|
کدخبر: 135314

سیر تا پیاز هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات

هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات با حضور ۱۱۶ نامزد انجام شد و انتخابات به دور دوم رسید.

فرهنگ سیر تا پیاز هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات

انتخابات الکترونیکی امسال بین ۱۱۶ نفر از مدیران مسئول متقاضی حضور در هجدهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات برگزار شد در این دوره ۴۰۴۴ نفر از مدیران مسئول واجد شرایط رای‌دهی در این دوره از انتخابات بودند، افزود: مطابق تبصره ۴ ماده ۳۳ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، مدیران مسئولی که پروانه انتشار رسانه آنها به دلیل حکم قطعی دادگاه و یا ماده (۱۶) قانون مطبوعات توسط هیئت نظارت بر مطبوعات لغو نشده باشد، و همچنین رسانه آنها مطابق ترتیب انتشار مندرج در پروانه صادره از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات به طور منظم منتشر شده باشد، می­توانستند در انتخابات شرکت کنند.

در این دوره نیز ۲ مجموعه پلیس فتا و نماینده وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات به‌عنوان ناظر بر انتخابات حضور داشتند و علاوه بر آنها، آقای قاضی ناصر سراج نماینده قوه قضاییه در هیات نظارت بر مطبوعات نیز در کنار دیگر همکاران برای نظارت دقیق بر انتخابات حضور داشتند.

هجدهمین انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات در یک نگاه

انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات، هر دو سال یکبار به منظور انتخاب نماینده مدیران مسئول رسانه های کشور در هیات نظارت بر مطبوعات انجام می شود.

هجدهمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات از ساعت ۱۰ تا ۱۶ روز سه شنبه ۲۰ آبان‌ماه و نوبت بعدی آن پس از دو هفته در روز سه شنبه مورخ ۴ آذرماه ۱۳۹۹ در همان بازه زمانی برگزار خواهد شد.

تعداد چهار هزار و ۴۴ نفر از مدیران مسئول رسانه‌های کشور مجاز به شرکت در هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات تشخیص داده شده اند که فهرست آنها در سامانه جامع رسانه های کشور منتشر شده است.

الکترونیکی شدن این دوره از برگزاری انتخابات باعث شده که جنبه مشارکت به بالاترین حد خود برسد و حضور حداکثری مدیران مسئول در این دوره از انتخابات رخ داده است.

اطلاع رسانی جامع، پخش تیزرهای تبلیغاتی نامزدها، ایجاد صفحات اختصاصی انتخابات و پخش از طریق وب را از دیگر ویژگی‌های این دوره انتخابات شمرده می شود.

انتخابات به دور دوم کشیده شد

بعد از برگزاری انتخابات مدیران مسئول این انتخابات به دور دوم کشیده شد در دور دوم 5 کاندید با یکدیگر به رقابت می پردازند در همین راستا معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمار مشارکت بالای ۵۰ درصدی مدیران رسانه‌ای در این دوره از انتخابات یادآور شد: هرچند با وجود مشکلات پیش رو به دلیل شیوع ویروس کرونا این انتظار از مشارکت نیز تا حد زیادی قابل‌تقدیر است اما به‌دلیل نرسیدن به حد نصاب، انتخابات به دور دوم کشیده شده و دو هفته آینده شاهد برگزاری مجدد انتخابات خواهیم بود.

با پذیرفتن تفاوت‌ها، ‌همدلی حرف نخست را می‌زند

خدادی با اشاره به برگزاری الکترونیک انتخابات هجدهم گفت: طی ادوار قبل نیز انتخابات به شیوه الکترونیک برگزار می‌شد و مهم آنست که رسانه‌ها در بستر تبادلات اطلاعاتی هر یک برای خود قابلیت بازتاب توانمندی‌هایشان را داشته و دارند و می‌توانند این‌بار در قالب چنین رویدادهای انتخاباتی توانمندی خود را به بهره‌برداری حداکثری برسانند.

انتخاب مدیران میان رسانه‌ها با قبول تمامی تفاوت‌های جناحی، سلیقه‌ای و زیرساختی اتفاقی است که در سایه تعامل و همکاری رسانه‌ها شکل گرفته و در این انتخابات نیز وجهه دیگری از این رقابت بر بستر رفاقت را که پیش‌تر بر آن تاکید کردم بازتاب داده است.

برنده انتخابات نماینده تمامی رسانه‌های کشور است

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آنکه تمام تلاش ما این بوده که بر فضای همکاری و هم‌بستگی حرکت کنیم، گفت: هر کسی که در این انتخابات برنده شود در حقیقت نماینده تمامی مدیران رسانه‌هاست و با شناختی که از تمامی همکارانم دارم احساس نمی‌کنم که در این فضا کوچک‌ترین مشکلی رخ دهد.

وی در پایان یادآور شد: همچنین برای شفافیت هرچه بیشتر برگزاری این انتخابات سالنی را برای نماینده اعضا و همچنین تمامی رسانه‌ها مهیا کرده بودیم که با حضور در آن سالن می‌توانستند نظارت کاملی بر روند انتخابات داشته باشند. 

بیشینه و کمینۀ مشارکت‌کنندگان

میزان مشارکت در هجدهمین انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات با ۱۹۰۵ نفر افراد رای دهنده معادل % ۴۷.۱۱ و تعداد ۲۱۳۹ نفر افراد رای نداده معادل % ۵۲.۸۹ تا بعدازظهر سه‌شنبه ۲۰ آبان ماه بوده است.

میزان مشارکت بر اساس جنسیت ۴۱۳ نفر خانم معادل با %۲۱.۴۸ و ۱۵۱۰ نفر آقا معادل با %۷۸.۵۲ بوده است.

پراکندگی شرکت کنندگان بر اساس سن و جنسیت از این قرار است: رده سنی  ۲۰ الی ۲۹ سال با ۱۱ نفر معادل %۰.۵۷ و رده سنی بیشتر از ۷۰ سال با یک نفر شرکت کننده معادل %۰.۰۵ در زنان و رده سنی  ۲۰ الی ۲۹ سال با دو نفر شرکت کننده معادل %۰.۱۰ و بیشتر از ۷۰ سال با ۳۴ شرکت کننده معادل با %۱.۷۰ در مردان کمترین و بیشترین رده‌های سنی بوده اند؛ گفتنی است که در رده سنی کمتر از ۲۰ سال هیچ شرکت کننده زنی وجود نداشته و این رده سنی در میان مردان کمترین میزان شرکت کننده را داشت.

همچنین فراوانی شرکت کنندگان بر اساس نوع مجوز به ترتیب: الکترونیک - برخط ۱۰۶۸ مورد معادل %۵۴.۱۶، چاپی ۸۷۷ مورد معادل %۴۴.۴۷ و الکترونیک - غیر برخط ۲۷ مورد %۱.۳۷ بود.

واجدین شرایط بر اساس دوره انتشار از پرشمارترین: پایگاه خبری (الکترونیک - برخط ) با ۱۰۷۲ مورد معادل  %۵۳.۳۶ در جایگاه اول، هفته نامه (چاپی) با ۲۸۲ مورد معادل %۱۴.۰۴در جایگاه دوم و ماهنامه (چاپی) با ۲۱۳ مورد معادل با %۱۰.۶۰ بوده اند و سالنامه (الکترونیک - غیر برخط) و دو ماهنامه (الکترونیک - غیر برخط) هردو با صفر مورد معادل %۰.۰۰ در انتهای جدول دوره انتشار قرار دارند.

واجدین شرایط بر اساس گستره توزیع در چهار رده: سراسری با ۴۶۰ مورد معادل %۴۹.۵۷، منطقه ای با مورد ۱۳۷ معادل %۱۴.۷۶، استانی با ۲۷۶ مورد معادل %۲۹.۷۴ و محلی با ۵۵ مورد معادل %۵.۹۳ قابل تشخیص است همانطور که اعداد نشان می دهند توزیع سراسری بیشترین و توزیع محلی کمترین گسترۀ توزیع را به خود اختصاص داده اند.

واجدین شرایط بر اساس استان دفتر مرکزی تهران با ۷۶۱ از ۱۷۷۰ مورد معادل %۴۲.۹۹، آذربایجان شرقی با ۱۰۸ از ۱۹۳ مورد معادل %۵۵.۹۶ و مازندران با ۹۰ از ۱۴۶ مورد معادل %۶۱.۶۴ به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته و کمترین فراوانی مربوط به خراسان شمالی با۳ از ۶ مورد معادل %۵۰.۰۰ بوده است.

مطبوعات

بنابر اعلام سایت معاونت مطبوعاتی در این انتخابات باید حدود 4 هزار نفر از مدیران مسئول برای رای دادن شرکت می‌کردند اما افراد شرکت کننده 2200 نفر بودند. همچنین کاندیداها باید 50 درصد رای شرکت کنندگان را کسب می‌کردند که این اتفاق رخ نداد.

در پایان دور اول انتخابات آقای پدرام پاک آئین با اینکه یک هزار و سی رای بدست آورد اما نتوانست از مرز 50 درصد آرای اخذ شده عبور کند.

آقای مهدی رحمانیان مدیر روزنامه شرق نیز 308 رای کسب کرد. نفرات سوم تا پنجم نیز آقایان بیژن مقدم مدیر سایت الف، حسن کربلایی حاجی اوغلی مدیر سایت نیک رو و آقای حکیمی پور مدیر مجله خاطرات سیاسی قرار گرفتند.

انصراف دو نامزد

اما در ادامه کار و پیش از برگزاری دور دوم انخابات دو مدیر مسئول راه یافته به دور دوم از ادامه رقابت انصرلف دادند و هر یک در بیانه ای علت انصراف خود را توضیح دادند.

متن بیاینه مهدی رحمانیان

مهدی رحمانیان مدیر روزنامه شرق نیز انصراف خود را از شرکت در انتخاب نماینده ی مدیران مسئول اعلام کرد. او در بیانیه خود شبهاتی را نسبت به جانب داری معاونت مطبوعاتی و وزارت ارشاد از یکی از نامزدهای این انتخابات مطرح کرده است.

در بخشی از بیانیه او آمده است: قبلا گفته بودم که رقابت واقعی فارغ از هر نتیجه‌ای بسیار شیرین و برای مجموعه صنف، امری مبارک است. اما ماجرا آنگاه تأمل برانگیز و ناخوشایند می‌شود که در این انتخابات همان کسی که سوت می‌زند، شوت هم می‌زند....برخی گزارشها از فرآیند انتخابات موجب پرسش‌های مهم و بزرگی هستند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجری و ناظر انتخابات باید به آن پاسخ دهد.

هدایت کردن انتخابات به سوی یک نامزد خاص مورد حمایت ارکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دولتی که با شعار انتخابات قانونمند و آزادی‌های قانونی و دخالت نکردن در امور شهروندان بر سر کار آمده است، قصه پرغصه‌ای است که در سال پایانی عمر آن، دردناک تر نیز جلوه می‌کند.

شنیده‌ها حاکی از ان است که در فرآیند این انتخابات ابتدا از سوی دبیر خانه هیات نظارت مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعدادی از رسانه‌ها اعلام شده به دلیل عدم انتشار نامنظم نشریات مکتوب و بی‌نظمی در به‌روزرسانی‌های مشخص در رسانه‌های بر خط، مدیران مسئول آنها حق رأی نخواهند داشت اما در آستانه انتخابات به آنها اعلام شد مشکل انتشار نامنظم آنان را حل خواهند کرد و حق رأی نیز به آنها داده خواهد شد در صورتی که به کاندیدای مورد نظر آنها رأی بدهند.

همچنین گفته شده است در پی این پیشنهاد کارکنان وزارت ارشاد و دبیر خانه هیات نظارت نیز در گفت‌وگو با برخی مدیران مسئول، به طور غیر مستقیم خواستار رأی دادن به نامزدی خاص شده‌اند....

سامانه اخذ آرا نیز همچنان ساز و کار بسیار مبهمی دارد. گفته می‌شود در این سامانه، بر خلاف اصول اولیۀ رأی گیری معلوم می‌شود چه کسی به کدام نامزد رأی داده است.

در ساعات پایانی رأی‌گیری با توجه به مشخص بودن تعداد آرای کاندیدای مد نظر دبیرخانه، با برخی مدیران مسئول تماس گرفته شده و از آنان درخواست شده چون نامزد مذکور فقط چند رأی تا به حد نصاب رسیدن نیاز دارد، از این فرصت استفاده کرده و آرای خود را به نام وی ثبت کنند تا کار در همین مرحله اول تمام شود! اگر این موضوع صحت داشته باشد باید گفت انتخابات از معنا تهی شده است.

در عین حال تخلفاتی نظیر ثبت چند ده رأی با یک‌ای پی که نشان از تجمیع آرا به سود یک فرد دارد و همینطوردادن شماره تلفن مدیران مسئول رسانه‌ها به یک نامزد در جای خود مایه شگفتی و تأسف است.

متن بیاینه حسن کربلایی حاجى‌اوغلی

حسن کربلایی حاجى‌اوغلی با صدور بیانیه‌ای از حضور در مرحله دوم انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات انصراف داد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

همانگونه که مستحضرید، این برادر کوچک و خدمتگزار شما؛ در انتخابات ٢٠ آبان ماه نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات شرکت کرد.

ضمن سپاس بیکران و صمیمانه از همه عزیزانی که در امر انتخابات شرکت جستند چه کسانی که به بنده رای دادند و چه همکارانی که نظر به خواهران و برادرانی دیگر داشتند؛ انصراف خود را از شرکت در  دور دوم انتخابات اعلام می‌کنم.

اهمیت هیات نظارت و میزان تاثیر آن در سلامت و ارتقای جایگاه مطبوعات و رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست. ناظر بر همین اهمیت؛ خواهان شرکت در انتخابات هیات نظارت بودم. اما وقتی شائبه‌ها و شبهاتی درباره سلامت نوع جلب آرا وجود دارد؛ ترجیح می‌دهم جزیی از یک رقابت غیر‌عادلانه نباشم!

امیدوارم مسئولان امر به ویژه سازمان‌های نظارتی و امنیتی و علی‌الخصوص مدیریت ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آنچه روی داد؛ نظری افکنند.

حقوق اصحاب رسانه و اهمیت هیات نظارت قابل اغماض نیست.

والعاقبة‌للمتّقین

حسن کربلایی حاجى‌اوغلی 

متن بیاینه بیژن مقدم جهانگیری

بیژن مقدم نیز از دور دوم انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات انصراف داد.

بیژن مقدم از مدیران با سابقه رسانه‌ که به دور دوم راه یافته بود، با انتشار اطلاعیه‌ای از حضور در دور دوم انتخابات انصراف داد؛ متن نامه انصراف وی در ادامه آمده است:

مدیران محترم رسانه ها در سراسر کشور

 همانگونه که مطلع‌اید انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات در تاریخ 20 آبان 99 برگزار شد و به دلیل آنکه هیچ یک از نامزدها موفق به کسب نصاب لازم نشدند، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

اینجانب ضمن تشکر از  مسئولیت‌شناسی و مشارکت فعال مدیران رسانه‌،  از همه عزیزانی که در سراسر کشور به اینجانب رای دادند سپاسگزارم و امیدوارم نماینده آنان در هیئت نظارت، صدای رسا و پژواک مطالبات بر حق رسانه‌ها باشد.

اینجانب بدینوسیله انصراف خود را از حضور در مرحله دوم انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام می‌دارم.

بدیهی است مسئولان محترم برگزار‌کننده انتخابات  به‌ویژه وزیر محترم  فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید از کنار برخی شائبه‌های مطرح شده عبور کنند چرا که بی‌اعتنایی آنها به بی‌اعتباری انتخابات مربوط به فرهیخته‌ترین اقشار جامعه می‌انجامد.

با آرزوی روزهای بهتر برای همکاران رسانه‌ای

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها