|
کدخبر: 126449

افشاگری درباره تخلفات آموزش و پرورش!/ یک معاون وزیر رفتنی شد

معاون وزارت آموزش و پرورش با تشریح آخرین وضعیت بخشنامه تعارض منافع در این وزارتخانه از خداحافظی یکی از معاونان وزیر خبر داد.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره تعارض منافع در این وزارتخانه و موضوع کنکور اظهار کرد: وزارت علوم متولی کنکور است و طراحی سوالات اگر هم غیر استاندارد است بر عهده آموزش و پرورش نیست البته این را قبول ندارم که طراحی سوالات غیر استاندارد است چون تیم کارشناسی آنجا حضور دارد البته می‌توان بررسی کرد و اگر چنین چیزی مشاهده ‌شد با آن برخورد شود.

وی افزود: در مجلس دهم جلسه‌ای داشتیم و در آنجا مطرح شد دروس علوم پایه در کشور ۱۰ سال است که رو به افول است یعنی افراد برای رشته ریاضی، فیزیک و شیمی انگیزه ندارند.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم وضعیت کنکور سال ۷۲ را با الان مقایسه کنیم، گفت: درست است که موسسات کنکور فراوان شده و دخل و تصرف می‌کنند اما ۷۸.۵ درصد افرادی که به دانشگاه می‌آیند با سابقه تحصیلی وارد می‌شوند.

 

اعتماد مردم به آموزش و پرورش جدی است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره تعارض منافع در این وزارتخانه بیان کرد: آموزش و پرورش پاک‌ترین است و اعتماد مردم بسیار جدی است. الان با شرایط کرونا مدارس دایر هستند، بازدیدی را از یکی از مدارس منطقه ۱۱ تهران داشتم که دانش‌آموزان در گروه‌های ۱۵ نفره برای حضور در کلاس درس تقسیم بندی شده بودند که ۱۴ نفر در کلاس درس حضور داشتند و این نشان می‌دهد مردم به آموزش و پرورش اعتماد دارند و اگر این گونه نباشد کرونا را بهانه می‌کنند.

۹۵ درصد تخلفات آموزش و پرورش

احمدی لاشکی ادامه داد: یک میلیون و ۱۰۰ هزار معلم، ۴۳ هیات تخلفات بدوی و سه هیات تجدید نظر داریم که میانگین پرونده‌ها حدود ۴ هزار و ۳۰۰ پرونده یعنی ۰.۳۶ درصد است و ۹۵ درصد آن غیبت غیر موجه و نقض قوانین و مقررات است، ۹۳.۵ درصد هم پس از یک بار تذکر دیگر پرونده ندارند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش با جدیت تمام درباره تعارض منافع دستور داد و گفت اگر فردی به خاطر منفعت شخصی مدرسه و موسسه خصوصی دارد باید کنار گذاشته شود یا فعالیت مدرسه و مرکز را متوقف کند، گفت: ۲۲۵ نفر شامل تعارض منافع می‌شوند که در دو طبقه درجه یک و درجه دو تقسیم بندی شدند. در طبقه یک که ۱۳۹ نفر را شامل می‌شود افراد درجه یک مسئول مربوطه یعنی خود فرد، پدر و مادر، فرزندان و همسر او مدرسه یا موسسه خصوصی دارند. در طبقه دوم، پدر همسر، مادر همسر، برادر و خواهر همسر و برادر و خواهر فرد مدرسه یا موسسه خصوصی دارند.

 عاقبت معاونان و مدیران مشمول "تعارض منافع"

وی تصریح کرد: چهار مدیرکل مشمول تعارض منافع بودند که سه نفر اعلام کردند فعالیت مدرسه را یک سال توقف می‌دهیم و از آن استفاده نمی‌کنیم یک معاون وزیر هم شامل حال قانون تعارض منافع می‌شد که هفته آینده خداحافظی می‌کند. ۳۱ نفر معاون آموزشی استان و شهرستان، ۱۱ نفر معاونان پرورشی استان و شهرستان، ۳۲ مدیر مناطق نواحی و شهرستان، ۴۲ مسئول شاغل در مشارکت‌های مردمی و ۱۸ نفر مسئول شاغل در معاونت حقوقی نیز مشمول تعارض منافع هستند.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه به استان‌ها نامه زدیم که موظفند وضعیت خود را نهایی کنند، افزود: افراد مشمول تعارض منافع باید فرم تعهد نامه‌ای را تکمیل کنند و اگر خلاف آن اثبات شود فرد باید جوابگو باشد. ۱۰ استان وضعیت را نهایی کردند و این هفته مدیران استان‌ها موظفند سایر گزارش‌ها را ارائه بدهند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر احتمال کم بدهیم که ممکن است در وزارتخانه عده‌ای برای کلاس خصوصی و... فعالیت می‌کنند تذکر می‌دهیم به عنوان مثال در سازمان پژوهش اعلام کردیم براساس حکم لایحه قانونی منع مداخله مقامات وکارمندان دولت در معاملات دولتی، انعقاد هرگونه قرارداد مربوط به اجرای طرح‌های پژوهشی با کارمندان دولتی به ویژه کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و اعضای کارمند شورای تحقیقات استان‌ها ممنوع است. همچنین از انعقاد هرگونه قرارداد تألیف، ترجمه کتب درسی و کمک آموزشی یاخرید اثر با کارکنانی که مشمول قانون مذکور هستند، جدا خودداری شود.

تعارض منافع در شورای‌عالی آموزش و پرورش وجود ندارد

احمد لاشکی گفت: به تازگی دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش نامه‌ای برای ما ارسال کرده که هیچ کدام از بندهای تعارض منافع شامل حال این شورا نمی‌شود و مصداق در آنجا ندارد به حوزه نوسازی مدارس و سازمان پژوهش هم وارد شده‌ایم. هنوز قانون تعارض منافع نیامده است اما ما وارد آن شدیم، لایحه تعارض منافع سال ۹۸ به مجلس ارائه شد اما چون با بودجه ۹۹ همزمان شد به مجلس یازدهم رسید و انتظار داریم نمایندگان مجلس آن را تصویب کنند.

به سازمان بازرسی هم نامه زدیم

وی درباره کسب درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش از موسسات کنکور و خصوصی تصریح کرد: آموزش و پرورش چیزی برای از دست دادن ندارد که شفاف نباشد در بودجه ۹۹ گفتند درصدی از موسسات پول بدهند و یکی از دوستان گفت عددی نیست که بخواهیم خود را درگیر این مسائل کنیم و بعد به آنها بدهکار شویم. در آموزش و پرورش ۱۲ هزار میلیارد تومان علاوه بر عدد مصوب پول گرفتیم و ۵۴۰۰ میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت یکجا پرداخت شد. بحث ما فعلاً پیشگیری است و برای ارتقای سلامت اداری تعارض منافع را پیگیری می‌کنیم و به سازمان بازرسی کل کشور نامه زدیم و هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم افرادی که در شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی و افراد شاغل در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی در مناطق و نواحی فعلاً مدنظر هستند و پله پله به حوزه‌های دیگر وارد خواهیم شد.

تدریس خصوصی معلمان تعارض منافع نیست

وی در ادامه با اشاره به تعارض منافع در سایر نهادها و وزارتخانه‌ها متذکر شد: باید به دنبال امضا طلایی‌ها باشیم که اعداد و ارقام نجومی در اینجا وجود دارد، پرسشگری نیاز است که نه فقط در حوزه آموزش و پرورش بلکه در وزارت صمت، بهداشت، کار و صدا و سیما به صورت جزئی وارد شود یعنی شرایط به گونه‌ای نباشد‌ که عده‌ای پشت سر پنهان شوند چرا که در نهایت اتفاقی نمی‌افتد.

احمدی لاشکی در پایان درباره تدریس خصوصی معلمان و اینکه موضوع مصداق تعارض منافع است، گفت: تدریس خصوصی معلمان اگر خارج از ساعت موظف کلاس حضوری باشد تعارض منافع نیست قطعا معلم در کلاس ۴۰ نفره به اندازه کلاس یک نفره با کیفیت درس نمی‌دهد، انشاالله که معلم در کلاس خصوصی انرژی بیشترین نگذارد اما در نهایت این موضوع تعارض منافع نیست.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها