|
کدخبر: 132434

درآمد ۴۶۳۵ میلیاردی مدارس غیردولتی از شهریه‌

عدم انتشار عمومی گزارش عملکرد مواد ۲۰ و ۲۹ قانون تاسیس و اداره "مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی" موجب نامعلوم ماندن درآمد مدارس غیردولتی و نحوه انجام تعهدات مدارس برخوردار از کمک‌های دولتی شده است؛ درآمدی معادل حدود ۴۶۳۵ میلیارد تومان!

فرهنگ درآمد ۴۶۳۵ میلیاردی مدارس غیردولتی از شهریه‌

درحال‌حاضر فعالیت "مدارس غیردولتی" بر اساس قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب دی ماه ۱۳۹۵ انجام می‌شود اما تاکنون گزارشی کامل از نتایج اجرای این قانون به صورت عمومی منتشر نشده است.

شاید بتوان گفت مواد ۲۰ و ۲۹ این قانون از جمله مهم‌ترین اجزای آن هستند که به جهت در بر داشتن منافع عمومی، انتشار گزارش‌های مربوط به آن گام مهمی در شفافیت مورد‌نظر در راهکار ۱-۲۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.

ماده ۲۰ و میزان درآمد مدارس غیردولتی از شهریه

در ماده ۲۰ این قانون آمده است: «به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود سالانه معادل چهار‌ درصد (۴%) از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی ملی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند؛ وجوه واریزی از این محل مطابق اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سنواتی در اختیار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی قرار می‌گیرد تا برای نظارت در مراکز یاد شده و کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی غیردولتی مناطق محروم و کم‌برخوردار هزینه شود.»

اعلام درآمد حاصل از این ماده نه‌تنها مورد سؤال اذهان عمومی است بلکه در بخش یازدهم گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ مرکز پژوهش‌های مجلس مورد سؤال قرار گرفته است؛ در صفحه دوم این گزارش آمده است: «درآمد اختصاصی حاصل از چهار درصد شهریه مدارس غیردولتی موضوع ماده ۲۰ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب ۱۳۹۵ محل ابهام است.

در قانون بودجه ۱۳۹۸ و لایحه بودجه ۱۳۹۹ ردیف درآمدی با این عنوان دیده نمی‌شود؛ مبلغی که در جدول درآمد اختصاصی سازمان مدارس غیردولتی با عنوان درآمد متفرقه ذکر شده است، ۲۵ میلیارد تومان است؛ با فرض یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز برای مدارس غیردولتی و میانگین شهریه ۵ میلیون تومان، درآمد اختصاصی ناشی از این بند قانونی بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان می‌شود؛ مقایسه این دو عدد نشان‌دهنده آن است که در حدود یک‌دهم درآمد ناشی از قانون مدارس غیردولتی در بودجه لحاظ شده است؛ به نظر می‌رسد گزارش فوق به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان ذکر شده در ردیف ۱۲۷۵۱۲ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ اشاره دارد.

بر اساس برآورد گزارش فوق، میزان شهریه دریافتی مدارس غیردولتی در سال ۱۳۹۹، به میزان ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۲۴۰ میلیارد تومان آن (۴%) متعلق به وزارت آموزش و پرورش است اما در بررسی جداول بودجه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ ردیف دیگری نیز وجود دارد که مرتبط با ماده ۲۰ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به نظر می‌رسد.

در ردیف ۱۲۷۵۹۴ تحت عنوان کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی مبلغ ۱۶۰ میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان درج شده است. با توجه به متن ماده ۲۰ قانون این احتمال وجود دارد که درآمد حاصل از این ماده به دو بخش نظارت (۲۵ میلیارد تومان) و کیفیت‌بخشی (۱۶۰ میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان) تقسیم شده باشد.

بر اساس ردیف‌های مذکور میزان شهریه دریافتی مدارس غیردولتی در سال ۱۳۹۹ حدودا ۴۶۳۵ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که چهار درصد آن یعنی ۱۸۵ میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان در قالب دو ردیف در لایحه بودجه گنجانده شده است؛ مشخص شدن میزان درآمد حاصل از ماده ۲۰ به تنهایی موجب تحقق راهکار ۱-۲۰ سند تحول بنیادین نشده و انتشار گزارش نحوه مصرف آن برای «کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی در مناطق محروم و کم‌برخوردار» به همان اندازه اهمیت دارد.

راهکار ۱-۲۰ سند تحول بنیادین به دنبال «مدیریت بهینه منابع و مصارف و شفاف‌سازی عملکرد مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی» است و انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش گزارش عملکرد ماده ۲۰ قانون فوق‌الذکر را منتشر کند.

ماده ۲۹ و تعهدات مدارس غیردولتی در برابر کمک‌های دولتی

در رسانه‌ها مطالب مختلفی درباره بهره‌مندی برخی مدارس غیردولتی از کمک‌های دولتی منتشر می‌شود اما به ندرت صحبتی از تعهدات این مدارس در قبال دریافت کمک‌های دولتی به میان می‌آید حتی برخی از این مدارس مدعی ثبت‌نام برخی دانش‌آموزان کم‌بضاعت به عنوان فعالیتی خیریه از سوی خود هستند، در حالی که شاید واقعیت به گونه دیگری باشد.

در ماده ۲۹ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی آمده است: «مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی موظفند به ازای کمک‌های دریافتی از دولت، دانش‌آموزانی را که امکان پرداخت شهریه ندارند با معرفی آموزش و پرورش ثبت‌نام کنند؛ در این مورد دانش‌آموزان خانواده فرهنگیان، ایثارگران (شهدا، آزادگان، جانبازان و رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه) و افراد بی‌سرپرست در اولویت هستند.»

در این زمینه نیز باید منتظر اعلام فهرست مدارس بهره‌مند از انواع کمک‌های دولتی و گزارش عملکردشان در خصوص ماده ۲۹ از سوی دولت ماند.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر