|
کدخبر: 310096

مختارنامه خبرساز شد

استادی که در فاصله سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ مدیریت روابط عمومی این سریال تلویزیونی را به عهده داشته، کتاب «پرونده مختارنامه» رمان گونه را با تکیه بر خاطرات و مشاهده‌های خود در طول سال‌های ساخت این سریال تلویزیونی مکتوب کرده است.

فرهنگ مختارنامه خبرساز شد

رضا استادی که در فاصله سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ مدیریت روابط عمومی این سریال تلویزیونی را به عهده داشته، کتاب «پرونده مختارنامه» رمان گونه را با تکیه بر خاطرات و مشاهده‌های خود در طول سال‌های ساخت این سریال تلویزیونی مکتوب کرده است.

کتاب، نگاهی تحلیلی به سریال دارد و به گفته او تلاش می‌کند به زبانی ساده قصه «چگونگی شکل گیری مختارنامه» را با همه نقاط ضعف و قوت روایت کند و به این سوال پاسخ دهد که این سریال چگونه ساخته و چرا ماندگار شد؟

استادی درباره دلایل طولانی شدن نگارش این کتاب در بازه زمانی ۱۷ سال نیز می‌گوید:‌ «بعد از سریال مختارنامه در مجموعه‌های مختلفی با تلویزیون و همچنین بخش خصوصی و دولتی همکاری داشتم و همین مساله امکان مقایسه میان این آثار با سریال مختارنامه را فراهم کرد. این کتاب به نوعی اولین تاریخ شفاهی و مستندسازی سریالی نمایشی در تلویزیون نیز محسوب می‌شود که جریان ساخت این سریال را با همه فراز و نشیب‌هایش بدون سانسور و پرده پوشی روایت می‌کند و به همین دلیل محتوای آن همچنان تازه و غیرتکراری است. برای رسیدن به این نقطه لازم بود مدت زمانی از پخش و بازپخش سریال بگذرد تا این محتوا به اصطلاح ته نشین شود و در مواجهه با شرایط اجتماعی و همچنین سریال‌های دیگر محک بخورد. متن فعلی شامل هر اتفاقی است که در سریال مختارنامه افتاده و به طور معمول همه مخاطبان از آن خبر نداشته‌اند و در طول سال‌های گذشته نیز رسانه‌ای نشده است.»

به گفته استادی کتاب مذکور علاوه بر «مختارنامه»، به آثار پیشین میرباقری و آثار پس از «مختارنامه» نیز می‌پردازد و دیباچه‌ای بر سریال «سلمان فارسی» نیز محسوب می‌شود؛ سریالی که قرار بود میرباقری پیش از «مختارنامه» آن را بسازد اما آغاز فیلم‌برداری آن هشت سال پس از پایان پخش «مختارنامه» آغاز شد.

این کتاب در حجمی حدودا ششصد صفحه‌ای به همراه تصاویر و اسناد و مدارک از «مختارنامه» نوشته شده و نویسنده آن امیدوار است انتشار این کتاب زمینه ای برای تاریخ شفاهی و نقد تلویزیون را به دور از چهارچوب‌های محدود و سلیقه‌ای این رسانه فراهم کند.  

«مختارنامه» سریالی به کارگردانی و نویسندگی داوود میرباقری و تهیه کنندگی محمود فلاح است که در فاصله سال ۱۳۸۳ الی ۱۳۸۸ مقابل دوربین رفت. پخش این سریال از مهر ۱۳۸۹ آغاز و تا سال ۱۳۹۰ ادامه یافت و در سال‌های گذشته بارها بازپخش شده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها