|
کدخبر: 160420

از دوربین مداربسته خود باید توقع چه امکاناتی داشته باشیم؟

از این گذشته دوربین‌های مداربسته‌ی گردان برای این طراحی شده تا دیدی همه جانبه و فراگیر در اختیار کاربر قرار دهد.

فرهنگی و اجتماعی از دوربین مداربسته خود باید توقع چه امکاناتی داشته باشیم؟

دوربین‌های مداربسته امروز بیشتر شبیه به نگهبانان و محافظان هوشمند و نامحسوسی هستند که کاربرد آنها بسیار پیچیده‌ و حساس‌ است و بیشتر در زمینه‌ی حفاظت و امنیت به کار می‌روند. بزرگ‌ترین طرف‌داران این دوربین‌ها، مشاغل و حرفه‌هایی هستند که بیشتر در معرض خطر سرقت قرار دارند، یا سازمان‌هایی که تحت شرایط امنیتی و سری فعالیت می‌کنند. در کنار این‌ها، از دوربین‌های مدار بسته در زمینه‌های پلیسی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدئویی و تصویربرداری نامحسوس هم استفاده می‌شود. حتی افراد زیادی در محیط خانه و یا ورودی خانه هم دوربین‌های مدار بسته نصب می‌کنند تا احساس امنیت بیشتری نسبت به دارایی‌ یا افراد خانواده خود داشته باشند.

نمایش تصویر ابتدایی‌ترین و در عین حال اساسی‌ترین قابلیت دوربین‌های مدار بسته است. شرکت‌های مختلف برای شرایط و موقعیت‌های خاص، فکر و ایده‌های جدیدی پیاده کرده‌اند؛ از ضبط صدا و امکان مکالمه گرفته تا دید در شب. حتی در این بین شرایط جغرافیایی هم از چشم این طراحان دور نمانده است. امکان نصب دوربین‌های مدار بسته در فضاهای سرپوشیده و ایمن همیشه امکان‌پذیر نیست. اینجاست که می‌توانید روی دوربین‌هایی مقاوم در برابر آب، رطوبت و گرد و غبار حساب کنید.

از این گذشته دوربین‌های مداربسته‌ی گردان برای این طراحی شده تا دیدی همه جانبه و فراگیر در اختیار کاربر قرار دهد. دوربین‌های مینیاتوری و دوربین‌های مخفی هم برای مواردی کاربرد دارد که چندان تمایلی ندارید افراد متوجه حضور دوربین شوند، این نوع دوربین هم برای ضبط ویدئوهای دوربین مخفی و هم اهداف پلیسی و نظامی کاربرد دارد.

شاید کنجکاو باشید بدانید آیا انتقال تصویر دوربین مداربسته روی موبایل امکان‌پذیر است؟ فناوری چنان با سرعت در حال پیشرفت است که احتمالا می‌توانید پاسخ این سوال را حدس بزنید: بله! می‌توانید اپلیکیشن مخصوص و هماهنگ با گوشی هوشمند خود را نصب کنید و محتوای دوربین را طریق گوشی ببینید یا از راه دور آن را کنترل کنید. البته امکانات جذاب دیگری هم در دوربین‌های مدار بسته وجود دارد. برخی از این سیستم‌ها، بیشتر شبیه به نیروهای امنیتی حرفه‌ای هستند که با دیدن کوچک‌ترین حرکتی در خانه یا محل کار آژیر می‌کشند یا به شکلی زیرکانه‌تر، به گوشی هوشمندتان آلارم و سیگنال می‌فرستند. البته هزینه‌ی چنین دوربین‌هایی شاید به بیش از ۱۰ میلیون تومان هم برسد که می‌توانید به سادگی‌ آنها را به صورت قسطی بخرید.

چه لوازم جانبی برای دوربین مدار بسته مورد استفاده هستند؟

نصب و راه‌اندازی یک دوربین مدار بسته، منحصر به خرید و تهیه‌ی دوربین نمی‌شود. تجهیزات و لوازم جانبی متفاوتی برای استفاده از امکانات این دوربین‌ها لازم است. انواع کابل تصویر و شبکه، فیش، آداپتور و منبع تغذیه، هارد دیسک و سوکت، ضروری‌ترین انواع این تجهیزات هستند. ضمن این که برای نگهداری بهتر و طول عمر بیشتر دوربین، به ابزاری مانند لوله فلکسی یا فلزی برای پوشاندن کابل‌ها در محیط‌های باز، یا داکت برای پوشاندن کابل‌ها در محیط‌های بسته استفاده می‌شود.

درست است که می‌توانید بسته به نوع دوربینی که انتخاب می‌کنید، محتویات آن را از طریق گوشی همراه خود ببینید، اما وجود یک نمایش‌گر یا مانیتور برای مشاهده‌ی تصاویر دوربین شاید از ضروری‌ترین لوازم جانبی آن باشد. می‌توانید دوربین را به تلویزیون، کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود متصل کنید تا تصویری واضح‌تر با جزییات بیشتر داشته باشید.

لنز دوربین هم از وسایل جانبی است که به صورت جداگانه روی دوربین نصب می‌شود تا قدرت دید، وضوح تصویر، دامنه تصویر و زوم تصویر را بهبود دهد. تمام این لوازم و تجهیزات جانبی، شامل هزینه‌های جداگانه‌ می‌شوند؛ به‌ویژه لنز دوربین که گاهی به اندازه‌ی خود دوربین هزینه دارد. با استفاده از وام ۲۰ میلیون تومانی دیجی‌پی، می‌توانید تمام این هزینه‌ها یا بخش زیادی از آنها را پوشش دهید و با توجه به نیاز خود، یک پکیج کامل و کارآمد دوربین مداربسته تهیه کنید.

بهترین مارک دوربین مداربسته کدام است؟

در میان شرکت‌های مختلفی که در تمام دنیا در زمینه‌ی طراحی و تولید دوربین مداربسته فعالیت می‌کنند، شاید دوربین مداربسته هایک ویژن (HikVision) و دوربین مداربسته داهوا تکنالوجی (Dahua Technology) از خوش‌نام‌ترین‌ها باشند. در کنار این‌ها، کمپانی‌های مطرح دیگری مانند شیائومی (Xiaomi)، پاناسونیک (Panasonic)، سامسونگ (Samsung) و هگزا (Hexa) هم دوربین‌های مداربسته‌ای با کیفیت بالا و فناوری پیشرفته تولید می‌کنند. این شرکت‌ها توانسته‌اند در زمینه‌ی امکانات دوربین‌ها مانند قابلیت چرخش افقی و عمودی، بزرگ‌نمایی اپتیکال، ضبط صدا، اتصال وایرلس و مقاومت در برابر شرایط محیطی نوآوری‌های زیادی داشته‌ باشند.

دوربین مداربسته قطعا کاربرد سرگرمی و تفننی ندارد، پس اگر به فکر خرید یک دوربین مداربسته‌ هستید، قطعا تصمیمی جدی و مهم است. با این حال، هزینه‌ی دوربین‌ها در کنار لوازم جانبی آن‌ها، یکی از مشکلاتی است که ممکن است هنگام خرید با آن مواجه شوید که می‌توانید برای حل این موضوع از خرید قسطی انواع دوربین استفاده کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها