|
کدخبر: 319150

شرکت ملی مس به دنبال تحقق برنامه‌ها با تکیه بر بومی‌سازی

‌شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) در حوزه بومی‌سازی هدف‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ساخت داخل و بومی‌سازی در همکاری با دانش‌بنیان‌ها برای سال جاری را در دستور کار دارد که با تحقق آن بخشی از هزینه‌های این مجموعه کاهش خواهد یافت.

صنعت شرکت ملی مس به دنبال تحقق برنامه‌ها با تکیه بر بومی‌سازی

شرکت ملی صنایع مس ایران، پرچمدار توسعه صنعت مس در کشور است. رکورد‌زنی‌ها در اکتشاف و استخراج و سوددهی و فروش نشان می‌دهد، شرکت ملی مس در تلاش برای توسعه هر چه بیشتر این حوزه است. این مجموعه در تلاش است تا در ۶ سال پیش رو میزان تولید کاتد خود را به بیش از ۶۰۰ هزار تن برساند.

این هدف نیازمند سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده است. بدون شک تحقق این برنامه نیازمند توسعه اکتشافات، افزایش استخراج و توسعه خطوط تولید است. موضوعاتی که میزان تقاضا برای ماشین‌آلات، تجهیزات و تکنولوژی را افزایش می‌دهد.

در واقع بخشی از سرمایه‌گذاری ملی مس باید در حوزه تامین قطعات و تکنولوژی و همچنین استفاده از روش‌های نوین دنیا باشد که بتواند بهره‌وری را افزایش دهد. در این بین، اما در سال‌های اخیر تاکید بسیاری بر بومی‌سازی بوده تا علاوه بر کاهش ارزبری، نیاز صنایع در زمان کمتری تامین شود. همین موضوع باعث شد تا همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز در دستور کار شرکت‌های بزرگ تولیدی از جمله ملی مس قرار بگیرد.

شرکت ملی مس در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۵ هزار میلیارد تومان ساخت داخل داشته است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن در قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است. هدف‌گذاری این مجموعه، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ساخت داخل و بومی‌سازی در همکاری با دانش‌بنیان‌ها برای سال جاری است و این موضوع را در حوزه‌های مختلف پیگیری می‌کند. به عنوان مثال در حوزه اکتشاف این مجموعه آمادگی این را دارد تا با مجموعه‌هایی که در حوزه ژئوفیزیک هوابرد با پهپادها، مگنومتری پهپادی، سنسور‌های هایپراسپکترال با بهره‌گیری از پهپاد و پردازش تصاویر وارد همکاری شود.

از سویی دیگر شرکت ملی مس در راستای نهضت بومی‌سازی به دنبال پر کردن خلا موجود میان صنعت و دانشگاه است. این موضوع منجر به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی مس، دانشگاه شریف و همچنین بنیاد ملی نخبگان شد. در واقع شرکت ملی مس در راستای تامین نیاز‌های خود همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها را به موازات پیش می‌برد.

اما تنها برای دستیابی به تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن کاتد، شرکت ملی مس به دنبال بومی‌سازی و کاهش هزینه‌های خود نیست بلکه در چشم‌اندازی متصور برای خود با کمک بخش خصوصی به صنایع پایین‌دستی نیز ورود خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند میزان سوددهی شرکت ملی مس را ارتقا داده و سهم آن در صادرات محصولات معدنی را نسبت به آمار‌های امروز افزایش دهد.

بازار مس و محصولات آن در سال‌های پیش رو بازار داغی پیش‌بینی می‌شود. این موضوع تقریبا از آغاز رکوردزنی‌های قیمت این محصول آغاز و همچنان آمار‌های ۶ ماهه اول در بازار‌های جهانی روند صعودی را نشان می‌دهد. تغییر اشتهای بازار جهانی دلیل محکمی برای تغییر سیاست‌های تولیدی است و در این بین با تکیه بر بومی‌سازی، شرکت ملی مس می‌تواند هزینه‌های تولید خود را کاهش داده و سوددهی را افزایش دهد. ضمنا این سیاست منجر به اشتغال‌زایی‌های جدید و افزایش صادرات غیرنفتی کشور خواهد شد که یکی از بازیگران اصلی آن در حوزه صنایع معدنی، شرکت ملی صنایع مس ایران است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها