|
کدخبر: 304172

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

اسامی عجیب غریب ایرانی ها + تصاویر شناسنامه مشاهیر

۳۰ مرداد زمانی است که داشتن نام خانوادگی برای تمامی افراد اجباری شد، در این گزارش ما به یک تاریخچه کلی درباره این موضوع اشاره می‌کنیم، عکس‌هایی از شناسنامه‌های مشاهیر که کمتر کسی دیده است و شناسنامه‌هایی با عجیب‌ترین نام‌ها که احتمالا تاکنون نشنیده‌اید را در اینجا جمع‌آوری کرده‌ایم.

فرهنگ اسامی عجیب غریب ایرانی ها + تصاویر شناسنامه مشاهیر

از زمان‌هایی که مردم با انقلاب مشروطیت درگیر بودند داشتن نام خانوادگی به شکل امروزی مرسوم شد؛ در زمان رضاشاه، یعنی حدوداً در سال ۱۳۰۴  لایحه این موضوع در مجلس شورای ملی ثبت شد و رسما تمامی ایرانیان باید به ثبت‌نام خانوادگی برای خود اقدام می‌کردند. نام‌های خانوادگی ممکن است دارای پسوند، میانوند، پیشوند باشند یا هیچ‌کدام از موارد مذکور را نداشته باشند. بااین‌حال اغلب نام‌های خانوادگی معمولاً نسبی بوده و فرد یا فامیل را به یک شخص  مهم (محمدی، حسینی، ...)، به یکی از اجداد (مهدی پور، محمد زاده، ...)، به یک محل (تبریزی، اصفهانیان، شیرازی، ...)، به یک شغل یا حرفه (خورده فروش، صراف، جواهریان، پزشک زاد، ....)، به یک دودمان (آل هاشم، بنی‌هاشمی، ....)، به یک ویژگی بدنی (خوش‌چهره، ....) یا فیزیکی (قهرمان، قوی‌پنجه، ...) نسبت می‌دهند.

اگر می‌خواهید درباره تاریخچه اولین شناسنامه ایرانی بدانید، فیلم زیر را مشاهده کنید:

نام‌های عجیب‌وغریب

نام هرکس جزو مواردی است که فرد در انتخاب آن نقش و دخالتی ندارد و در تمام طول عمر با او می‌ماند، نام‌های زیبا همیشه باعث می‌شود که فرد در جامعه اعتبار داشته باشد. در زمان های قدیم‌تر مردم آن‌قدر به فکر گذاشتن نام‌های زیبا بر روی فرزندان خود نبودند، برخی از آن‌ها حتی اسامی اشیا و غذا را روی فرزندان خود می‌گذاشتند و این اسامی تا آخر عمر با آن‌ها باقی میماند، خیلی از این افراد حتی نمی‌توانستند در جامعه اسم خود را بگویند، البته ثبت‌احوال هر زمان که فردی برای تغییر نام خود که نام مناسب و شایسته‌ای نیست، اقدام کند، همکاری‌های لازم را دارد. در زمان های اخیر درسته که افراد نام اشیا و غذا و... را روی فرزندان خود نمی‌گذارند اما روزبه‌روز به سمت اسامی عجیبی پیش می‌رویم که دست‌کمی از قدیمی‌ها ندارند!

طبق گفته های سخنگوی سازمان ثبت احوال تعداد زیادی از نام‌های نامتعارف که در سال ۹۵ تغییر یافته است. نام ها نامتعارف چگونه تشخیص داده میشوند؟ برخی از این نام‌ها در تعارض با ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی یا ملی بوده یا نام‌های مرکب نامناسب یا مهجور است که عرفا یک نام محسوب نمی‌شود، برخی دیگر از این اسامی نامتعارف نیز واژه یا واژه‌هایی که مقام یا منصب یا میزان تحصیلات کسی را نشان می‌دهد بوده و تعدادی اسامی نیز لقب یا صفت که معمولا به نام کسی اضافه می‌کنند یا به جای نام او به کار می‌برند، بوده است. همچنین برخی نام‌های استفاده شده فاقد ویژگی‌های نام و معنای مناسب وبرخی دیگر نیز معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش‌های انسانی و منزلت اجتماعی است و برخی اسامی نیز تغییر یافته و ترکیبی با نام مبارک علی و برخی دیگر نیز دلالت بر خوشحالی والدین از پسرزایی یا آرزوی ماندگاری فرزند و... است.

برخی از این اسامی در عکس زیر آمده است:

۹۵

دیدن عکس شناسنامه مشاهیر همیشه برای افراد جذابیت داشته است، ما تعدادی از آنها را در این جا آورده ایم که میتوانید مشاهده کنید:

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها