|
کدخبر: 305836 عطیه فتحی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

معرفی بهترین و پرفروش ترین فیلم‌های ۲۰۲۳ / گیشه سینما منفجر شد

امسال سال پر فروشی برای هالیوود بود، سالی که گرتا گرویک و کریستوفر نولان در کنار هم حماسه‌آفرینی کردند، در این گزارش به فیلم‌ها و انیمیشن‌های سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم که پرفروش‌ترین‌های امسال بودند.

فرهنگ معرفی بهترین و پرفروش ترین فیلم‌های ۲۰۲۳ / گیشه سینما منفجر شد

از زمان اکران فیلم‌های پر فروشی مثل باربی و اوپنهایمر زمان خیلی زیادی نمی‌گذرد، اما در همین زمان بسیار کم توانسته به فروش فوق‌العاده‌ای برسد. به وجود آمدن اصطلاحات تازه هم از حرکات جالب و جدید هالیوود بود، اصطلاحاتی مثل «باربنهایمر» که شور و شوق تازه‌ای را برای مخاطبان ۲۰۲۳ در پی داشت، جدایی از این بحث‌ها ما در سال ۲۰۲۳ فضایی را در سینمای هالیوود دیده‌ایم که هرسال اتفاق نمی‌افتد، این فضا شامل تم‌ها و چالش‌های گوناگون بود، سالن‌ها پر از طرفدارانی بود که با لباس‌های صورتی و یا لباس مخصوص سوپر ماریو حضور پیدا می‌کردند، همین اشتیاق برای داشتن تم هم که شده بود مردم را به سمت سینماها می‌کشاند. سال پرفروش ۲۰۲۳ فیلم‌هایی را درون گیشه خود جای داد که بعد از گذشت سال‌ها می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

۱) Barbie - $۱.۳۶

این فیلم که بر اساس عروسک‌های مد باربی ساخته‌شده است، اولین فیلم باربی لایو اکشن پس از تعداد زیادی فیلم انیمیشن کامپیوتری  با عنوان «باربی» است. در این فیلم مارگو رابی در نقش باربی و رایان گاسلینگ در نقش کن بازی می‌کنند و این زوج را در سفری برای خودیابی نشان می‌دهد. از ابتدای اکران این فیلم تاکنون نقدها و حاشیه‌های فراوانی برای او به وجود آمده است، از اکران نشدن آن در برخی از کشورها گرفته تا سرازیر شدن نقدهای فمینیستی به سمتش!

درهرصورت با بودجه‌ای که باربی برای تبلیغات خود در نظر گرفته بو توانست به بهترین خود تبدیل شود، تا قبل از اکران آن پیش‌بینی این موفقیت برای این فیلم ممکن نبود.

۲) Super Mario Bros Movie - $۱.۳۵

داستان این فیلم برای برادران ماریو و لوئیجی، لوله‌کش‌های ایتالیایی-آمریکایی است که به دنیای دیگری منتقل می‌شوند و درگیر نبردی بین پادشاهی قارچ به رهبری پرنسس هلو و کوپاها به رهبری بوسر می‌شوند. به‌هیچ‌عنوان فروشی به میزان ۱.۳۵ میلیون دلار برای این فیلم پیش‌بینی نمی‌شد، همه طرفداران معتقد بودن تا زمانی که نولان در چارت سینما فیلم دارد، کارگردان دیگری نمی‌تواند بر روی پرده سینما جولان دهد، اما ورق  برگشت و اوپنهایمر نولان بعد از باربی به یکی از ستارگان ۲۰۲۳ تبدیل شد.

۳) Oppenheimer - $۸۵۱

این فیلم داستان جی رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان مغزی، کاریزماتیک و شکنجه‌شده (با بازی کیلیان مورفی، ستاره پیکی بلایندرز) را دنبال می‌کند که برای ساخت اتمی پروژه منهتن در لوس آلاموس،انتخاب شد. بمبی که در طول جنگ جهانی دوم داستان ساز شد. نولان بعد از گذشت چندین سال به ساخت یک فیلم بایوگرافی روی آورد و توانست مثل همیشه کاری کند تا همه درباره‌اش صحبت کنند، این فیلم طرفداران مخصوص خودش را دارد، هرچند که انتظار می‌رفت درجایی بالاتر در چارت بایستد، اما بااین‌وجود بازهم توانست مردم را به سینماها بکشاند.

۴) GOTG Vol. 3 - $۸۴۴

پیتر کویل، که هنوز باغم از دست دادن گامورا درگیر است، باید تیمش را دور خود جمع کند تا از کیهان و همچنین یکی از نزدکانش  دفاع کنند. مأموریتی که اگر با موفقیت به اتمام نرسد، احتمالاً می‌تواند به پایان همه‌چیز منجر شود.

می‌توان گفت که این فیلم در فروش اختلاف بسیار کمی با فیلم نولان دارد ولی باوجود سخت بودن رقابت نتوانست به‌پای آن برسد.

۵) Fast X - $۷۱۹

دانته ریس، پسر سلطان مواد مخدر هرنان ریس، تلاش می‌کند تا دومینیک «دام» تورتو و برایان اوکانر را از سرقت خزانه حاوی ثروت پدرش بازدارد. بااین‌حال، دام قصد کشتن دانته را دارد و می‌خواهد که او را به داخل اقیانوس بکشد، اما دانته زنده می‌ماند و قسم می‌خورد که از دام انتقام بگیرد.

باوجوداینکه این فیلم که در میزان فروش اختلاف فاحشی با ۴ فیلم قبل خود دارد اما در قانع کردن مردم برای کشاندنشان به سینما بسیار موفق عمل کرده است.

۶) Across the Spider-Verse - $۶۸۷

در این فیلم، مایلز با گوئن استیسی، زن عنکبوتی در سراسر جهان چندگانه به ماجراجویی می‌پردازد و با تیمی از افراد عنکبوتی به رهبری میگل اوهارا با اسپایدرمن ملاقات می‌کند و درگیری‌هایی به وجود می‌آید که فیلم به روایت آن‌ها می‌پردازد.

تقریباً می‌توان گفت که این فیلم در گیشه موفق بوده و فروشی تقریباً قابل‌قبول داشته است، بسیاری از افراد از قبل منتظر اکران این فیلم بودند و بااین‌وجود در کشورهای دیگر از آن کمتر استقبال شد.

۷) The Little Mermaid - $۵۶۲

یک پری دریایی جوان با یک جادوگر دریایی معامله می‌کند تا صدای زیبایش را با پاهای انسان عوض کند و بتواند دنیای بالای آب را کشف کند و شاهزاده‌ای را تحت تأثیر قرار دهد. کوچک‌ترین دختر پادشاه تریتون، آریل، یک پری دریایی جوان زیبا و با روحیه است که تشنه ماجراجویی است. رتبه هفت چارت فیلم‌های ۲۰۲۳ به‌تمامی کودکان به‌خصوص دختربچه‌هایی که عاشق کشف کردن و ماجراجویی هستند تعلق دارد، این انیمیشن باوجوداینکه در کنار بهترین‌های ۲۰۲۳ است اما توانست در رتبه‌ای قابل‌قبول در این چارت قرار بگیرد.

۸) Elemental - $۴۷۸

داستان این انیمیشن ازاین‌قرار است که عناصر آتش به نام‌های برنی و سیندِر لومِن به شهر الِمِنت مهاجرت می‌کنند ولی در آنجا با موجی از بیگانه هراسی از سوی دیگر عناصر روبه‌رو می‌شوند و دریافتن جایی به‌عنوان خانه با مشکل روبه‌رو می‌شوند...

فروش جهانی انمیشن "المنتال" به بیش از ۴۶۹ میلیون دلار رسید  و انیمیشن‌های "ماشین‌ها" و "داستان اسباب‌بازی‌ها" رو پشت سر گذاشت .‌ این‌یک آمار بسیار عالی برای انیمیشن است. تاکنون نقدهای مثبت زیادی گرفته است و توانسته رکوردشکنی‌هایی هم داشته باشد.

سخن پایانی

سال ۲۰۲۳ سال بسیار پربار و پر از موفقیت برای هالیوود بود و احتمالاً هم این موفقیت‌ها ادامه‌دار باشد، هم‌اکنون خیلی از کسانی که فرصت دیدن فیلم‌ها و انیمیشن‌های این چارت را نداشته‌اند منتظرند تا در پلتفرم‌های مختلف منتشر شوند و قطعاً بازهم درجایی خارج از پرده سینما باهم  رقابت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها