مردم دیگه با لفاظی و اغواکردن و بداداره کردن امور تحت تأثی ر قرار نمی گیرن.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها