|
کدخبر: 302168

استاد ممتاز پایه ۵۰ دانشگاه تهران رئیس فرهنگستان علوم شد

محمدرضا مخبر دزفولی استاد ممتاز دانشگاه تهران به‌عنوان رئیس جدید فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

فرهنگی و اجتماعی  استاد ممتاز پایه ۵۰ دانشگاه تهران رئیس فرهنگستان علوم شد

محمدرضا مخبر دزفولی استاد ممتاز پایه ۵۰ دانشگاه تهران است که از سال ۱۳۸۸ و با رأی مجمع عمومی فرهنگستان علوم به‌ عنوان عضو پیوسته این فرهنگستان انتخاب شده بود، در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور به عنوان رئیس فرهنگستان علوم انتخاب شد.

مخبر دزفولی چهره ماندگار علمی کشور در سال ۱۳۸۹، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۸۱ تاکنون،دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷، ریاست ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور،استاد نمونة کشوری در سال ۱۳۹۱، عضو هیئت امناء دانشگاه تهران،عضو هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیئت امناء بنیاد نخبگان، عضو هیئت امناء بنیاد ایران‌شناسی، عضو هیئت ممیزه دانشگاه تهران،مؤسس و رئیس پژوهشکده زیست ‌پزشکی دانشگاه تهران، مشاور علمی - فرهنگی تولیت محترم آستان قدس رضوی، مولف و مترجم ۶ عنوان کتاب در زمینه بیماری‌های داخلی علوم دامپزشکی و مدیر مسئول و سردبیر فصلنامة علمی – پژوهشی راهبرد فرهنگ بوده است و ثبت ۵ پتنت (اختراع) در زمینه فرآورده‌های بیولوژیک به نام اوست.

شرکت در چندین کنگره بین‌المللی در زمینه مطالعات فرهنگی و تمدنی از جمله سخنرانی در کنگره‌ مطالعات آسیایی و آفریقایی تحت عنوانبیت‌الحکمه و نقش آن در تمدن اسلامی. (سال ۲۰۰۰ میلادی ـ کانادا)،نهضت ترجمه و تأثیر آن در تمدن اسلامی. (سال ۲۰۰۴ میلادی ـ مسکو)،  مروری بر آثار و مطالعات علمی و پزشکی خواجه نصیرالدین طوسی. (سال ۲۰۰۸ میلادی ـ آنکارا)، سخنرانی در کنگره مولانا. (سال ۲۰۰۶ میلادی ـ تاشکند) را داشته است.

گفتنی است در یکصد و سی‌ و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۵ دی ماه ۱۳۶۶، به استناد بند چهار قانون اهداف و وظایف آن شورا، تأسیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید و در ابتدا ۱۵ نفر از ممتازترین دانشمندان رشته‌های مختلف علوم به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان علوم انتخاب شدند.

همچنین فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را در سال ۱۳۶۹ رسماً آغاز کرد و مرحوم دکتر علی شریعتمداری اولین رئیس فرهنگستان بود که تا سال ۱۳۷۷ ریاست فرهنگستان را به عهده داشت. پس از مرحوم دکتر شریعتمداری در سال ۱۳۷۷، دکتر رضا داوری اردکانی را به عنوان رئیس فرهنگستان انتخاب شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها