|
کدخبر: 121682

آخرین وضعیت مدارس تهران پس از بازگشایی

سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در حالی طی ۱۵ شهریور و در شرایط شیوع ویروس کرونا در سطح کشور آغاز شد که تعدادی از دانش‌آموزان هرچند به صورت محدود در مدارس حضور می‌یابند تا پرورش همراه با آموزش همواره جریان داشته باشد.

فرهنگ آخرین وضعیت مدارس تهران پس از بازگشایی

حدود ساعت ۳۰: ۸ صبح که وارد مدرسه دخترانه دوره اول متوسطه هیات امنایی «جهان تربیت» منطقه ۱۰ تهران می‌شوم، انتظار دارم شاهد حضور دانش‌آموزان و شور و شوق آنان در حیاط مدرسه یا کلاس‌های درس باشم اما تنها سکوت در حیاط مدرسه حکفرماست و گاهی دانش‌آموزی در حیاط مدرسه دیده می‌شود، قبل از ورود به فضای داخلی مدرسه از تونل ضدعفونی‌کننده عبور کردیم و معاون مدرسه هم با تب‌سنج، تب مرا اندازه‌ گرفت.

پوسترهایی از اعلام آغاز سال تحصیلی جدید و خوشامدگویی به دانش‌آموزان روی دیوار نصب است و معاونان آموزشی و اجرایی و مدیر مدرسه با همراهی اعضای انجمن اولیا و مربیان طی جلساتی در اتاق‌های خود در حال برنامه‌ریزی برای تداوم روند آموزش و پرورش به صورت حضوری و غیرحضوری و تامین امکانات آموزشی و بهداشتی در روزهای آینده هستند و گاهی صدای دستگاه ضدعفونی‌کننده دست شنیده می‌شود که کادر آموزشی و اداری مدرسه و دانش‌آموزان دستان خود را با آن ضدعفونی می‌کنند.

گاهی نیز دانش‌آموزان برای دریافت کتاب‌های درسی به یکی از دفاتر مدرسه مراجعه می‌کنند؛ به گفته مدیر مدرسه دخترانه «جهان تربیت»، با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و وضعیت قرمز تهران از لحاظ این بیماری، این مدرسه برای شروع سال تحصیلی و ارائه آموزش به صورت غیرحضوری در این شرایط و حتی برای وضعیت زرد، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده بود.

«رقیه اوتادی» می‌گوید: با توجه به اعلام وزیر آموزش‌وپرورش و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر آموزش حضوری به صورت اختیاری، برنامه‌ریزی‌ها تغییر کرد و علاوه بر تامین امکانات بهداشتی از جمله تونل و دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست سنسوردار، ماسک و دستکش و موارد دیگر که از طریق مشارکت‌های مردمی و کمک خیران تهیه شد، ۶۵۰ دانش‌آموز مدرسه را برای حضور گروه‌بندی کردیم تا بر اساس برنامه‌ریزی روزانه ۱۳۰ دانش‌آموز در قالب پنج کلاس در سه ساعت مختلف (از ساعت ۸ صبح)، در کلاس‌های درس ۳۵ دقیقه حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد: معلمان برای تدریس درس‌های اصلی و کارگاهی در مدرسه حضور دارند و همان تدریس ضبط شده و طبق برنامه هفتگی در کانال اطلاع‌رسانی مدرسه در فضای مجازی بارگذاری می‌شود تا دانش‌آموزانی که به هر دلیلی امکان حضور در مدرسه را ندارند، از این فیلم‌های آموزشی استفاده کنند و از اول مهرماه کلاس‌های رفع اشکال دروس را خواهیم داشت.ّ

«اوتادی» درباره استفاده از شبکه «شاد» نیز گفت: اکثر همکاران و معلمان در این شبکه عضو شدند و تعداد محدودی از کلاس‌ها در این شبکه تعریف نشده و به محض اینکه تعریف شد، آموزش را به «شاد» منتقل می‌کنیم اما در حال حاضر آموزش را به صورت حضوری و غیرحضوری پیگیری می‌کنیم.

مدیر مدرسه دخترانه «جهان تربیت»، آموزش حضوری را در صورت مهیابودن شرایط و امکانات از جمله حضور تمامی دانش‌آموزان بسیار منطقی و توام با مزیت پرورش می‌داند و می‌گوید: زمانی که جمعیت دانش‌آموزان در کلاس درس برای حفظ سلامت و رعایت فاصله اجتماعی به یک سوم کاهش پیدا می‌کند، نوبت و ساعت تدریس معلمان برای یک درس افزایش پیدا می‌کند و شرایط سخت می‌شود.

وی با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و دستکش در فضای مدرسه و کلاس‌های درس بیان می‌کند که تمام کلاس‌ بعد از پایان ساعت مقرر و خروج دانش‌آموزان ضدعفونی می‌شود و پایان ساعت فعالیت مدرسه هم کل کلاس‌ها ضدعفونی می‌شود تا برای روز بعد آماده باشد.

علاقه‌مندی به آموزش حضوری

به طبقه اول مدرسه که می‌روم، تنها پنج کلاس درس پایه هفتم آن هم با تعداد محدود پنج تا ۱۰ نفری دانش‌آموزان فعال است و صدای تدریس معلمان و گاهی صدای دانش‌آموزان در هنگام پرسش و پاسخ شنیده می‌شود؛ در بعضی از کلاس‌ها هم مطالب ارائه شده توسط معلم با تلفن همراه ضبط می‌شود تا دانش‌آموزانی که در کلاس درس حضور ندارند، بتوانند از مطالب درسی ارائه شده استفاده کنند.

دانش‌آموزان حاضر در این مدرسه گویا به آموزش حضوری علاقه‌مند هستند و سه نفر از آنان با اسامی «اسما پرواسی»، «مهدیه ایزدپرست» و «پرنیان عنبری» می‌گویند که دستورالعمل‌های بهداشتی در این مدرسه به خوبی رعایت می‌شود و از این بابت نگرانی ندارند؛ البته آنان به صورت تلویحی از جنبه‌های پرورشی حضورشان در مدرسه هم سخن می‌گویند.

«اسما» که از دانش‌آموزان پایه هفتم مدرسه «جهان تربیت» است در این باره می‌گوید: آموزش حضوری را بیشتر دوست دارم و دروس را بهتر می‌آموزم؛ مدرسه برای حفظ سلامت و رعایت شدن بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی، دانش‌آموزان را در گروه‌هایی تقسیم‌بندی کرده است و هفته‌ای دوبار به مدت سه ساعت در قالب کلاس‌های ۳۵ دقیقه‌ای در مدرسه حضور داریم.

وی افزود: آموزش غیرحضوری هم در شاد و در کانال اطلاع‌رسانی مدرسه کاملا فعال است؛ روزی ۲ تا سه ساعت آموزش غیرحضوری داریم اما در مواقعی که سرعت اینترنت پایین است، شبکه شاد قطع می‌شود و پیام‌ها دیر ارسال می‌شود.

این دانش‌آموز بیان کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی در مدرسه به خوبی رعایت می‌شود و وقتی که وارد مدرسه می‌شویم، باید ماسک داشته باشیم، از تونل ضدعفونی عبور می‌کنیم، تبمان سنجیده می‌شود و دستهایمان را باید ضدعفونی کرده و در فضای مدرسه و کلاس درس فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.

به گفته وی یکی از جنبه‌های مثبت حضورش در مدرسه، آشنایی‌اش با ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظم در زندگی روزمره است.

ترجیح برخی از اولیا به آموزش غیرحضوری

برخی از اولیای دانش‌آموزان این مدرسه که عضو انجمن اولیا و مربیان هم هستند، هرچند که معتقدند در شرایط شیوع کرونا، دستورالعمل‌های بهداشتی سختگیرانه در مدرسه رعایت می‌شود، حفظ سلامت فرزندان خود را در اولویت می‌دانند و ترجیج می‌دهند که آموزش‌ها به صورت غیرحضوری به آنان ارائه شود.

«محبوبه عزیزی» یکی از اولیا که فرزندان او در پایه‌های هفتم و هشتم در این مدرسه تحصیل می‌کند، درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مدرسه و آموزش حضوری و غیرحضوری اظهارداشت: شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های بهداشتی با استفاده از تونل و دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده، داشتن ماسک و دستکش و فاصله‌گذاری اجتماعی در فضای مدرسه و کلاس درس، به بهترین شکل در این مدرسه رعایت می‌شود و دانش‌آموزان بدون دغدغه سر کلاس درس حاضر می‌شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه تهران از لحاظ شیوع کرونا در شرایط قرمز و هشدار جدی قرار دارد، ترجیح می‌دهم فرزندانم به صورت غیرحضوری و آنلاین آموزش‌هایشان را دریافت کنند، کادر آموزشی هم از ماه‌های گذشته مطالب آموزشی و تدریس‌ها را فیلمبرداری کرده‌اند و از طریق شبکه «شاد» و کانال اطلاع‌رسانی مدرسه در فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

«عزیزی» افزود: اگرچه تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این مدرسه اجرا و رعایت می‌شود اما اینها مقدمات است اگر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه ناقل بیماری کرونا باشد دیگر این شیوه‌نامه‌ها پاسخگو نیست و این بیماری معلمان و سایر دانش‌آموزان را تهدید خواهد کرد.

معاونان این مدرسه ورود و خروج دانش‌آموزان را با رعایت فاصله اجتماعی، داشتن ماسک و دستکش دانش‌آموزان کنترل می‌کنند و به اولیا به دلیل کم‌شدن فاصله اجتماعی اجازه ورود به مدرسه را نمی‌دهند.

یکی از معاونان مدرسه بر چگونگی حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و رعایت فاصله به اندازه یک نیمکت، نظارت می‌کند و دانش‌آموزان اجازه برداشتن ماسک در کلاس درس را ندارند البته مدام ضرورت نظم و ترتیب و و توصیه های پرورشی را هم گوش‌زد می‌کند.

وضعیت در دبستان دکتر حافظی منطقه ۱۰ چگونه است؟

دبستان پسرانه «دکتر حافظی» منطقه ۱۰ تهران نیز وضعیتی همچون مدرسه «جهان تربیت» دارد و تعداد محدودی از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضور دارند، مدیر این دبستان پسرانه به می‌گوید: این دبستان ۳۱۶ دانش‌آموز دارد که برای بازگشایی، با توجه به فضای کوچک آموزشی و تعداد زیاد دانش‌آموزان و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، آنان را در سه گروه «الف»، «ب» و «ج» تقسیم‌بندی کردیم.

«پری مومنی» افزود: دانش‌آموزان براساس پایه‌های تحصیلی و ساعات تعیین شده در مدرسه حضور پیدا می‌کنند و با توجه به اهمیت پایه‌های تحصیلی اول و دوم، دانش‌آموزان این پایه‌ها در هفته دو روز و بقیه پایه‌ها، یک روز در هفته در مدرسه حضور پیدا می‌کنند؛ در فاصله اتمام و برگزاری ساعات آموزشی بعدی، کلاس درس ضدعفونی می‌شود.

وی نصب تونل و دستگاه ضدعفونی کننده دست سنسوردار، نصب برچسب‌های فاصله اجتماعی در کلاس درس، تولید کلیپ‌های آموزشی توسط معلم و مربی بهداشت و انتشار آنها در شبکه «شاد» و فضای مجازی، قطع آبسردکن و تاکید بر به همراه داشتن بطری آب توسط دانش‌آموزان و ارائه ماسک به آنان را از جمله اقدامات مدرسه برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عنوان کرد و اظهار داشت: تامین امکانات و ضدعفونی مدرسه از طریق مشارکت اولیا و بودجه مدرسه بوده است.

«مومنی» درباره آموزش حضوری و غیرحضوری بیان کرد: در این شرایط ترجیح من هم آموزش حضوری و هم غیرحضوری است که مکمل هم باشند، آموزش حضوری به شرط رعایت اصول بهداشتی، فاصله اجتماعی و داشتن امکانات در مدرسه مورد توجه است و شرایط نباید به گونه‌ای باشد که سلامت دانش‌آموزان، اولیا و معلمان به خطر بیافتد.

مدیر دبستان پسرانه «دکتر حافظی» تاکید می‌کند: ما نمی‌توانیم به اولیا اجبار کنیم که حتما فرزندانشان در مدرسه حضور داشته باشند؛ برخی که شرایط حضور در مدرسه را ندارند می‌توانند از آموزش غیرحضوری در فضای مجازی، تدریس معلم به صورت زنده در شبکه «شاد» و آموزش در شبکه آموزش استفاده کنند؛ معلمان طبق برنامه درسی در مدرسه حضور پیدا می‌کنند و همچنین برای تولید محتوای آموزشی می‌توانند در صورت لزوم در مدرسه حضور پیدا کرده و از امکانات آن استفاده کنند.

خانواده‌ها برای انتخاب روش‌ آموزشی فرزندان خود مخیر هستند

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری ۱۸ شهریور در جریان بازدید از روند بازگشایی تعدادی از مدارس منطقه ۱۰ پایتخت، با بیان اینکه آموزش ‌و پرورش در شرایط کرونا خیلی قوی عمل کرد، اظهارداشت: خانواده‌ها مخیر هستند تا از میان روش‌های مختلفی که پیش‌روی آنان قرار گرفته نظیر استفاده از فضای مجازی، برنامه‌های صدا و سیما و آموزش حضوری هرکدام که برایشان اطمینان‌بخش است را انتخاب کنند تا هم دغدغه‌ای برای سلامت دانش‌آموزان وجود نداشته باشند و هم برنامه‌های آموزش و تعلیم و تربیت به خوبی در کشور اجرا شود.

حضور دانش‌آموزان در مدرسه اجباری نیست

همچنین «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش ‌و پرورش نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه تصمیم به آغاز تحصیلی در ۱۵ شهریور و تاکید بر آموزش حضوری، تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست و ما هم ملزم به رعایت آن هستیم؛ از الزامی نبودن حضور دانش‌آموزان در مدرسه خبر داد و گفت: دانش‌آموزان باید یکی از دو روش حضوری یا مجازی را انتخاب و به مدرسه اعلام کنند.

وزارت آموزش و پرورش برای حضور دانش‌آموزان در مدارس اولویت قایل است زیرا مدرسه کارکرد پرورشی و فرهنگی هم دارد و پرورش دانش‌آموزان نیازمند حضور فیزیکی آنان می‌باشد اما اولیایی که از سلامت فرزندانشان نگران هستند، به اختیار می‌توانند آموزش‌های غیرحضوری را هم انتخاب کنند.

امسال بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در حدود ۸ هزار و ۳۱۵ مدرسه استان تهران تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر