|
کدخبر: 301127 عطیه فتحی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

معرفی بهترین فیلم های محرم / چرا مختارنامه هنوز مخاطب دارد؟

رسیدن ماه محرم را میتوان از تغییر کنداکتور پخش تلویزیون متوجه شد، هنوز هم از فیلم هایی که در سالهای بعد از انقلاب ساخته شدند تا فیلم های تازه ساخت همگی در جدول پخش صدا و سیما قرار دارند. بعضی از فیلم‌ها مانند مختار نامه، مناسبتی ساخته نشدند اما در زمان محرم همیشه پخش میشودند.

فرهنگ معرفی بهترین فیلم های محرم / چرا مختارنامه هنوز مخاطب دارد؟

هر سال با آغاز ماه محرم، شبکه‌های تلویزیونی با پخش سریال‌های محرمی سعی در جذب مخاطبان حداکثری دارند، حال به بهانه فرا رسیدن ماه محرم ما مروری بر آثار مطرح پخش شده در این ایام خواهیم داشت که خالی از لطف نیست.

۱. سریال شب دهم (۱۳۸۰)

حسن فتحی با این سریال، عاشقانه‌ای زیبا و سخت را به تصویر کشید، این سریال روایت‌گر عشق حیدر و فخرالزمان است، مسیری سخت که کارگردان آن را طراحی کرده تا این ۲ عاشق در یک بستر تاریخی به یکدیگر برسند، شرط فخرالزمان برای ازدواج با حیدر اجرای ۱۰ شب تعزیه است اما مگر به همین سادگی است؟

حیدر باید در زیر سایه حکومتی این ۱۰ شب را اجرا کند که هرگونه عزاداری را محکوم و ممنوع کرده است اما در نهایت ما شاهد یک پایان دراماتیک هستیم، حیدر بر روی صحنه این تعزیه به قتل میرسد و مانند خیلی از داستان‌های عاشقانه لیلی به مجنون نمی‌رسد.

شب-دهم

۲. سریال سفر سبز(۱۳۸۱)

سریال سفر سبز توسط محمد حسین لطیفی کارگردان خبره ساخته شده است، این سریال برعکس سریال‌های محرمی دیگر، کمی از این فضا دور است و همین امر باعث شده تا کمتر در جدول پخش قرار بگیرد.

این سریال گریزی به ارتباطات میان فرهنگی دارد، پارسا پیروزفر بازیگر نقش اصلی فیلم سفر سبز از آلمان به ایران می آید تا در تقابل با این فرهنگ قرار بگیرد و این موضوع سفر سبز را متمایز کرده است.

سفر-سبز

۳. سریال معصومیت از دست رفته (۱۳۸۲)

معصومیت از دست رفته مانند مابقی سریال‌های داوود میر باقری روایتگر تکه‌ای از تاریخ وسیع اسلام است. این داستان بخشی از تاریخ را نقل می‌کند که شوذب از یاران امام علی (ع) به دنبال عشق یک زن یهودی می‌رود و همین کافی است تا مهر علی (ع) را از دل بیرون کند و به سمت بنی امیه برود.

معصومیت-از-دست-رفته

۴. سریال آخرین دعوت (۱۳۸۷)

این سریال به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده در ژانری متفاوت ساخته شده است، در این فیلم کارگردان کمی از فضای واقعی فاصله گرفته و به سمت خیال میرود، داستان روایتگر فردی است که بعد تصادف بیهوش شده و خود را در دهه ۶۰ هجری نزدیک به کربلا میبیند، این فیلم به علت پرداخت متفاوت با استقبال زیادی مواجه شد.

آخرین-دعوت

۵. سریال طفلان مسلم (۱۳۸۷)

این سریال ساخته مجتبی یاسینی است که به بخش متفاوتی از تاریخ پرداخته است، بنظر میرسد کارگردان قبل از ساخت این فیلم تنها به یک سوال پاسخ داده است.

سرنوشت فرزندان مسلم بعد از واقعه عاشورا چه شد؟

طفلان-مسلم

۶. سریال مختار نامه(۱۳۸۲)تا(۱۳۸۹)

مختارنامه سریال نام آشنای ایرانیان که ساخته کارگردان معروف، داود میر‌باقری است و یکی از پر هزینه‌ترین سریال های ساخته شده برای ایام محرم است. این سریال همان طور که از نامش پیدا است روایتگر داستان مختار است، از زمانی که فکر انتقام در سرش می‌افتد تا شهادت او روایت میشود و یک خط داستانی مشخص و معینی دارد. این فیلم از زمان ساخت آن هر سال در ایام محرم پخش شده است و با این وجود همچنان مخاطبان خواستار بازپخش این سریال هستند. البته عده‌ای از مخاطبان هم با بازپخش مختارنامه مخالف هستند و در این رابطه کلیپ‌های طنزی در فضای مجازی منتشر شده است.

مختار-نامه

۷.فیلم سفیر(۱۳۶۰)

سفیر اولین فیلم ساخته شده مربوط به محرم است و نسبت به زمان ساخت این فیلم یکی از پروژه های پرهزینه به شمار می آید که توسط فریبرز صالح کارگردانی شده است.

پخش آن به جشنواره فجر رسید اما بازخورد های چندان مثبتی نگرفت و متقابلا نقد جدی نیز به آن نشد، یک حاشیه موجود در این فیلم این است که هیچ بازیگر زنی در آن ایفای نقش نکرده است.

اما با تمام این شرایط خط داستانی منظم این فیلم باعث میشود که دیدن آن خالی از لطف نباشد.

سفیر

۸. فیلم روز واقعه(۱۳۷۳)

این فیلم یکی از پرحاشیه ترین فیلم‌های ساخته شده برای ایام محرم است. درابتدا فیلم نامه این فیلم را بهرام بیضایی با نامه مستعار منتشر کرد، البته با حذف چند فصل از آن! نهایتا شهرام اسدی در سال ۷۳ ساخت این فیلم را به اتمام رساند، آن هم در شرایطی که پیش تر توقیف شده بود!

این فیلم روایتگر داستان جوانی مسیحی است که در پی عشقش به یک دختر مسلمان به سمت این دین گرایش پیدا میکند و در روز عروسی‌اش ندایی را میشنود، آن را دنبال میکند و بعد از طی کردن سختی‌های فراوان به واقعه کربلا می‌رسد تا شاهد مهم ترین بخش تاریخ باشد.

روز-واقعه

کلام پایانی

فیلم و سریال‌های فاخری در این ۴ دهه انقلاب اسلامی برای ماه محرم تولید شده است اما در سال های اخیر روند تولید سریال‌های مناسبتی کند شد و همزمان با شرایط کرونایی کاملا تولید سریال‌های مناسبتی متوقف شد. در ۴ سال اخیر اکثرا سریال‌های قدیمی بازپخش شده است و پای ثابت تمامی این سال ها مختارنامه بوده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها