|
کدخبر: 272986 محمد انوشه‌ئی

در گفت وگوی گسترش نیوز با کارشناس مسکن مطرح شد :

نهضت ملی مسکن به بن بست می خورد؟

زینعلی گفت: ولی امید است که دولت در چشم اندازها و برنامه های آتی با ایجاد منابع و افزایش تولید بهینه تر ، بتواند گره کور بازار مسکن را باز کند. ولی در حال حاضر اقدامی که بتواند گره گشا باشد، دیده نمی شود.

راه و مسکن نهضت ملی مسکن به بن بست می خورد؟

بعد از گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم و وعده سنگینی که برای ساخت وساز مسکن در کشور داده شد،‌ همچنان شاهد عدم تعادل عرضه و تقاضا در این بازار مهم و حیاتی هستیم. این موضوع بسیاری از مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. عدم توان مردم برای خرید خانه بازار اجاره بهای را نیز ملتهب کرده و شهروندان را به شهرک نشینی و حاشیه نشینی مجبور کرده است.

بازار مسکن اگر نتواند نیاز مردم را برآورده کند و از رکود خارج شود به یک مشکل حاد در کشور تبدیل شده و بنیاد خانوار را از بین می برد. در نتیجه ضرورت دارد تا دولت تمام چالش های موجود در بازار مسکن را بررسی کرده و به یک نتیجه سودمند برسد.

کارشناس مسکن، در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز گفت: با توجه به شرایط عمومی اقتصادی کشور، برنامه ریزی و اجرایی کردن پروژه نهضت ملی مسکن بسیار دشوار به نظر می رسد. اکنون که یک سال از عمر دولت می گذرد به نظر نمی رسد وزارت راه وشهرسازی بتواند تحقق این وعده را عملی کند. رکودی که در بازار مسکن شاهد آن هستیم محصول شرایط اقتصادی بازار است و ارتباطی با تصمیمات دولت ندارد. از این رو تمام تلاش های دولت برای ساماندهی بازار مسکن، از این شرایط تاثیر گرفته و مانع از این شده است که قیمت ها کاهش پیدا کند.

عباس -زینعلی

اقدامات موثر برای ساماندهی بازار مسکن

زینعلی گفت: بازار مسکن تنها در صورتی سر و سامان می گیرد که دولت با برنامه ریزی و به صورت مستمر ، اقدام به تولید انبوه مسکن کرده و به مساله مکان یابی صحیح و زیر ساخت های کشور توجه ویژه کند. وقتی که هرساله تولید مسکن در کشور روند صعودی در پیش بگیرد و فاصله بین عرضه و تقاضا کاهش یابد، بعد از گذشت چند سال می توانیم بگوییم که گره کور بازار مسکن باز می شود و اقشار کم درآمد جامعه با ابزارهای مالی و پولی خود می توانند خانه دار شوند.

وی افزود: دولت باید با کمک انبوه سازان و بخش خصوصی و تکیه بر منابع مالی مشخص اقدام به ساخت و ساز کند و روش تامین مالی مرحله ای را حذف کند. با این اقدامات تعداد مشخصی از واحدهای مسکونی در یک بازده زمانی معین ساخته و تحویل متقاضیان داده می شود. وگرنه در کوتاه مدت و با ابزارهای محدود تمام سیاست هایی که دولت برای ساماندهی بازار مسکن بکار می برد، شکل شعاری به خود می گیرد و نهایتا اجرایی نمی شود.

زینعلی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر شکاف عمیق درآمد خانوارها با سبد معیشتی جامعه، تامین بودجه برای خرید خانه را ناممکن کرده است. چرا که اگر عرضه در بازار مسکن افزایش یابد، باز هم عده ای زیادی از مردم توانایی خرید یک خانه کم متراژ را ندارند. اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است و روز به روز تشدید می شود. دولت طبق قانون اساسی موظف است با تامین منابع مالی مناسب، اقدام به ساخت وساز کرده و به عنوان سرمایه گذار اصلی و با توجه به نیاز سنجی دقیق ، اقدام به تولید انبوه مسکن در سطح گستره کند.

تاکید رهبر انقلاب بر تولید مسکن در کشور

زینعلی در رابطه با تاکید رهبر انقلاب بر حل مشکل مسکن در کشور و ضرورت توجه به مشکلاتی که این بازار حیاتی برای مردم پدید آورده است، بیان کرد: در حال حاضر بهترین پیشران اقتصادی در کشور، بازار مسکن است و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند تمام منابع لازم برای ساخت و ساز در کشور موجود است و ما نیازی به واردات از خارج از کشور نداریم.

این کارشناس مسکن افزود: باید مدیران توانمند اجرایی با نظارت و پیگیری های مستمر، به تولید مسکن درکشور سرعت ببخشند تا شاهد اعتماد سازی عمومی نسبت به بازار مسکن در جامعه باشیم. همچنین با ایجاد سیاست های پولی و مالی مناسب، اقشار مختلف جامعه را برای خرید مسکن توانمند کنند.مشکلات بخش مسکن باعث ایجاد رکود در بازار می شود و با این اتفاق انباشت تقاضا صورت می گیردکه تعادل بازار را بر هم می زند. در نتیجه توان خرید مردم از بین رفته و بازار اجاره نیزکه متاثر از قیمت مسکن است، ملتهب شده و باعث نارضایتی های عمومی می شود.

به گفته زینعلی در اکثر کشورهای دنیا مالکیت مسکن موضوع خیلی مهمی برای مردم نیست و معضل خاصی به حساب نمی آید ولی درکشور ما از دیرباز این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. مسکن یکی از بنیادین ترین موضوعات تشکیل خانواده است که اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند تبعات جبران ناپذیری را در سطح کلان جامعه به وجود می آورد.

زینعلی در پایان گفت: امید است که دولت در چشم اندازها و برنامه های آتی خود با ایجاد منابع و افزایش تولید بهینه تر ، بتواند گره کور بازار مسکن را باز کند. ولی در حال حاضر اقدامی که بتواند گره گشا باشد، دیده نمی شود.

ارسال نظر