|
کدخبر: 273143

مطالعات علمی در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی ویژگی مرحوم حجت‌الاسلام حسینیان بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دومین سالگرد مرحوم حجت‌الاسلام حسینیان گفت: تصویر این روحانی مجاهد در فضای عمومی جامعه بیشتر با مشی انقلابی و صراحت لهجه در موضوعات سیاسی و اجتماعی گره خورده است اما مهمترین ویژگی وی، مطالعات علمی در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی است.

مراسم دومین سالگرد درگذشت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان با حضور حجت‌الاسلام علی رازینی، مصطفی پورمحمدی، شیخ قدرت‌الله علیخانی، سید علیرضا صدرشیرازی، حمید رسایی، موسی قربانی، و آقایان محمدمهدی اسماعیلی، مهدی رمضانی، مرتضی میردار، مسعود دهنمکی، جواد علی اکبریان، رضا تقی پور، حاج بهرام نوروزی، مجید متقی فر، محمدرضا هراتی، اکبر اشرفی، محمدجواد حشمتی، محمدحسن روزی طلب، صادق محصولی، خانواده مرحوم حسینیان و جمعی از دوست داران و علاقمندان ایشان برگزار شد.

توجه به بعد علمی شخصیت روح الله حسینیان

در ابتدای این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت دومین سالگرد ارتحال حجت الاسلام حسینیان، گفت: تصویر این روحانی مجاهد در فضای عمومی جامعه بیشتر با مشی انقلابی و صراحت لهجه در موضوعات سیاسی و اجتماعی گره خورده است اما به نظر من مهمترین ویژگی ایشان، مطالعات علمی در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی ادامه داد: به عنوان یک معلم تاریخ و حوزه مطالعات انقلاب اسلامی عرض می‌کنم که آثار حجت الاسلام حسینیان به خصوص مجموعه پنج جلدی انقلاب اسلامی، واجد شرایط تاریخ نگاری دقیق، علمی و مبتنی بر اطلاعات کامل است.

وزیر ارشاد افزود: مخاطب با مطالعه آثار حجت الاسلام حسینیان اطلاعات جامع و مطابق با روح انقلاب اسلامی را دریافت می‌کند. به همین خاطر می‌توان گفت ویژگی علمی شخصیت ایشان در سایه نام پرآوازه او در سیاست نادیده گرفته شده است.

عضو شورای عالی انقلاب اسلامی تاکید کرد: امروز که روحیه انقلابی در کشور رو به گسترش است نیاز به معرفی شخصیتی چون حجت الاسلام حسینیان بیش از پیش احساس می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: آثار ستودنی این روحانی مجاهد، چه کتاب‌های تاریخی و چه کتاب‌های مرتبط با مطالعات قرآن مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

روایتی از عشق و علاقه مرحوم حسینیان به امام خمینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روحیات حجت الاسلام حسینیان گفت: عشق به امام(ره) از ویژگی‌های بارز شخصیتی حجت‌الاسلام حسینیان به شمار می‌رود که این خصوصیات در همه فعالیت‌هایش موج می‌زد؛ چنان که در گفت‌وگو با ایشان همواره حس عشق همه جانبه به امام(ره) به مخاطب منتقل می‌شد، شاید در کمتر کسی بتوان این میزان عشق و علاقه به ولایت و پایمردی در مسیر آرمان های انقلاب را پیدا کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انقلابی روح‌الله حسینیان گفت: ایشان بعد از وقایع ۱۹ دی ۱۳۵۶، دستگیر شدند. وقتی رئیس شهربانی قم از ایشان خواست به امام خمینی ناسزا بگویند، مرحوم حسینیان به تندی با رئیس شهربانی رژیم شاه سخن گفت به طوری که او را عصبانی کرد. خود آقای حسینیان می‌گفتند وقتی اینطور با رئیس شهربانی رژیم پهلوی صحبت کردم، او خودکاری را که در دست داشت با تمام قدرت داخل بینی‌ام فرو کرد به طوری که من از هوش رفتم.

اسماعیلی با یادآوری خاطراتی از رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: ایشان در مواجهه با پرسش‌های تاریخی، با بهره‌گیری از حافظه مثال زدنی خود، پاسخ‌هایی دقیق و کامل ارائه می‌داد.

حسینیان: همه امید من به نجات و سعادتم اقداماتی است که انجام داده‌ام

وزیر ارشاد ادامه داد: یک وقت از مرحوم آقای حسینیان پرسیدم آیا تابحال از کارهایی که انجام داده اید، مثلا احکامی که در دهه ۶۰ صادر کردید پشیمان شده‌اید؟ ایشان با صراحت پاسخ دادند: همه امید من به نجات و سعادتم در آخرت، اقداماتی است که در این دوره انجام داده‌ام.

اسماعیلی تصریح کرد: این، نشانه ایمان و صداقت مرحوم حسینیان در دوره فعالیتشان است. ایشان هیچ وقت از مسیری که طی کرده بود پشیمان نبود. او شخصیتی بود که با تمام وجود در راه انقلاب گام برداشت. دشمنان بارها می‌خواستند او را ترور کنند و وی را تهدید می‌کردند. اما او پا عقب نمی‌گذاشت و همیشه در دل خطر بود. در دوران اصلاحات، ایشان با مردانگی و شجاعت از انقلاب دفاع کردند.

وی در پایان با اشاره به علاقه حجت الاسلام حسینیان به سید و سالار شهیدان، گفت: در سال‌های واپسین عمر، حال عمومی ایشان چندان مساعد نبود اما شرکت در راهپیمایی اربعین را ترک نمی کرد. در یکی از سفرهای اربعین، پای ایشان آسیب دید اما با آن شرایط مراسم پیاده روی را به جا آوردند.

ثبات قدم مرحوم حسینیان در دفاع از انقلاب

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام حمید رسایی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم حسینیان گفت: دو سال است که جبهه انقلاب و تاریخ انقلاب یکی از باوفاترین و صادقترین کسانی را که در دفاع از انقلاب و آرمان‌های انقلاب ثبات قدم داشت از دست داده است.

وی ادامه داد: سالهای سال ما نگاهمان به آقای حسینیان بود. توفیق پیدا کردیم در مجلس لحظه به لحظه با ایشان باشیم. در تمام این سال‌های بعد از انقلاب و در فتنه های مختلف ویژگی برجسته آقای حسینیان ثبات قدم ایشان بود.

رسایی ادامه داد: پیغمبر(ص) می‌فرماید اگر می خواهید کسی را بشناسید ببینید دوستان او چه کسانی هستند. یکی از راه های شناخت روح الله حسینیان این است که ببینیم دوستان و دشمنان ایشان چه کسی بودند؟

حسینیان هیچ اشتهایی به قدرت نداشت

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم حسینیان گفت: حسینیان هیچ اشتهایی به قدرت نداشت. در دولت آقای احمدی‌نژاد وزارت اطلاعات را نپذیرفت. حتی برای نمایندگی مجلس هیچ دست و پایی نزد.

وی تصریح کرد: استقامت در راه حق و صراحت در بیان حق، آن هم در دوره‌ای که نامردی سکه رایج سیاسیون شده بود، در او بارز بود. برخی‌ها خیلی راحت رنگ عوض می‌کنند یا محافظه‌کار می‌شوند، یا مواضع گرد می‌گیرند. اما حسینیان اینگونه نبود. آنجایی که لازم بود در بزنگاه های مختلف موضع صریح و شجاعانه خودش را اتخاذ می کرد. به همین خاطر رهبر انقلاب درباره ایشان به مواضع بحق انقلابی او اشاره کردند. حسینیان آدم صریحی بود و لکنت نداشت. صراحت و عدم لکنت نتیجه یک باور دینی و انقلابی است.

رسایی با اشاره به فعالیت‌های قضایی حسینیان در دهه ۶۰ و دهه ۷۰ گفت: مرحوم حسینیان می‌گفت من اگر آبرویی پیش خدا داشته باشم، بواسطه احکامی است که صادر کرده‌ام. در روزگاری که برخی گذشته خودشان را پنهان یا انکار می‌کنند، او هیچ وقت از گذشته خود پشیمان نبود. وقتی به یقین می‌رسید که تکلیفش چیست، آن کار را تحت هر شرایطی انجام می‌داد.

یکی از ویژگی‌های برجسته حسینیان عمل به تکلیف بود

در ادامه، محمدجواد حشمتی با برشماری ویژگی‌های روح الله حسینیان گفت: یکی از ویژگی‌های برتر و برجسته حاج آقای حسینیان عمل به تکلیف بود؛ همه موقعیت و پست‌هایی که ایشان می‌پذیرفتند واقعاً بر اساس تکلیف بود و هیچ قصد و غرضی در این مسئولیت پذیری وجود نداشت و هیچ استفاده مادی و مالی را از این موقعیت‌ها و مسئولیت‌هایی که می‌پذیرفت نداشت.

وی گفت: حاج آقای حسینیان در وظیفه‌ای که بر ایشان محول شده بود بسیار حساس و با دقت کافی عمل می‌کردند. زمانی که آقای حسینیان دادستان سیستان و بلوچستان بودند، خودشان به شخصه در پرونده‌ها دخالت می‌کردند و رسیدگی می‌کردند تا بتوانند نظر دقیق بدهند. وقتی درباره موضوعی به یقین می‌رسیدند، جدیت و سماجت بر اجرا رای و حکم داشتند. در برخورد با اشرار و قاچاقچیان هیچ ملاحظه و مماشاتی نداشتند.

وی تصریح کرد: حقوق مردم و حق الناس و آبروی اشخاص برایشان خیلی اهمیت داشت. در گزارشی که خدمت ایشان فرستاده بودیم ایشان ملاحظه کردند و گفتند که این گزارش در حد و موقعیت و وضعیتی نیست که آدم بخواهد تصمیم قاطع بگیرد؛ بنابراین صحبتی هم تلفنی با آن فرد داشتند و قضیه منتهی به این شد که آن فرد رفت و قضیه را از اساس اصلاح کرد و موضوع درست شد و از غائله‌ای هم که قرار بود اتفاق بیفتد جلوگیری شد.

حشمتی ادامه داد: وقتی ایشان در دادگاه ویژه روحانیت بود، فردی مرتکب جرمی شده بود و آقای حسینیان برخورد خیلی تند و قاطع و قانونی با وی داشت. این ماجرا به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گزارش می‌شود و هنگامی که آقا از ماجرا مطلع می‌شوند، از آقای حسینیان سوال می‌کنند و ایشان هم توضیح می‌دهند. حضرت آقا هم تبسمی می‌کنند و از این حرکت جدی آقای حسینیان خوشحال می‌شوند.

حسینیان همیشه وسط میدان بود

مسعود دهنمکی نیز در این مراسم گفت: مرحوم روح الله حسینیان نماد مظلومیت نظام است. او ازجمله شخصیت‌هایی است که خود را سپر بلای انقلاب کرد و همیشه وسط میدان بود. دشمنان هم همیشه او را مورد هجمه و ترور شخصیت قرار می دادند.

این کارگردان سینما ادامه داد: بعد از ایام دفاع مقدس، وقتی می‌خواستیم نشریه‌ای راه بیندازیم، عده‌ای ممانعت می‌کردند و مجوز نشریه را صادر نمی‌کردند. من با آقای حسینیان تماس گرفتم و موضوع را گفتم. ایشان نیز از ما حمایت کرد و توانستیم مجوز نشریه را بگیریم.

دهنمکی یادآور شد: در روزگاری که رسانه ها او را بایکوت خبری کرده بودند، ما در نشریه اهتمام داشتیم تا صحبت‌ها و سخنرانی‌هایش را چاپ کنیم.

ماجرای تماس تلفنی از دفتر خاتمی به حسینیان در هیاهوی قتل‌های زنجیره‌ای

آخرین سخنران این برنامه حجت الاسلام حامد حسینیان بود. وی با اشاره به خاطراتی از پدرش گفت: یک شب بارانی حاج‌آقا یک زن و شوهری را می‌بیند که زیر باران، منتظر وسلیه نقلیه بودند، آنها را سوار می‌کند و زن و شوهر به رسم مسافرانی که تا سوار می‌شوند شروع به صحبت در مورد مسائل مختلف می‌کنند، شروع به اظهار گله‌های سیاسی کردند. بحث طولانی شد تا موضوع را رساندند به روح الله حسینیان و علیه او صحبت می کنند. بدون اینکه بدانند کسی که آنها را در مسیر سوار ماشینش کرده روح الله حسینیان است. موقع پیاده شدن آن دو نفر متوجه عبا و عمامه‌ای می‌شوند که کنار دست راننده است. بعد از حاج‌آقا می پرسند: شما روح‌الله حسینیان را می‌شناسید؟ پدر با لبخند پاسخ دادند خودم هستم.

حامد حسینیان ادامه داد: در جریان فتنه قتل‌ها، آن روحانی مجاهد یک تنه چنان ورق را برگرداند که از دفتر ریاست‌جمهوری دوران اصلاحات تماس گرفتند و گفتند که کم آوردیم، لطفا کوتاه بیایید تا عقب بنشینیم.

وی تصریح کرد: آن روحانی مجاهد افزون به خدمتگزاری در عرصه‌های سیاسی، قضائی و امنیتی و فرهنگی، و افزون بر نگارش تفسیر قرآن و سیره اهل بیت(ع) و نگارش دوره ۵جلدی انقلاب اسلامی، تاریخ‌نگار این انقلاب توحیدی بود.

در پایان این برنامه، مراسم عزاداری آل الله(ع) برگزار شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها