|
کدخبر: 302498

سینمای ما مردانه است

خاطره اسدی که این روزها با نمایش «آخرین سه‌شنبه سال» روی صحنه است، می‌گوید که اگر پیشنهادهای خوبی در تئاتر داشته باشد، دوست دارد همیشه روی صحنه بماند.

فرهنگ  سینمای ما مردانه است

این بازیگر که در نمایش «آخرین سه‌شنبه سال» در نقش یک خبرنگار بازی می‌کند، درباره بازی‌اش در این نمایش و نیز تفاوت فضای تئاتر بعد از کرونا سخن گفت.

او در پاسخ به این پرسش که چرا فاصله زمانی زیادی میان کارهایش در تئاتر وجود دارد، توضیح داد: بعد از کرونا چند پیشنهاد داشتم و البته مدتی هم ایران نبودم ولی پیشنهادهایی نبود که برایم وسوسه‌برانگیز باشد تا اینکه پیشنهاد بازی در این نمایش مطرح شد.

اسدی با ارایه توضیحاتی درباره ویژگی‌های نمایش «آخرین سه‌شنبه سال» افزود: پیش از این نمایش، با الهام شعبانی، کارگردان کار، در پروژه‌ای دیگر کار کرده بودم و او را از قبل می‌شناختم. از طرف دیگر متن نمایش را هم خیلی دوست داشتم چون چارچوب درستی داشت و همه کارکترهای آن بسیار جذاب بودند و در کنار همه اینها نقش خودم را هم بسیار دوست می‌داشتم.

این بازیگر اضافه کرد: در این نمایش نقش یک خبرنگار را بازی می‌کنم اما یک کارکتر تخت نیست و فراز و فرودهایی دارد که برای بازیگر جذاب است. بخصوص که در نمایش نیم نگاهی هم به زندگی شخصی‌ این خبرنگار داریم و همین رویکرد، جذابیت کار را بیشتر هم می‌کند.

او که آخرین بار با نمایش «خاموشی دریا» کار نیما دهقان روی صحنه بود، در پاسخ به این پرسش که بازی در تئاتر چقدر برایتان اولویت دارد؟ توضیح داد: تئاتر بسیار جذاب است و تجربه حضور روی صحنه اصلا قابل مقایسه با تصویر نیست. ضمن اینکه تحصیلات من در رشته تئاتر است و سال‌ها تجربه حضور روی صحنه را داشته‌ام. اگر در تئاتر نقش‌های جذابی داشته باشم، دوست دارم همیشه روی صحنه بمانم چون همان گونه که گفتم، تجربه‌های تئاتری با تجربه تصویر بسیار متفاوت است. به همین دلیل وقتی در تئاتری مشغول به کار می‌شوم، دیگر پیشنهاد بازی در تصویر را نمی‌پذیرم.

او در ادامه با ابراز تاسف از اینکه اساسا متن خوب در تئاتر و سینما خیلی کم است، خاطرنشان کرد: همیشه متن کار است که اولین جرقه را برای بازیگر می‌زند ولی متاسفانه در این زمینه ضعف داریم. معتقدم سینمای ما همچنان خیلی مردانه است. در تئاتر آثار زنانه‌ای داشته‌ایم ولی این فضای مردانه، بیشتر به متن‌های ما برمی‌گردد.

اسدی با تشریح تجربه‌های شخصی خودش افزود: در بسیاری از فیلمنامه‌هایی که به دستم می‌رسد، نقش مرد برایم جذابیت بیشتری داشته است و علاقه داشتم می‌توانستم در نقش مرد داستان بازی کنم. قطعا فیلم‌های زن‌محوری داشته‌ایم که خیلی هم درخشان بوده‌اند ولی برای من کمتر پیش آمده که پیشنهاد بازی در چنین آثاری را دریافت کنم.

این بازیگر در پاسخ به اینکه اصولا در آثار هنری چقدر امکان نزدیک شدن به جهان زنانه را داریم، گفت: این امکان و پتانسیل وجود دارد و خیلی از قصه‌ها هست که می‌توان روایت کرد ولی نمی‌دانم چرا کمتر به جهان زنان می‌پردازیم. شاید این کمبود به دلیل محدودیت‌هایی است که در این زمینه داریم.

خاطره اسدی در پایان درباره تفاوت فضای تئاتر بعد از کرونا و میزان استقبال تماشاگران از آثار روی صحنه توضیح داد: دیگر هیچ چیزی شبیه گذشته نیست. بعد از کرونا شکل زیست، معاشرت و سرگرمی‌های ما بسیار تغییر کرده و گویی همه چیز متفاوت شده است. طبیعتا این تغییرات بر تماشاگران تئاتر هم بی‌تاثیر نبوده است . با این حال امیدوارم مردم دوباره و مانند گذشته از تئاتر حمایت کنند.  

نمایش «آخرین سه‌شنبه سال» به کارگردانی الهام شعبانی تا پایان هفته جاری در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها