|
کدخبر: 305812 عطیه فتحی

اختصاصی گسترش نیوز

قیمت نوار کاست میلیونی شد!

شاید باورتان نشود، اما اخیراً نوار کاست قیمت‌های عجیب‌وغریبی پیداکرده است. در این گزارش برخی از این قیمت‌ها را بررسی می‌کنیم.

فرهنگ قیمت نوار کاست میلیونی شد!

در ابتدا به تاریخچه کوتاهی از نوار کاست می‌پردازیم، نوار کاست یا کاست فشرده اولین بار توسط شرکت فیلیپس در سال ۱۹۶۲ در بلژیک ساخته شد. فیلیپس این اختراع را در نمایش رادیویی برلین در ۳۰ اوت ۱۹۶۳ به اروپا عرضه کرد. این اختراع در نوامبر سال ۱۹۶۴ در ایالات‌متحده منتشر شد. تا آن زمان، گوش دادن به موسیقی عمدتاً مبتنی بر وینیل بود و همیشه در دسترس نبود.

یک حقیقت جالب در مورد نوار کاست‌ها این است که هدف اصلی آن‌ها برای دیکته کردن بود نه برای موسیقی، اما خیلی زود در اختیار صنعت موسیقی قرار گرفت.

نوار کاست امروزه دیگر کاربرد چندانی ندارد و فقط به‌عنوان یک یادگاری از نسل‌های گذشته در میان ما وجود دارد، اما این وسیله روزی به‌عنوان یک معجزه و اختراع شگفت‌انگیز و باورنکردنی شناخته می‌شد.

در گزارش‌های قبلی ما به قیمت گرامافون‌ پرداختیم، در این گزارش قصد داریم به قیمت نوار کاست‌های قدیمی و استفاده‌شده بپردازیم که اخیراً باقیمت‌های بسیار نجومی به فروش می‌رسد!

این نوار کاست‌ها محتوای خاصی ندارند، به مطالب آن‌چنانی نیز در آن پرداخته نشده است، اکثر آن‌ها حاوی آهنگ‌های نوستالژی هستند که گوگل خیلی سریع در اختیار ما قرار می‌دهد، اما چرا قیمت آن‌ها اخیراً میلیونی شده است؟

در حال حاضر هر چیزی که کمی نوستالژی می‌شود قیمت نجومی پیدا می‌کند.

جوامع متفاوت روزبه‌روز به سمت پیشرفت‌هایی بسیار زیاد می‌روند، اکنون دیگرکسی از نوار کاست استفاده نمی‌کند، در زمانی که سی دی یک شی منسوخ‌شده به‌حساب می‌آید لزومی ندارد که به سمت استفاده از نوار کاست بروند، اما خب محبوبیت نوستالژی‌ها را نیز نمی‌توان نادیده گرفت، برای مثال بنا بر گزارش بیلبورد، فروش آلبوم موسیقی به‌صورت کاست در آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، ۳۵ درصد افزایش داشته است. این نشان‌دهنده محبوب شدن این نوستالژی است.

در یک سال اخیر ما خبرهای خیلی زیادی را به‌ خصوص در ایران راجع به فروش وسایل نوستالژی به قیمت‌های بسیار نجومی خوانده‌ایم. از فروش جیوه درون چرخ‌خیاطی گرفته تا گرامافون‌هایی که قیمتشان به مرز ۱۰۰ میلیون و حتی بیشتر هم می‌رسد.

برای شروع از پایین‌ترین قیمت‌ها و البته منطقی‌ترین آن‌ها شروع می‌کنیم، نوار کاست‌هایی که از ۵۰ و ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود.

50-تومن

120-تومان

کمی جلوتر که می‌رویم قیمت‌های بالاتری می‌بینیم، نوار کاست‌هایی که با محتوای آلبوم‌های ایرانی است و عملاً محتوایشان خاص نیست، حتی ممکن است که برخی از آن‌ها نوستالژی هم نباشند و مجدد ضبط‌شده باشند.

قیمت‌هایی بین ۸۰۰ تومان تا یک‌میلیون تومان هم می‌توان پیدا کرد، این‌ها نیز محتوای متفاوتی با موارد قبلی ندارند.

800-تومان

600-تومان

در مورد بعدی به یک کاست باقیمت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برمی‌خوریم که از ظاهر آن می‌توان نوستالژی بودن آن را حدس زد، نوارهایی که اثر استاد بنان هستند، دلیل این نوع قیمت‌گذاری نیز همان قدیمی بود آن است.

1.500-میلیون

یک مورد عجیبی هم وجود داشت که ۵۰۰ عدد نوار کاست را به قیمت ۳ میلیون تومان به فروش می‌رساند، اما معلوم نیست که محتوای آن چیست، و خب با توجه به اینکه احتمالا خریداران این محصول قرار نیست آن‌ها را گوش کنند، برای دکور و کلکسیون می‌تواند گزینه خوبی باشند.

3-میلیون

مورد آخر گران‌ترین موردی بود که توانستیم پیدا کنیم، نوار کاستی که باقیمت ۲۵ میلیون تومان به فروش میرسد، آن‌هم از آن دسته از نوستالژی‌هایی است که فقط پول قدمتشان را می‌گیرند. اما بعید است که در این وضعیت اقتصادی کسی پیدا شود و همچین هزینه‌ای را برای عتیقه تقبل کند.

25-میلیون

سخن پایانی:

هر چیزی که نوستالژی می‌شود چندین میلیون روی قیمت آن اضافه می‌شود، همان‌طور که همیشه دیدیم شایعه نیز بسیار در این پروسه تأثیرگذار است، اگر همین امروز شایعه شود که نوار کاست قرار است در هفته آینده بازهم گران‌تر شود، تمامی مردم هر آنچه دارند و ندارند را در برنامه‌های مختلف باقیمت‌هایی نجومی به فروش می‌گذراند.

اخبار مرتبط

  • ناشناس ارسالی در

    ۳۰تاش دارم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها