|
کدخبر: 138146

اعطای وام کم بهره به فرهنگیان

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: ساخت ۴۴ هزار و ۷۷۵ واحد در ۱۸ استان و ۶۵ شهر برای فرهنگیان با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی شده و تعداد کثیری از فرهنگیان با واریز آورده اولیه به پروژه‌های خود معرفی شده‌اند.

مطالبه تامین مسکن فرهنگیان بارها در سال‌های متمادی مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته است. آخرین بررسی‌ها نتیجه بخش بود؛ تفاهمنامه‌ای در آذر ماه سال ۹۸ بین وزارت آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازی منعقد شد تا گامی باشد در جهت فراهم‌کردن شرایط برای خانه‌دار شدن فرهنگیان.

این تفاهمنامه در هفت ماده تهیه و تنظیم شد. موضوع این تفاهمنامه تامین ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و مناطق روستایی کشور برای فرهنگیان فاقد مسکن بر اساس اعلام نیاز ۳۲ استان کشور بود.

یکی از شروط این تفاهمنامه برای خانه دار شدن فرهنگیان این است که متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند، تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و فرم "ج" آنان در استعلام، سبز باشد نه قرمز.

افراد متقاضی باید متاهل، سرپرست خانوار یا زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن یا حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت متوالی در شهر مورد تقاضا باشند و تاکید بر رعایت اولویت گروه‌های هدف، بانوان سرپرست خانوار و کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی با بیش از ۲۰ سال سابقه، زوجین فرهنگی و بازنشستگان است.

بعد از این چهار گروه، افراد جدیدالاستخدام مشمول می‌شوند.

همچنین به متقاضیان تسهیلاتی تعلق می‌گیرد که البته شرایط ساخت، احداث و واگذاری این موضوع برعهده وزارت راه و شهرسازی است که در هر شهر و استان میزان تنوع وام متفاوت است و بانک عامل مسکن آن را عهده‌دار خواهد شد. موضوعاتی مانند متراژ واحد و وام گام‌های بعدی است که وزارت راه با بانک عامل مسکن آنها را مشخص می‌کند.

بر این اساس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود که معیشت معلمان در دستورکار دولت است و بر اساس برآورد صورت گرفته ۱۷۰ هزار معلم فاقد مسکن هستند که باید برای خانه‌دار شدن آنها تلاش کرد.

همچنین در اردیبهشت ماه سال ۹۹ اعلام کرد که درحال‌حاضر از ۷۵ هزار واحد مسکونی که باید برای فرهنگیان تأمین شود، زمین برای ساخت ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد تأمین و عملیات ساخت آنها شروع‌ شده است و می‌توانیم در یک سال و نیم آینده این خانه‌ها را تحویل دهیم.

وی گفته است که تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع زمین در استان‌های مختلف شناسایی و به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است. برخی از این زمین‌ها نیاز به تغییر کاربری دارند که با پیگیری‌های انجام‌شده، تغییر کاربری آنها صورت خواهد گرفت. به این صورت هزینه زمین، چه زمین‌هایی که از طریق آموزش‌وپرورش به فرهنگیان اختصاص‌یافته و چه زمین‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی برای این منظور در نظر گرفته‌ شده است، رایگان محسوب شده و از این طریق امیدواریم که مسکن ارزان‌تری در اختیار همکاران فرهنگی قرار گیرد.

تامین مسکن یکی از جنبه‌های معیشت فرهنگیان است

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پیشتر درباره تامین مسکن فرهنگیان اظهارکرد: موضوع تامین مسکن یکی از جنبه‌های معیشت فرهنگیان است؛ چرا که باید به این نکته توجه داشت که مسکن یکی از اصلی‌ترین موارد هزینه‌ای در سبد یک خانوار است.

وی افزود: زندگی در منزل اجاره‌ای سبب می‌شود که مبلغ بسیاری از درآمد ماهانه یک شخص صرف هزینه کرایه خانه شود؛ از این رو آموزش و پرورش با انعقاد تفاهمنامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برآوردی انجام داده که مشکل مسکن حدود ۱۷۰ هزار نفر از فرهنگیان شاغل و بازنشسته تا سال ۱۴۰۱ رفع شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ظرفیت‌های وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در چند حوزه خلاصه می‌شود، گفت: این وزارتخانه قرار است در مکان‌هایی که شهرک‌سازی می‌شود، بلوک یا منطقه‌ای را به فرهنگیان اختصاص دهد.

الهیار ترکمن ادامه داد: همچنین قرار است وزارت راه و شهرسازی قسمتی از اقدام ملی مسکن را به فرهنگیان اختصاص دهد. شهرسازی و بازسازی در بافت فرسوده اقدام دیگری است که برای ساخت مسکن فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بخشی از بافت‌های فرسوده را در تملک خود قرار داده است و برای واگذاری به افراد فاقد مسکن مجتمع‌سازی می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ظرفیت دیگر برای ساخت مسکن فرهنگیان بهره‌مندی از زمین‌های آموزش و پرورش است که کاربری مسکونی دارد. آموزش و پرورش می‌تواند این زمین‌ها را از طریق ظرفیت‌های تعاونی خود در اختیار فرهنگیان قرار دهد.

الهیار ترکمن یادآور شد: درحال‌حاضر نخستین ظرفیتی که برای تامین مسکن فرهنگیان در هفته معلم امسال به کار گرفته شد، ظرفیت ساخت منزل در شهرک‌های جدید است که در ۱۱ استان به فرهنگیان معرفی شده است تا واگذاری صورت گیرد.

وی افزود: همچنین زمین‌های مربوط به آموزش و پرورش هم برای تامین مسکن فرهنگیان بکار گرفته شده است. آموزش و پرورش در چندین استان کشور حدود سه میلیون مترمربع زمین با کاربری مسکونی دارد که به واسطه سازوکارهای قانونی بند دال تبصره ۹ بودجه، آنها را در اختیار شرکت‌های سازنده به منظور تامین مسکن فرهنگیان قرار می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش سومین راهکار بکارگرفته شده برای تامین مسکن فرهنگیان را بازآفرینی شهری و منابع بافت فرسوده دانست و گفت: عملیات ساخت و واگذاری حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی به واسطه بازآفرینی بافت فرسوده تا پایان امسال به فرهنگیان اجرایی می‌شود.

تعلق ۱۵ هزار واحد مسکونی به فرهنگیان استان تهران

الهیار ترکمن همچنین درباره ظرفیت‌ استان تهران در تامین مسکن فرهنگیان اظهارکرد: قرار است که از شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد برای تامین مسکن فرهنگیان استان تهران استفاده شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی پیشنهادی نیز داده است که می‌تواند در شهر جدید ایوان‌کی ظرفیت‌های بالاتری را در اختیار فرهنگیان قرار دهد. آموزش و پرورش این را به مناطق مختلف شهر و استان تهران اعلام کرده که فرهنگیان در صورت تمایل نیز از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین قرار است که برای تامین مسکن فرهنگیان از مکان‌های مختلف تهران که امکان ساخت منزل وجود دارد، استفاده کرد.

الهیار ترکمن با بیان اینکه زمین در ساخت مسکن اصلی و مهم‌ترین آورده است، گفت: در وهله اول باید زمینی وجود داشته باشد که عملیات احداث روی آن انجام شود. اگر این محدودیت رفع شود، ظرفیت مناسبی برای استان تهران ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از میان ۱۷۰ هزار واحد مسکونی تامین مسکن فرهنگیان، ظرفیت استان تهران ۱۵ هزار واحد است که در فازهای بعدی هم این مقدار قابل افزایش است اما تاکنون متقاضیان استان تهران مشخص شده‌اند.

اعطای وام کم بهره به فرهنگیان

گودرز کریمی فر امروز درباره فرآیند تامین مسکن فرهنگیان اظهارکرد: پس از انعقاد تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی به نتایج خوبی برای تامین مسکن فرهنگیان رسیدیم.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش برای حمایت از همکاران فرهنگی وام کم بهره ۴۰ میلیونی برای پرداخت آورده اولیه این مسکن‌ها پرداخت کرده است.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که شرکت سازنده واحدهای فرهنگیان ستاد فرماندهی امام است که با توجه به اینکه تجربه خوبی در امر ساخت‌وساز دارد امید است در یک فرآیند کوتاه مدت بتواند این تعداد مسکن را به فرهنگیان تحویل دهد.

کریمی فر تاکید کرد: همچنین درحال‌حاضر در حال رایزنی برای ساخت مسکن فرهنگیان در سایر استان‌های کشور نیز هستیم.

کرونا در روند تحویل مسکن تاخیر ایجاد نمی‌کند

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره روند امور در دوران شیوع ویروس کرونا اظهارکرد: شیوع این ویروس در روند امور تاثیرچندانی ندارد، هرچند که برخی محدودیت‌ها برای انجام فعالیت‌های اداری ایجاد شده اما سامانه هایی برای تدوام اقدامات راه‌اندازی کرده‌ایم.

کریمی فر خاطرنشان کرد: فرهنگیان حتی برای واریز آورده اولیه نیز می‌توانند حضور نداشته باشند و این مبلغ را از طریق سامانه واریز کنند.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش پیشتر نیز عنوان کرده بود: همچنین برای تامین مابقی پول فرهنگیان قرار است که ۱۲۰ میلیون تومان وام از طریق بانک عامل مسکن تسهیلات به این افراد اعطا شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا پایان سال این واحدها به فرهنگیان تحویل داده شود، گفت: درحال‌حاضر عملیات ساخت آغاز شده و ساخت این منازل مسکونی ۱۸ ماهه است اما تلاش می‌شود تا فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به فرهنگیان تحویل داده شود.

کریمی‌فر خاطرنشان کرد: منازلی که در شهرهای مختلف برای فرهنگیان ساخته می‌شوند، با متراژ ۱۲۰ متر، ۲ و ۳ خوابه با پارکینگ و انباری هستند.

 

منبع: ایرنا
  • حامد ارسالی در

    مرد حسابی حق ازحمه اضافه کاری معلم ان را بده که 9 ماه از اون گذشته و ام مسکنت پیش کش

  • رضا ارسالی در

    سی سال در اموزش و پروش پیر شدم
    الان حقوق من کمتر از حقوق یک تاره استخدامی


    هرچه قانون افزایس حقوق میاد برای تاره استخدا می هاست

  • امیر ارسالی در

    از دو ماه پیش تنها برای ۵ میلیون تومان به بانک مهرایران معرفی کرده اند ، ولی بانک اعلام می کند ، باید منتظر باشید تا سیستم جدیدی راه اندازی شود ، فقط فرهنگیان را اذیت می کنند دوباره مشکل حل نشده خبر از وام جدید میدن

ارسال نظر