|
کدخبر: 307811 عطیه فتحی

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

هزینه های سرسام آور لباس سنتی/ بازار مد در انحصار پوشاک ایرانی قرار می گیرد؟

تاج گفت: استفاده از المان‌های سنتی در لباس قیمت را افزایش می‌دهد و در نتیجه هزینه‌های تولید بالا می‌رود و قدرت خرید مردم به آن نرسد و سرمایه‌گذار هم ضرر کند.

فرهنگ هزینه های سرسام آور لباس سنتی/ بازار مد در انحصار پوشاک ایرانی قرار می گیرد؟

لباس یکی از معرف‌های اصلی هر هویتی است، اخیراً در خیلی از جوامع ورق برگشته است و دیگر به این شکل نیست، در شهرهای ما کمتر جوانی پیدا می‌شود که سمت پوشیدن لباس‌های محلی برود، اما دلیل این موضوع چیست؟ چرا لباس‌هایی که طرح سنتی دارند آن‌چنان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند؟ ما برای پاسخ به این سؤالات با مریم تاج، طراح لباس و تولیدکننده در این حوزه گفت‌وگویی داشتیم.

مریم تاج درباره سلیقه این روزهای مردم در خرید لباس به خبرنگار گسترش نیوز گفت: سلیقه در انتخاب لباس بستگی به قشر و سن افراد دارد، اگر بخواهم یک ویژگی کلی برای همه لباس‌ها بگویم که این روزها موردپسند همه باشد و بیشترین استقبال از آن شود، بیشتر لباس‌های گشاد، آزاد، راحت و در کل لباس‌هایی که خیلی پوشیدن و درآوردنش پیچیدگی نداشته باشد و اصطلاحاً تو دست‌وپا نباشد، مورد توجه است، این المان‌ها بیشتر از همه، از نظر فراوانی برای مصرف‌کننده مهم است. خب اگر گروه‌های مصرف‌کننده را ازنظر سنی، فرهنگی، اعتقادات مذهبی و... تقسیم کنیم آن موقع ممکن است، استفاده‌هایشان فرق کند.

وی در رابطه با اینکه لباس‌های سنتی المان‌های امروزه را دارد یا نه گفت: خیر، لباس‌های سنتی المان امروزی ندارد، مگر اینکه برای لباس‌ها طراحی متناسب و جدیدی بشود که المان‌های سنتی در آن موجود باشد، در غیر این صورت لباس‌هایی که طراحی سنتی قدیم ایران را دارد، خیلی از فاکتورهایی که جوان امروز و مثلا زن و مرد امروز مدنظرشان است را ندارد؛ حالا این به‌عنوان یک اشکال طلقی نمی‌شود، آن در زمان خودش درواقع لباسی بوده که متناسب با نیاز آن زمان تهیه‌شده است. نیاز امروز و تفکر یک شخص امروزی متفاوت است ولی متناسب با آن می‌شود المان‌های سنتی را در طراحی امروز گنجاند.

این طراح لباس در خصوص تأثیر مد جدید بر فاصله گرفتن از فرهنگ ایرانی عنوان کرد: قطعاً یکی از جلوه‌های فرهیختگی برای هر تمدنی نوع پوشش آن است، وقتی‌که ما نتوانیم برای ملتمان مد درخور نیاز و سلیقه‌شان فراهم کنیم آن‌ها از مد جای دیگری استفاده می‌کنند و مسلماً هرچقدر از مدهای خارجی در پوششان استفاده کنند ما بیشتر از فرهنگ اصیل خودمان فاصله می‌گیریم و همین‌الان هم این اتفاق افتاده است. 

تاج درباره نبود اقدامات لازم برای بازگشت به طرح‌های سنتی افزود: این را باید از کسانی که توانمندی این کار را دارند پرسید! ما به‌عنوان یک برند خصوصی، به‌اندازه سهم و توان خودمان سعی کردیم بعضاً این المان‌ها را در طراحی‌هایمان استفاده کنیم. خیلی هم با استقبال و اقبال مردم مواجه شده است و علت اینکه الآن خیلی از مردم این‌جور لباس‌ها را نمی‌پوشند این است که اولا از نظر طراحی و فراوانی که خریداران در جایگاه‌های فروش بتوانند خیلی راحت تهیه کنند موجود نیست و دوما از نظر قیمت کمی مشکل است. ولی من تصور می‌کنم که اقبال و توجه مردم به سمت طرح‌های اصیل ایرانی است.

وی ضمن اشاره به نقش طراحان لباس در بازگشت مد به طرح‌های سنتی گفت: ما اگر طراحان لباس را جدا از صنعت پوشاک در نظر بگیریم، طراحان لباس دستشان باز است، هر طرحی را می‌توانند بدهند، بعضاً در این زمینه خیلی‌هایشان هم موفق بوده‌اند، کما اینکه در فضای مجازی هم طراحانی که یک لباس به‌عنوان نمونه طراحی می‌کنند و آن لباس اجرا می‌شود، حتی در زمینه لباس‌های سنتی بسیار موفق و فاخر و شاخص عمل کرده‌اند. صنعت پوشاک و تولیدکنندگان انبوه سراغ این قصه نرفتند و علت آن بالا بودن هزینه‌هاست.

این طراح لباس در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: من به‌عنوان یک تولیدکننده این را میگویم که وقتی بخواهید یکسری المان‌های سنتی را در لباستان بیاورید افزایش قیمت پیدا می‌کند و هزینه‌های تولید بالا می‌رود و ممکنه قدرت خرید مردم به آن نرسد و سرمایه‌گذار هم ضرر کند. به نظرم طی سال‌های گذشته طراحان لباس خوب عمل کرده‌اند و ارتباط صنعت و بخش دانشگاهی را باید در این زمینه قوی کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها