|
کدخبر: 279455

آخرین خبر از اکران جام‌ جهانی در سینماها

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ضمن تشریح روند پیگیری‌های صورت گرفته برای نمایش بازی‌های جام‌جهانی در سینماها، تأکید کرد این برنامه با شرایط موجود منتفی است.

فرهنگی و اجتماعی آخرین خبر از اکران جام‌ جهانی در سینماها

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه آغاز به کار سینما «مهر شاهد» با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پیگیری‌ها برای اکران بازی‌های جام‌ جهانی در سینماهای کشور توضیح داد: از حدود یک ماه پیش پیگیری‌هایی را انجام دادیم تا بتوانیم مسابقات جام‌جهانی را به‌صورت همزمان در سینماهای کشور اکران کنیم. موافقت‌های اولیه را هم گرفتیم و در شورای فرهنگ عمومی هم این برنامه مصوب شد. در کمیته فرهنگی هنری بازی‌های قطر هم مصوب شد، اما در نامه‌نگاری اخیر با وزارت کشور و مستند به بررسی‌های صورت گرفته، تصمیم‌گیری در این زمینه به شورای تأمین استان واگذار شد.

وی ادامه داد: بر این اساس هر استانی می‌تواند با توجه به شرایط حاکم بر استان، در این زمینه تصمیم‌گیری کند و مجوز نمایش بازی‌های جام‌جهانی در سینماهای آن استان را بدهد. اینگونه تصمیم‌گیری در این زمینه از اختیارات سازمان سینمایی خارج شده است و استانداری‌ها باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. نامه‌های مربوط به مدیران کل ارشاد استان‌ها هم ابلاغ شده و مشغول پیگیری هستند تا در استان‌هایی که شرایط فراهم است، بازی‌های جام‌جهانی در سینماها اکران شود. اگر شورای تأمین هر استان با این برنامه مخالفت کند، این بازی‌ها روی پرده نخواهد رفت.

رئیس سازمان سینمایی در عین حال گفت: از آنجایی که از همین فردا (دوشنبه ۳۰ آبان) بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران آغاز می‌شود و با توجه به آخرین پیگیری‌هایی که دوستان ما داشته‌اند، بازی‌های جام‌جهانی به‌صورت عمومی در سینماهای سراسر کشور اکرانی نخواهند داشت.

خزاعی در پاسخ به دیگر سوال درباره آخرین وضعیت اختصاص تیزرهای تلویزیونی رایگان به فیلم‌های در حال اکران هم گفت: طبق توافقی که در حاشیه شورایعالی سینما با آقای جبلی در این زمینه داشتیم، جمع‌بندی به این صورت شده است که برای فیلم‌هایی که راهی اکران می‌شوند، سهمیه‌ای برای تبلیغ تلویزیونی درنظر گرفته شود. سهمیه پنج فیلمی که نامشان اعلام شده بود، در حال حاضر اعطا شده است و تبلیغ آن‌ها از تلویزیون در حال پخش است. یکی دو فیلم باقی مانده‌اند که خودشان هنوز پیگیری نکرده‌اند ولی سهمیه آن‌ها اختصاص پیدا کرده است. بنابر آنچه اطلاع داریم بالغ بر ۲۰۰ نوبت پخش تیزر رایگان به هر یک از این فیلم‌ها اعطا شده است. برخی از فیلم‌ها ۴۰۰ و ۳۰۰ نوبت پخش هم داشته‌اند. این سهمیه‌ها به تناسب آثار برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امیدواریم تعاملی که میان سازمان سینمایی و صداوسیما شکل گرفته است، همچنان ادامه پیدا کند. قطعاً سینما نیاز به حمایت دارد، به‌خصوص در این شرایط که تبلیغات حرف اول را برای حمایت از فیلم‌ها می‌زند. اطلاع‌رسانی درست می‌تواند فضای جدیدی را در سینماها به‌وجود بیاورد. قول‌هایی در این زمینه داده شده است تا بتوانیم درباره خدمات متقابل میان ما و تلویزیون اقداماتی داشته باشیم.

خزاعی درباره وضعیت فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر و احتمال قهر سینماگران با این رویداد هم تأکید کرد: من چنین احساسی را در سینماگران نسبت به فجر نمی‌بینم. همه رویدادها و برنامه‌های سازمان سینمایی در سال جاری به‌صورت باشکوه برگزار خواهد شد. ما هیچ برنامه‌ای را نه محدود کرده‌ایم و نه تعطیل خواهیم کرد. جشنواره فیلم کوتاه برگزار شد و جشنواره سینماحقیقت هم برگزار می‌شود. جشنواره فجر هم در زمان مقرر برگزار خواهد شد. آن‌هایی که جشنواره ملی سینمای خود را دوست دارند، حتماً در این رویداد حضور خواهد داشت و تا این لحظه هم شاهد استقبال خوب فیلمسازان از جشنواره فجر بوده‌ایم. همزمان با اتمام مهلت ارسال، آمار مربوط به آثار از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی درباره برگزاری آیین «مهر سینما» و کیفیت استقبال از آن هم گفت: این رویداد در استان‌ها بسیار باشکوه برگزار شد. این حرکتی بی‌سابقه بود که برای اولین‌بار در سازمان سینمایی طراحی و اجرا شد. تقدیرو تشکر از هنرمندان شهرستانی باید جزئی از برنامه‌های سازمان سینمایی می‌بود که ما سال‌ها از آن غافل بودیم. «مهر سینما» رویکرد جدیدی در راستای نگاه ویژه به ظرفیت‌های استانی در سینمای ایران بود. در هر استانی هم که رفتیم، هنرمندان به‌خوبی مشارکت می‌کردند و به‌شخصه انتظار چنین استقبالی را از این رویداد نداشتم.

خزاعی در پاسخ به درباره تعامل سازمان سینمایی با قوه قضاییه در زمینه حوادث اخیر هم گفت: در زمینه تعامل با قوه قضاییه و پیرامون حوادث اخیر جلسه مشترکی برگزار شد که در همان جلسه درخواست شد کارگروهی برای پیگیری مسائل هنرمندان شکل بگیرد. نماینده سازمان سینمایی، نماینده قوه قضاییه و نماینده خانه سینما در همین راستا جلساتی را آغاز کرده‌اند و در حال بررسی هستند. مشکلات مربوط به برخی افراد که حتی ما آن‌ها را نمی‌شناختیم اما نامشان در فهرستی گردآوری شده و مربوط به فعالین شهرستان‌ها بودند، مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات برخی از آن‌ها هم مرتفع شد.

منبع: مهر

ارسال نظر