|
کدخبر: 303318

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

با بهترین فیلم های کره جنوبی آشنا شوید / چرا نسل زد شیفته این سینما است؟

اگر با سینمای کره جنوبی آشنایی ندارید، در این گزارش با ۱۳ تا از بهترین فیلم های کره جنوبی که تا به حال ساخته شده اند را معرفی می کنیم.

فرهنگ با بهترین فیلم های کره جنوبی آشنا شوید / چرا نسل زد شیفته این سینما است؟

کره جنوبی کارگردانان بزرگی را به سینمای جهان معرفی کرده است، در سال‌های اخیر ما از سینمای این کشور  اخبار زیادی شنیده‌ایم، کره‌ای‌ها توانسته‌اند بر ذائقه مردم جهان تاثیر بسیار زیادی داشته باشند، در کنار صنعت سینمای آنها ما شاهد فعال بودنشان در صنعت موسیقی نیز بوده‌ایم، "کیپاپ" اخیرا تاثیرات زیادی بر روی نسل زد داشته است. دلیل موفقیت سینمای کره در سال های اخیر این بوده که توانسته ذائقه جهان را بشناسد و هم سو با آن فیلمسازی کند تا خود را در  سینمای جهان جا بدهد، چندی پیش ما شاهد فراگیر شدن مینی سریال "Squid Game" بودیم که از پلتفرم نتفلیکس پخش می‌شد و تا مدتی تقریبا طولانی همه جا صحبت از آن بود، کره در کنار سریال‌های پر بیننده خود، فیلم های معروفی را نیز ساخته است که دیدن آن ها خالی از لطف نیست، ما در این گزارش تعدادی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

قطار-بوسان

Train to Busan

فیلم "قطار بوسان" از همان ابتدا یک فیلم زامبی گونه نیست،  داستانی ساده است که با این ماجرا پیوند میخورد، مردی به همراه دخترش در قطاری همراه مسافران دیگر به سمت بوسان می رود، در طول مسیر، کشور کره درگیر زامبی‌ها می‌شود، با این حال، داستان این فیلم با تفاسیر اجتماعی و سکانس‌های اکشن باورنکردنی ترکیب شده است که تصویری منحصر به فرد، قابل تامل و اکشن از آخرالزمان ایجاد می‌کند. "قطار بوسان" نقدهای مثبتی دریافت کرد و آن را می‌توان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های زامبی در تمام دوران و یکی از پر درآمدترین فیلم‌های کره جنوبی در نظر گرفت.

زندگی-تلخ-و-شیرین

A Bittersweet Life

"زندگی تلخ و شیرین" یک فیلم انتقام جویانه است که با بازی باورنکردنی لی بیونگ هون اوج گرفته است. کیم سان وو، شخصیت اصلی فیلم است که کارفرمای او یک رئیس جنایی بدنام است. به کیم دستور داده می شود که معشوقه جوان رئیسش را تعقیب کند و بفهمد آیا او با مرد دیگری خیانت می کند یا خیر و اگر چنین است، او باید هر دوی آنها را بکشد. وقتی کیم متوجه می‌شود که او با شخص دیگری است، تصمیم می‌گیرد او را نکشد و خودش به یک هدف تبدیل می‌شود. زندگی تلخ و شیرین در جشنواره کن نمایش داده شد و مورد تحسین همه منتقدان قرار گرفت.

میزبان

The Host

فیلم "میزبان" چیزی بیشتر از یک فیلم هیولایی به کارگردانی خلاقانه بونگ جون هو است. سبک متمایز این فیلم به این علت است که ژانر هیولایی و اکشن را با ژانر ترسناک و کمدی در هم می آمیزد که همگی در یک داستان کنار هم قرار میگیرد و دارای انبوهی از تفسیرهای اجتماعی و سیاسی عمیق است. "میزبان" درباره یک فروشنده محلی است که دخترش ناپدید می شود. او و خانواده‌اش برای نجات او دست به هر کاری میزنند، حتی زمانی که شهر در برابر هیولایی قرار گرفته است؛ نکته این فیلم این است که کره یک اشاره‌ای به دشمنی دیرینه خود با آمریکا می‌کند و در این فیلم نشان میدهد که دلیل به وجود آمدن این شرایط، ریختن مواد شیمیایی به رودخانه هان کره جنوبی است که توسط پرسنل نظامی آمریکایی ایجاد شده است. این فیلم علارغم بودجه کمش توانست به یکی از بهترین های سینمای کره تبدیل شود.

داستان-دو-خواهر

A Tale of Two Sisters

فیلم "داستان دو خواهر" در ژانر ترسناک ساخته شده و با اقتباس از یک داستان عامیانه است. نوجوانی بنام سو-می در یک بیمارستان روانی بستری می شود و در آنجا با خواهرش سو یون ملاقات می کند. زمانی که آن ها به دنیای واقعی باز می گردند و سعی می‌کنند دوباره به زندگی روزمره عادت کنند، مشکلات تازه به وجود می‌آید زیرا پدرشان دوباره ازدواج کرده و دو خواهر ناراحت می‌شوند. همانطور که آن‌ها سعی می‌کنند خود را با شرایط جدید خود وفق دهند، خانه آن‌ها توسط اتفاقات عجیب و غریب آشفته می‌شود. "داستان دو خواهر" یک فیلم ترسناک غافلگیر کننده و قدرتمند است که در تمام مسیر مخاطب را درگیر می کند.

اولد-بوی

Oldboy

فیلم "اولد بوی" چیزی بیش از یک شاهکار از کارگردان پارک چان ووک است. این فیلم نه تنها به خاطر خشونتش بلکه به خاطر سبک منحصربفردش برای یک فیلم کره‌ای، تماشاگران کن را شوکه کرد. در کن تماشاچیان آن را ایستاده تشویق کردند و نهایتا توانست مسیر سینمای کره را تغییر دهد. اولد بوی داستانی پیچیده از انتقام است، با خشونتی که به سختی می‌توان آن را فراموش کرد. داستان حول محور مردی می‌چرخد که به مدت پانزده سال ربوده شده و در اتاقی نگهداری می‌شود و پس از آزادی، او به قصد انتقام‌جویی برای سرنگون کردن اسیرکنندگانش اقدام می‌کند. اولدبوی چنان تحولی در دنیای سینما ایجادکرد که در هالیوود و بالیوود هم نسخه‌هایی از آن را ساختند اما باز هم نتوانست جای نسخه اصلی آن را بگیرد. پارک چان ووک جایزه بزرگ کن را برای این شاهکار  به خانه برد.

آبنبات-نعنایی

Peppermint Candy

فیلم "آبنبات نعنایی" ملودرامی است که میتوان با آن در تاریخ سفر کرد، داستان این فیلم نامه بسیار شوکه کننده است و با خودکشی شخصیت اصلی شروع می شود و از تاریخچه معکوس برای به تصویر کشیدن برخی از رویدادهایی که ۲۰ سال گذشته اتفاق افتاده است استفاده می‌کند و در نهایت به قتل عام گوانگجو در دهه ۸۰ باز می گردد، زمانی که به طور تصادفی به یک دختر بی گناه شلیک می کند. این فیلم موضوعی دلخراش دارد که موضوعات عمیقی مانند سرنوشت، زمان، حافظه، تأثیر کشتن یک نفر بر یک انسان و خودکشی را بررسی می کند.

بهار-پاییز

Spring, Summer, Fall, Winter

کارگردان افسانه ای، کیم کی دوک که اکثرا او را با فیلم " بهار، تابستان، پاییز، زمستان" میشناسند، همیشه فیلم های هیپنوتیزم کننده ای را میسازد و مخاطبان خاص خودش را دارد. این فیلم به پنج فصل تقسیم شده است که هر فصل با یک عنوان نامگذاری شده است و هر کدام با چندین سال فاصله روایت میشود. داستان در مورد یک شاگرد جوان بودایی و یک راهب مسن تر است که در صومعه ای در کره به مربیگری می پردازد. شاگرد در سنین جوانی وسوسه می شود تا با دختری رابطه برقرار کند و در نهایت صومعه را ترک می کند تا با دختر برود و شیوه زندگی مدرنی را بیاموزد که برای آن آمادگی ندارد.

سوزاندن

Burning

فیلم "سوزاندن" میتواند در دسته فیلم های روانشناسانه قرار بگیرد، داستان این فیلم اقتباسی از کتاب "سوزاندن انبار" هاروکی موراکامی است. این فیلم نشان دهنده نوعی تنهایی است که مدتی طول می‌کشد تا اصل ماجرا شروع شود، این فیلم از لحاظ بصری بسیار هیجان‌انگیز است و داستانی عمیق و معنادار را روایت می‌کند که به شما اجازه نمی‌دهد آن را نیمه کاره رها کنید، داستان حول محور یک رمان نویس است که به طور تصادفی با دوست دوران کودکی‌اش، برخورد میکند، در نهایت، آنها با یک مرد جوان و مرموز رو به رو می شوند و اتفاقات مختلفی را پشت سر میگذراند. این یک فیلم عجیب و جذاب است که شخصیت ها را عمیقا بررسی می کند و به پایانی می رسد که هیچ کس انتظار ندارد.

مادر

 Mother

 داستان فیلم "مادر" درباره یک مادر بیوه است که پسرش دچار مشکلات روانی شده است، این مشکلات ناشی از قتل یک دختر جوان است. مادر وقتی میبیند که باید از تمام دارایی زندگی اش، یعنی پسرش حمایت کند امور را به دست خود می‌گیرد و برای اثبات بی‌گناهی پسرش دست از تلاش نمی‌کشد. "مادر" چهارمین فیلم از بون جون هو است. این فیلم یک طنز تاریک، یک راز قتل و درام خانوادگی را با هم در می آمیزد و ارائه میدهد. این یک فیلم روایت گر یک داستان احساسی است در مورد عزم، عشق، سیستم عدالت، و بیانگر اینکه یک والدین برای محافظت از فرزندشان تا کجا پیش خواهند رفت.

شیون

The Wailing

داستان فیلم "شیون" حول محور یک کارآگاه محلی می چرخد ​​که پس از اینکه مردی مرموز از ژاپن در دهکده روستایی آن ها ظاهر می شود، شروع به بررسی قتل هایی میکند که در آن روستا اتفاق افتاده است. این فیلم ترسناک و هیجان‌انگیز همان ابتدا شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مخاطبان را در سفری از یک قتل به یک ماوراء الطبیعه می‌برد. چه کسی که فیلم ترسناک را دوست داشته باشد و چه کسی که طرفدار فیلم های ترسناک نباشد حتما باید این فیلم را برای یکبار هم که شده ببیند.

شاعری

Poetry

فیلم "شعر" تصویری غم انگیز از پیر شدن و مرگ است؛ این فیلم داستان مادربزرگی را روایت میکند که آلزایمر زودرس دارد و شروع به شرکت در جلسات هفتگی شعرخوانی می کند. این درحالی است که اتفاق مهیبی در زندگی اش رخ داده و باعث میشود که او در مقابل جنایتی که خانواده اش مرتکب شده است قرار بگیرد، این فیلم یک فیلم اجتماعی کم نظیر است.

خاطرات-قتل

Memories of Murder

ممکن است بونگ جون هو برای فیلم "انگل" برنده بهترین فیلم شده باشد، اما خیلی از منتقدین و مخاطبان معتقدند که "خاطرات قتل" یکی از بهترین فیلم های او و یکی از بهترین ها سینمای کره به حساب می آید. این فیلم حول محور دو کارآگاه می‌چرخد؛ داستان این فیلم در جایی شروع مشود که برای دومین بار جسد دختری با دست و پای بسته، و در حالی که مورد تجاوز قرار گرفته پیدا شده است. دو کارآگاه پلیس محلی خشن و جوان، مأمور رسیدگی به این پرونده شده و بدون هیچ ترفند خاصی، تنها با شکنجه و بازجویی مظنونین، در کارشان جلو می‌روند. تا اینکه یک کارآگاه حرفه‌ای از سئول می‌آید تا به آن دو در تحقیقات کمک کند. بعد از پیدا شدن سومین جسد زن، آن‌ها سرنخ‌هایی از این قاتل سریالی به دست می‌آورند که با یک بازپرس از شهر بزرگ همکاری می‌کنند تا یک قاتل زنجیره‌ای را پنهان کنند. پس از تلاش برای حل این پرونده، آن ها متوجه می شوند که در حال تعقیب اولین قاتل سریالی کره جنوبی هستند.

این فیلم مثل تمام فیلم های بونگ جون هو طنز تاریک خود را به همراه دارد. داستان بر اساس برخی از اولین قتل های زنجیره ای در کره جنوبی است و با اقتباس از یک نمایشنامه است. "خاطرات یک قتل"، به عنوان دومین فیلم بلند بونگ جون هو، مهارت او را بار دگیر در کارگردانی نشان میدهد.

انگل

Parasite

فیلم "انگل" به عنوان اولین فیلم خارجی برنده اسکار بهترین فیلم در کره رکورد زد و دنیای جدیدی را برای بسیاری از عاشقان سینمابه وجود آورد. این فیلم نه تنها پرفروش‌ترین فیلم کره‌ای در تمام دوران است، بلکه در سطح جهانی نیز یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده  محسوب می‌شود. "انگل" یک درام اجتماعی است که با عناصر ترسناک آمیخته شده است و داستان آن حول محور خانواده کیم می چرخد ​​که تقریباً بی پول هستند و در  حاشیه شهر زندگی می کنند. از طریق یک فرصت منحصر به فرد، هر یک از اعضای خانواده کیم به تدریج خود را در زندگی خانواده ثروتمند پارک میگنجانند. "انگل" دارای تعداد بی شماری از مضامین قوی است که حول مسائل مربوط به جامعه سرمایه داری مدرن و به صراحت مفهوم نابرابری در توزیع ثروت را برجسته می کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها